Om få år kan man stort set ikke købe en japansk personbil med dieselmotor.
Seneste japanske mærke til at sætte en udløbsdato på salget af nye dieselbiler er Nissan.
Nissan går ikke så drastisk til værks som Toyota, der helt vil stoppe salget ved udgangen af 2018 – dog ikke for store firehjulstrækkere og varevogne.
Gradvis udfasning
En talsperson for Nissan siger, at der vil ske en gradvis udfasning af dieselbiler i Europa – men næppe et pludseligt stop. Som udgangspunkt vil der ikke længere blive introduceret helt nye personbiler med dieselmotor, men Nissan anerkender, at diesel et stykke tid endnu vil være det foretrukne valg for nogle kunder.
Ca. 14 procent af Nissans kunder i Europa valgte sidste år en dieselbil, mens det for Toyota, som længe har fokuseret på el-benzin-hybrider, var under ti procent.
FDM mener: Er dieselbilen virkelig fortid?
Ca. 14 procent af Nissans kunder i Europa valgte sidste år en dieselbil, mens det for Toyota var under ti procent.
Subaru og Honda stopper også
Subaru er også på vej til at udfase diesel, og Honda vil efter de nuværende planer ikke have en dieselmulighed i den nye CR-V, der kommer til efteråret. Honda har dog netop introduceret en ny dieselmotor i Civic.
Mazda, der har udviklet sin helt egen teknologi til både benzin- og dieselmotorer, har ikke sagt noget om, at mærket dropper diesel.
Ny Volvo uden diesel
Men Volvo føler nu også trang til at annoncere et mindre stop for diesel. Den næste S60 bliver ikke tilbudt med dieselmotor.
Det kan der være en oplagt forklaring på: Bilen skal primært sælges i USA og Kina, hvor diesel slet ikke tilbydes. Desuden slipper Volvo for at sejle dieselmotorer fra fabrikken i Sverige til samlebåndet i USA, som er eneste sted - foruden Kina - hvor S60 skal fremstilles.
Blot 14 procent af det globale S60-salg i 2017 skete i Europa. Det svarer til kun 7.470 styks, hvoraf blot halvdelen var dieseldrevne.
Motor mener
Det er interessante meldinger fra Japan. Men det er også en billig omgang ’grøn’ markering. Japanske mærker har lav dieselandel, og det har altid været et nødvendigt onde for dem at udvikle denne motortype udelukkende til Europa. Også for Volvo er det en nem gestus med intern gevinst.
Salget af dieselbiler i Europa har været faldende i nogle år. Det skyldes især, at miljøkrav gør dieselbiler dyrere samt fremkomsten af bedre benzinmotorer. Volkswagens ’dieselgate’ har accelereret udviklingen.
Dieselsalget i Europa faldt otte procent fra 2016 til 2017. Andelen af nye dieselbiler kom dermed ned på 43,8 procent mod 54,9 procent i 2011.
Diesel stadig populært i Danmark
En lignende udvikling er sket i Danmark, bortset fra at dieselandelen hos os er noget lavere og var stort set uforandret fra 2016 til 2017.
Se mere: Dieselbiler holder skansen
Heller ikke i år er der sket nogen dramatisk ændring i danskernes brændstof-præferencer. I de første fire måneder af 2018 er andelen af nye dieselbiler blot faldet fra 35,4 til 35,0 procent.