Ford har været lidt fodslæbende med at få sat stikket i. I forhold til en del andre bilproducenter har den amerikanske bilgigant præsenteret få og ret beskedne elbilprojekter.
Men nu kommer der til at ske ting og sager. 70 mia. kr. afsætter Ford til at udvikle 40 elektrificerede modeller, heraf 16 rene elbiler.
Den første vil være klar i 2020, mens den sidste lanceres i 2022. Så der bliver drøn på, omend det langt fra er alle 40, der vil dukke op hos os, da det store antal er til hele kloden.
Ford kom med en lignende melding for tre år siden. Den gang lød løftet 'blot' på 30 mia. kr., hvilket skulle række til 16 elektriske biler. Indtil videre er der dog ikke sket så meget.
Se mere: Ford satser stort på strøm
Inspireret af Mustang
Men Ford giver nu et glimt af den første af disse nye elbiler fra den store pulje. Den dunkle bagende viser en lidt overraskende tilgang til elbiler: Bilen er inspireret af sportsvognen Mustang.
Motor mener
Det er enorme beløb, der er i omløb, når de store bilproducenter viser muskler. Og selv om halvdelen af de 70 mia. kr., Ford nu bruger, muligvis er 'gamle' penge, er det et markant signal om, at Ford også anser den halvnære fremtid for elektrisk.
Vi får ikke meget at vide om den Mustang-inspirerede elbil, ud over at den lanceres i 2020 og får en rækkevidde på mindst 480 km. Tallet lader dog til at være baseret på en amerikansk målemetode.
Se mere: Ny norm tager pippet fra elbiler
Team Edison styrer
Udviklingen af elbiler skal gå hurtigt og være innovativ, så det elektriske gennembrud er langt i hænderne på en ny, lille afdeling kaldet Ford Team Edison.
Edison-holdet er symbolsk flyttet væk fra Fords globale hovedkvarter i Detroit-forstaden Dearborn og ind i den ældste del af selve Detroit, Corktown.
Da han fik tilbudt jobbet, havde han netop modtaget sin egen Mustang Shelby GT350R.
Her har Ford-veteranen Darren Palmer fået opgaven med at lede det vigtige team.
Se mere: Elbiler mistede gnisten i 2017
Chef med benzin i blodet
Han erkender, at han måske ikke lige lyder som den mest oplagte til rollen. Da han fik tilbudt jobbet, havde han netop modtaget sin egen Mustang Shelby GT350R, noget af det mest ærke-benzindrevne og vilde, Ford kan præstere.
- Men som mit hold og jeg hurtigt fandt ud af, så er den nye generation af elektriske biler lige så spændende – de er bare anderledes. Og anderledes kan være godt. Vældig godt, siger han.
Og så har vi forklaringen på, hvorfor Fords første nye elbil ligner en Mustang.
Se mere: Ford Mustang - op på hesten igen