Peugeot går ind i den elektriske æra. Efter et spagfærdigt forsøg med to dieselhybrider for otte år siden går Peugeot i offensiven med hele tre opladningshybrider.
Alle tre har verdenspremiere på årets Paris-udstilling.
Når bilerne bliver klar til kunder i anden halvdel af 2019 er det med syv års forsinkelse. Opladningshybrider var nemlig lovet klar i 2012, dengang ved at kombinere el og diesel.
Se mere: Peugeot dropper opladningshybrid
508, hvor benzinmotoren yder 180 hk, nøjes med forhjulstræk, mens 3008 har gavn af 200 hk samt også en 110 hk elmotor ved bagakslen og dermed firehjulstræk.
2019-udgaverne bliver med benzin i stedet for diesel, og hele tre modeller er klar næsten samtidig.
Det gælder 508 som sedan og stationcar (SW) samt 3008. Alle har en 1.6 benzinmotor kombineret med en 110 hk elmotor.
Se mere: Her er bilerne Løkke vil have vi skal køre i
Teknikken i de tre modeller er ikke helt ens. 508, hvor benzinmotoren yder 180 hk, nøjes med forhjulstræk, mens 3008 har gavn af 200 hk samt også en 110 hk elmotor ved bagakslen og dermed firehjulstræk.
40-50 km på strøm
508 er udstyret med et batteri på knap 12 kWh, nok til 40 km’s kørsel på strøm. 3008’s batteri er lidt større, godt 13 kWh, og kan tilsvarende køre 50 km elektrisk. Begge rækkevidder er efter den nye WLTP-norm.
Alle tre modeller kan køre op til 135 km/t. kun med elmotoren/elmotorerne.
Motor mener
Det er en spændende udvikling hos Peugeot. Mærket var ellers en af pionererne, men var dels for tidligt ude, dels blev ramt af finanskrisen og sin egen krise. Godt at se mærket tilbage i det grønne felt - endda i stærk startopstilling.
Egentlige forbrugstal opgiver Peugeot ikke endnu, men siger, at alle varianter får et CO2-tal på maks. 49 gram pr. km.
I 3008 er eldrift og firehjulstræk indtil videre forbeholdt GT-topmodellen. I 508 er der udsigt til lidt mere demokrati, da hybrid-teknikken fås ned til næstlaveste udstyrsniveau, Allure.
Se mere: Peugeot leger med el og benzin