Trillinger på vej mod enden

Toyota og Peugeot-Citroën stopper samarbejdet om de små trillingebiler Aygo, 108 og C1. Toyota fortsætter solo, mens de franske mærker overvejer en lille elbil i stedet.

108, Aygo og C1.
Nyt om biler

De stadig vældig populære trillinger, Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo i generation to udgår i 2021. Og der kommer ikke noget nyt kuld.

Toyota og PSA, der står bag Peugeot og Citroën, bekræfter, at de stopper deres langvarige partnerskab med mikrobiler. Toyota køber PSA ud af den særlige ’trillingefabrik’ i Tjekkiet.

Det er dermed en af Danmarks mest solgte bilmodeller, som står til at forsvinde.

I år er der indtil videre indregistreret 7.364 nye Aygo/C1/108, hvilket sammenlagt gør modellerne til Danmarks tredje mest solgte - efter Peugeot 208 og de andre trillinger, Seat Mii/Skoda Citigo/VW Up.

Aygo er den langt mest solgte af de fransk-japanske trillinger, både i Danmark og i Europa.

Se mere: Populære trillinger får savnet sikkerhed

Hvad der så skal ske er uvist. I hvert fald for offentligheden.

Toyota har indikeret, at mærket er glad for sin Aygo, som tiltrækker nye, unge kunder til mærket, og har tænkt sig at fortsætte med en ny Aygo også fra 2021, måske drejet i retning af crossover-facon.

De franske mærker virker mere uafklarede, og hvis de endnu ikke har besluttet sig for en ny model, kan de næppe nå at have nye klar i 2021.

Se Motors test af trillingerne af årgang 2014

Toyota og PSA lancerede det første kuld i 2002, så den fælles fabrik og de næsten ens biler nåede at bestå i to generationer og i omkring 18 år.

Citroëns administrerende direktør, Linda Jackson, har sagt til branchebladet Automotive News, at bilklassen vil ændre sig.

- Vi overvejer, hvad disse kunder vil have. De fleste kører i byen, så de vil have en elektrisk bil. Men er det denne størrelse bil eller måske en anden type, sagde hun.

Toyota og PSA lancerede det første kuld i 2002, så den fælles fabrik og de næsten ens biler nåede at bestå i to generationer og i godt 18 år.

Se mere: Opel opgiver tre biler

Samarbejdet kom i stand, fordi det er vanskeligt at gøre udvikling og produktion af helt små biler lønsom.

Hvordan Toyota nu - tilsyneladende - helt alene vil løse den opgave er uvist. I forvejen har Toyota en filosofi om kun at producere biler, der kan sælges i mindst to regioner i verden, hvor hele Europa udgør én region. En teoretisk mulighed er at dele teknik mellem en Toyota-mikro og en eller flere modeller fra Daihatsu, som er helt ejet af Toyota Motor Corp.

PSA har derimod adskillige mærker at sprede udgifterne på. Ud over Peugeot og Citroën har koncernen Opel/Vauxhall, hvis mikro Karl/Viva nu udgår. DS kunne i princippet være yderligere en mulig kunde.

Interesseret i en ny mikrobil? Se mulighederne på Biler.dk

Det afbrudte samarbejde mellem Toyota og PSA skyldes ikke uvenskab. Parterne er i forvejen fælles om mellemstore varevogne, og de har netop annonceret et nyt samarbejde om mindre varevogne. Fra 2019 får Toyota sin udgave af PSAs Berlingo, Partner/Rifter og Combo. 

Om Toyota også får en personbiludgave, siger partnerne ikke noget om.