Fra din smartphone kan du nu finde din Ford Focus, se om der er benzin på og låse den op. Ford Pass Connect hedder systemet, der hele tiden lader ejeren få oplysninger om bilens tilstand og placering.
Det er blot en af nyhederne i den nye Focus, der dukker op som femdørs, stationcar og lidt senere i en Active-udgave med større frihøjde og plastpaneler hele vejen rundt.
Den nye generation er den fjerde i rækken, og denne gang er Focus virkelig vokset. Den er blevet bredere og længere, og særligt bagsædepladsen er forøget betydeligt for alle tre pladser bag.

Det sidste kunne Motors udsendte ved selvsyn bekræfte ved det første møde med bilen. Selv oplyser Ford, at knæpladsen ved bagsædet er øget hele 5,6 cm. Den bedre knæplads suppleres i øvrigt af en centerkonsol, der generer langt mindre ved bagsædet end i den udgående model.
Se mere: Ceed bliver en større familie

Nye motorer sparer brændstof
Motorprogrammet omfatter to benzinmotorer og to dieselmotorer. Dem der havde sat næsen op efter en elbil eller en hybridudgave må blive skuffet. Men som noget nyt kan den lille trecylindrede 1.0-motor koble en cylinder fra ved let belastning.

De nye forbrugstal er ikke klar, men Ford lover 10 procent bedre brændstoføkonomi end før. Alle udgaver har som udgangspunkt en sekstrins manuel gearkasse, mens et ottetrins automatgear kan tilkøbes til de fleste versioner.
Nødbremse standard
Alle udgaver af Ford Focus kommer som standard med en nødbremse, der kan bremse for både biler, fodgængere og cyklister. Dermed forbedrer Ford sig i forhold til de to seneste lanceringer, Fiesta og Ecosport, hvor det ikke er standard.
Ford Focus
Benzin: 1.0 (85 hk, 100 hk, 125 hk) – 1.5 (150 hk + 182 hk)
Diesel: 1.5 (95 hk, 120 hk)
Gear: sekstrins manuel eller ottetrins automatgear
Ifølge Ford er der flere og flere kunder, der vil have mindre biler med mere udstyr.
Se mere: Ford Ecosport - sjov kørestil er ikke nok
Som ekstraudstyr kan man tilkøbe en sikkerhedspakke med en 'Co-Pilot', der holder bilen i sporet og afstand til forankørende. Man skal dog have hænderne på rattet, og Ford tillader kun at man slipper rattet kortvarigt, før en stor advarsel dukke op.
Med automatgear virker den adaptive fartpilot helt ned til stilstand. Forlygterne er af LED-typen og følger vejens forløb, der hele tiden måles med et kamera i forruden.

Masser af udstyrsmuligheder
Med introduktionen af den nye Focus øger Ford udvalget af ekstraudstyr betydeligt. Ifølge Ford er der flere og flere kunder, der vil have mindre biler med mere udstyr.
Den nye Focus kan således fås med headup-display, der nu indeholder masser af oplysninger og som noget nyt nu bedre kan ses med solbriller.

B&O Play dukker op som tilvalg og leverer en unik lydoplevelse, og man kan bestille bilen med mulighed for trådløs opladning af mobiltelefonen.

I Danmark dukker Focus i første omgang op som femdørs hatchback og femdørs stationcar. De kan begge leveres i udstyrsversionerne Trend, ST-Line, Titanium og Vignale. Senere dukker en lidt forhøjet udgave op med skærmkanter af plast og et mere råt udseende. Den lanceres i 2019 under navnet Ford Focus Active.