Prius friskes op med firehjulstræk

Toyotas originale hybridbil får i 2019 et facelift, der omfatter justeret design. bedre infotainment-system, skift til litium-batteri samt mulighed for eldrevet firehjulstræk.

2019-udgaven af Prius i Los Angeles.
Fotograf:

Foto

Torben Arent
Nyt om biler

Det var i høj grad på hjemmebane, at Toyota tog klædet af den faceliftede Prius: Det skete på Los Angeles-udstillingen, og netop det sydlige Californien er et af de steder, hvor Prius har solgt allerbedst siden sin lancering i 1997.

For tre år siden nåede Prius til fjerde generation, og nu har denne udgave fået en mellemstor opdatering.

Bilen har ifølge Toyota fået et mere strømlinet design, og faktuelt er der kommet mere slanke LED-forlygter, der lyser bredere.

Opdateret kabine - bedre skærm

Bilen har ifølge Toyota fået et mere strømlinet design, og faktuelt er der kommet mere slanke LED-forlygter, der lyser bredere.

I kabinen er der sket mindre ændringer ved midterkonsol og ved knapperne på instrumentbordet, foruden at der er kommet nyt sædebetræk, større plads til trådløs opladning af telefonen, og rutevejledning kan vises i headup-displayet.

Se mere: Toyota Prius - hybridbilen 4.0

Mere markant og nok tiltrængt er, at trykskærmen i midten bliver på otte tommer, og ifølge Toyota bliver hurtigere. Skærmen kan betjenes med fingrene på samme måde som på en smartphone.

Eldrevet firehjulstræk

Den fornyede udgave bliver første version med mulighed for elektronisk hybrid-firehjulstræk, kaldet Hybrid AWD-i.

Prius 2019 forfra.
Prius har fået smallere forlygter. Fotos: Torben Arent

Firehjulstrækket benytter en ekstra elmotor til at trække baghjulene efter behov. Firehjulstrækket træder automatisk ved hastigheder mellem 10 og 70 km/t., hvis der er nedsat vejgreb som følge af særligt sneglatte eller våde vejbaner.

Systemet er kompakt og fungerer uden centerdifferentiale eller drivaksel mellem for og bag, da baghjulene drives af den ekstra elmotor.

Denne version, som de nok kunne blive glade for i USA, men næppe bliver særlig relevant i Danmark, fortsætter med det gamle nikkel-metal hydrid-batteri.

Se mere: Toyota Prius - miljøikon tager endnu et stik

Prius 2019 bagfra.
De nye baglygter pynter. Hidtil har Prius IV haft et lidt besynderligt, lodret lygtebånd, der gik langt ned.

Får nutidens batteri

Motor mener

Som den faceliftede Prius står en meter oppe på podiet på udstillingen, virker den stadig ikke harmonisk – tværtimod kort, smal og høj. Men bilen er faktisk forholdsvis bred.

Se mere: Hyundai Ioniq bliver grønt trekløver

Derimod skifter den forhjulstrukne udgave til litium-batteri, der er den teknologi, som stort set alle el- og hybridbiler i verden benytter. Det gælder også den store Prius Plus og Prius Plug-in hybrid.

Litium kan rumme mere energi på mindre plads og vejer også mindre. Hvor vidt det har nogen praktisk betydning for kunderne til den faceliftede Prius, siger Toyota ikke noget om. Det kunne potentielt være bedre plads nær batteriet eller mere kørsel med slukket benzinmotor.

Toyota angiver bilens introduktion i Danmark særdeles upræcist: ’i løbet af 2019’.

Der er i år (11 mdr.) solgt 231 Prius i Danmark. Heraf er blot de 32 den 'almindelige' Prius, som artiklen her handler om. Resten er opladningshybrider.

Interesseret i en hybridbil? Se mulighederne på Biler.dk