En russisk klassiker bliver moderne

Lada Niva, der er over 40 år gammel, er på vej i en ny udgave. Men selv om bilen har udsigt til at blive moderne, er der ikke planer om, at bilen kommer til Vesteuropa.

Lada 4x4 Vision.
Nyt om biler

Da Lada Niva blev lanceret i 1977, var der ikke noget, der hed crossover, og firehjulstrækkere blev brugt til at komme frem ude på landet.

Siden da har verden forandret sig voldsomt, og SUV- og crossover-modeller er på vej mod at udgøre 40 procent af Europas bilsalg.

Men Lada Niva har ikke forandret sig. Det er grundlæggende stadig samme model, som er still going strong og i år ligger nr. 14 på Ruslands hitliste.

Men nu sker der noget – ser det ud til. På den internationale biludstilling i Moskva viser Lada konceptbilen 4x4 Vision. 4x4 er navnet i Rusland på den bil, vi kender som Niva.

Lada 4x4 Vision set bagfra.
X'et er et designtema for Lada Niva, i Rusland blot kaldet 4x4. Det går tydeligt igennem på den nye generation, bl.a. i baglygterne og i kæmepformat hen langs siden. Foto: AvtoVAZ

Designet af eks-Volvo designchef

– Det er et ikon og en legende. Vi har taget meget af dens design-DNA og fortolket det på en moderne måde og indarbejdet det i vores nuværende designsprog, siger Ladas designchef, Steve Mattin, til branchebladet Automotive News.

Steve Mattin har en fortid hos bl.a. Mercedes-Benz og Volvo, hvor han var designchef fra 2004 til 2009.

Se mere: Dacia Duster ryster støvet af

Der findes stadig 35 Lida Niva på danske plader.

Den nye 4x4/Niva er stadig en ret lille bil, 4,20 meter lang, men skifter fra tredørs til femdørs.

AvtoVAZ, der har Lada-mærket, siger ikke noget om, hvornår en produktionsmodel kan være klar.

Motor mener

Lada er stadig stort i Rusland - det største mærke i år og i fremgang. Og det skal nok klare sig fint med adgang til Renaults (og Nissan-Mitsubishis) teknik. Men vi behøver ikke Lada i Danmark. Det russiske mærke hører til i en anden verden end vores.

Skal ikke til Vesteuropa

Men selv om AvtoVAZ nu indgår i Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen og dermed har adgang til mere moderne teknik, skal vi ikke vente at se Lada tilbage i Vesteuropa.

Se mere: Renault og Nissan får kontrol over Lada

Ifølge Automotive News vil Renault, som mest direkte ejer AvtoVAZ, ikke have Lada til vore længdegrader. Ud over at det vil kræve en del ændringer at tilpasse Lada Niva til vestlige standarder for miljø og sikkerhed, ser Renault ingen grund til at lade Lada konkurrere med sit andet billig-mærke, Dacia.

Der findes stadig 35 Lida Niva på danske plader.

Se mere: Jeep Wrangler - længe leve eneren