Volvo: køb ikke vores biler

Volvos deltagelse på Los Angeles-udstillingen var usædvanlig: ingen biler på standen og en opfordring til ikke at købe mærkets biler. Der er dog en forklaring.

Køb ikke vore biler, siger Volvo
Nyt om biler

’Dette er ikke en bil’ (’This is not a car’) hedder et roterende kunstværk, der står midt på Volvos stand på årets biludstilling i Los Angeles, LA Automobility.

Så sandt, så sandt. Og der var faktisk ingen bil overhovedet at skue på den temmelig store stand.

Det er højst usædvanligt. Men ikke overraskende. Volvo havde før udstillingen udsendt en pressemeddelelse: ’Volvo viser ingenting på Automobility LA’. Men helt sandt var det faktisk ikke. Det vender vi tilbage til.

’Volvo viser ingenting på Automobility LA’.

Selv om Volvo ifølge egne ord ikke ville vise noget på den amerikanske biludstilling, havde firmaet sendt både sin administrerende direktør, sin direktør for forretningsstrategi og sin udviklingsdirektør til Californien.

Volvo havde nemlig et budskab. Eller fire.

This is not a car-kunstværket.
This is not a car-kunstværket skulle på LA Automobility understrege Volvos budskab om alt det digitale, der er rundt om bilen. Derfor havde Volvo ingen bil med på biludstillingen - ikke den første dag i hvert fald. Fotos: Torben Arent

- At trække et silketæppe af en bil er ikke den bedste måde at vise kundeoplevelser på, forklarede Håkan Samuelsson, Volvo Cars administrerende direktør.

To Volvo-chefer med kunstværket.
Selv om Volvo ikke havde noget fysisk at fremvise på Los Angeles-udstillingen, havde firmaet sendt både sin innovationsdirektør Mårten Levenstam (t.v.) og administrerende direktør, Håkan Samuelsson.

Kundeoplevelsen samles under et nyt slogan ’Freedom to Move’, og lige nu indebærer det tre nye idéer, som blev vist. Fælles er, at det ikke er hardware som læderindtræk, nødbremse eller hestekræfter, men digitale tjenester.

Se mere: Volvo skruer op: 50 procent elbiler

'Køb ikke vore biler' Lej dem.

Mest utraditionel var den meterhøje overskrift Don’t buy our cars (køb ikke vore biler). Pointen er, at Volvo lige så gerne vil leje sine biler ud på forskellige typer abonnementsordninger for at gøre det mere fleksibelt for kunderne (og få fat i kunder, der ellers ikke tude binde an med en Volvo).

Ordningen hedder ’Care by Volvo’ og giver mulighed for at lease en Volvo med de fleste omkostninger inkluderet - ned til 12 måneder. Tjenesten tilbydes i enkelte lande (ikke Danmark) og til enkelte modeller, bl.a. S60, V60 og XC40.

Inkluderet i ’Care by Volvo’ er muligheden for at dele sin bil med andre uden at udveksle fysiske nøgler. Denne mulighed kan også købes separat til enkelte modeller, bl.a. XC40.

I samarbejde med online-shoppingfirmaet Amazon kan Volvo-kunder i 37 større byer i USA nu få leveret pakker til bagagerummet i deres bil.

En anden ny service er ’In-Car Delivery’. I samarbejde med online-shoppingfirmaet Amazon kan Volvo-kunder i 37 større byer i USA nu få leveret pakker til bagagerummet i deres bil, f.eks. mens den holder ved arbejdspladsen.

Se mere: Brug bilen som postkasse

Helt nyt – kunder vil først få glæde af det om et stykke tid – er samarbejdet med Google. Søgemaskinen-firmaet skal hjælpe Volvo med et styresystem til bilerne, så tredjepart-firmaer kan udvikle apps til Volvo-biler, og så bilejerne kan have alle mulige apps på bilskærmen – ikke kun de der tilbydes gennem f.eks. Android Auto eller Apple CarPlay.

Googles farver blev brugt på et område af standen.
De kendte farver fra en stor internet-søgemaskine blev brugt til et opholdsområde på Volvos stand. Google er på vej ind i kommende Volvoer i form af apps og andre funktioner.

Et andet nyt samarbejde er med chipproducenten Nvidia, som skal hjælpe Volvo med bedre hardware til helt og delvist selvkørende biler.

Gennembrud for 'seende' biler

Motor mener

Når nu Volvo ikke havde brandvarme nyheder, er det meget godt tænkt at være utraditionel og fortælle historien om alt det digitale og de tjenester, som kan ende med at blive mere afgørende for bilvalg end karrosseriet og en motor. Men det havde klædt Volvo at være ærlig om et par bilers tilstedeværelse, når pressen var gået videre. 

Endelig kunne Volvo på LA Automobility annoncere, hvad firmaet betegner som et gennembrud i selvkørende bilers evne til at ’se’. Det unge firma Luminar. som Volvo har skudt penge i, har udviklet en ny lidar, som kan detektere omgivelser meget mere præcist end hidtil. Lidar, en slags radar, er en helt afgørende teknologi til selvkørende biler, når de skal kunne se personer, dyr, faste genstande og andre biler helt præcist – f.eks. hvor langt væk de er, i hvilken retning og med hvilken hastighed de bevæger sig. Og afgøre om det er et dyr, en person, en lygtepæl eller en bil.

Se mere: Fremtidens biler skabes i svensk skov

Og så er der lige påstanden i pressemeddelelsen om, at Volvo ville vise ingenting på udstillingen. Det var kun sandt, mens pressen var til stede. Dybest set var det en noget alternativ sandhed.

Under de almindelige udstillingsdage turde Volvo åbenbart ikke andet end at vise sine to nyeste modeller, S60 og V60 Cross Country.

Sådan ser de nye Volvo-øjne.
Sådan ser de nye Volvo-øjne fra Luminar. Bemærk at der ikke er tale om et kamera, som nemt kan se, men en slags radar, lidar, der kan måle genstande og sige eksakt, hvor langt de er væk. Foto: Volvo