BMW 1-serie skifter til forhjulstræk

Tredje generation af BMWs 1-serie får ny platform, som bl.a. betyder forhjulstræk – eller firehjustræk. Tredørs udgår.

Opstrammet design på fronten af 1-serien.
Nyt om biler

Forhjulstræk har i et stykke tid været dagens orden på en del af BMWs små modeller. Nu breder det sig til 1-serien.

BMWs mindste model kommer til september i tredje generation siden lanceringen i 2004 og skifter ved den lejlighed til koncernens forhjulstrukne platform UKL.

Skiftet til den forhjulstrukne basis betyder bedre plads ombord.

Det er en platform, som også benyttes til X1/X2 og 2-serie Active Tourer samt Mini.

Se mere: BMWs lille X skifter teknik

Selv om udgangspunktet nu er forhjulstræk, fås firehjulstræk stadig i nogle udgaver.

BMW 1-serie kommer i tredje generation til september.
BMW 1-serie i tredje generation der kommer til september. Foto: BMW

Skiftet til den forhjulstrukne basis betyder bedre plads ombord.

Ved bagsædet er knæpladsen vokset godt tre cm og albuepladsen med godt én cm. Ved forsæderne er der blevet fire cm mere albuerum.

Bilens længde på 4,32 m er stort set som hidtil, mens akselafstanden – noget usædvanligt for en ny model – er skrumpet to cm til 2,67 m. Trods det er benpladsen ifølge BMW øget ved bagsædet.

BMW 1-serie bagfra.
BMW 1-serie skifter fra baghjulstræk til forhjulstræk.

Desuden er den nye 1-serie blevet noget bredere og en anelse højere. Bagagerummet er på 380 liter, 20 liter mere end før.

Kunderne kan fra begyndelsen vælge mellem fem motorer: 118i med 140 hk og M135i xDrive med 306 hk (benzin) samt 116d med 116 hk, 118d med 150 hk og 120d xDrive med 190 hk (diesel).

Bilens længde på 4,32 m er stort set som hidtil, mens akselafstanden – noget usædvanligt for en ny model – er skrumpet to cm til 2,67 m.
Bilens længde på 4,32 m er stort set som hidtil, mens akselafstanden er skrumpet to cm til 2,67 m.

Automatgearet er af dobbeltkoblingstypen og med syv eller otte trin afhængig af motor.

Muligheden for ekstraudstyr er udvidet en del. Bl.a. tilbydes for første gang panoramatag, elektrisk bagklap, headup-display og muligehden for at betjene nogle funktioner ved fagter i luften.

Se Motors test af BMW 1-serie (anden generation)

Adaptiv fartpilot skal man stadig betale ekstra for.

Ved generationsskiftet vil 1-serien kun kunne fås som femdørs, idet den tredørs udgår.

Førerpladsen i 1-serien.
1-serien bliver mere digital ved førerpladsen. Instrumenthuset kan være digitalt og midterskærmen op til 10,25 tommer.