Mindste BMW er blevet stor

Den lille BMW 1-serie er klar i en ny generation, hvor pladsen i bilen er øget som følge af en helt ny platform. Forhjulstræk er nu standard, men eldrift og firehjulstræk bliver også muligt.

BMW 1-serie
Fotograf:

Foto

BMW
Nyt om biler

Den er kortere, bredere og lavere. Alligevel er den nye 1-serie fra BMW betydeligt mere rummelig end forgængeren. Det skyldes brugen af en ny platform, og det er særligt ved bagsædet og i bagagerummet, at de større indvendige mål fornemmes.

Læs også: BMW 3-serie kommer som stationcar

Modsat de fleste andre modeller i BMW-familien er 1-serien en forhjulstrukken bil. Den løsning har gjort det muligt at gøre kabinen ekstra rummelig, og selvom akselafstanden i forhold til forgængeren faktisk er mindsket med to cm, er benpladsen ved bagsædet væsentligt forbedret.

Udvendigt kendes den nye 1-serie på en enorm BMW-grill, der får 1-serien til at følge den trend, BMW har startet med de større modeller i BMW-familien.

BMW 1-serie kabine
Et kig ind på instrumentbordet i 1-serien viser den store skærm i midten samt det digitale cockpit. Her er det M-udgaven med særligt rat med skiftegreb til gearkassen bag rattet

LED-forlygter giver skarp profil

Det er ikke kun grillens størrelse, der er hentet hos de større modeller. Også forlygterne er nu bredt ud og er i topudgaverne af LED-typen. Der er på ægte BMW-tradition i alt fire lygte-enheder i fronten.

Også bagtil er LED-baglygter blevet muligt tilvalg, og de er med deres ’L’-form med til at give 1-serien et tydeligt særkende, når man ser bilen bagfra.

Den nye 1-serie kommer kun som femdørs udgave og dukker op i Danmark til september.

Førerpladsen i 1-serien er nydesignet, men holdt i vanlig BMW-stil. Der er mulighed for at vælge en 10,25-tommers skærm i midten, ligesom et digitalt cockpit står på listen over muligt ekstraudstyr. Her finder vi også muligheden for at bestille bilen med headup-display, der vises i forruden som på de større modeller.

I det hele taget er 1-serien klar med en enorm liste af ekstraudstyr, og det bliver dermed muligt at designe bilen, præcis som man vil og har råd til. Som udgangspunkt kan man vælge mellem fire designlinjer, når man bestiller bilen: Advantage, Sport Line, Luxury Line og M-serien.

BMW 1-serie set forfra
Den nye 1-serie er mindste bilmodel fra BMW. Den nye generation er ikke blevet større udvendigt, men det er den typiske BMW-grill derimod. Det er som om, BMW slet ikke kan få den stor nok. Den nye 1-serie kommer fremover kun som en femdørs version.

Henter teknologi fra BMW i3

For at sikre at 1-seriens køreegenskaber trods forhjulstrækket alligevel kommer til at føles som en typisk BMW-model, har modellen fået et særligt system, som kan håndtere kræfterne til forhjulene. Det hedder ARB og er oprindeligt et system, der er udviklet til at håndtere de mange kræfter i elbilen i3.

Nu er teknikken for første gang anvendt i en bil med forbrændingsmotor, og det betyder ifølge BMW, at den nye 1-serie slipper for at have de typiske understyrende tendenser, man ofte kan opleve i forhjulstrukne biler.

Læs også: Se, BMW's visioner for fremtidens biler

Den nye 1-serie kommer med et stort udvalg af motorer af både benzin- og dieseltypen. Grundudgaven er 118i, og den har en trecylindret 1.5-liters benzinmotor med 140 hk. 135i er en ganske kraftfuld version med en firecylindret toliters motor med 306 hk. På dieselsiden er det ligeledes en trecylindret 1.5-liters motor, der sidder i 116d (116 hk), mens der er en toliters firecylindret motor i 118d (150 hk) og 120 d (190 hk).

De mindste motorer fås med valg mellem sekstrins manuelt gear eller en syvtrins dobbeltkoblings-automatgear, mens de store udgaver fås med et ottetrins traditionelt automatgear.

Firehjulstræk bliver en mulighed i 135i og 120d, der dermed får tilføjet et ”xDrive” til navnet.

BMW 1-serie i flot selskab
De ret brede bagdøre giver god adgang til bagsædet. Motors prøvesidning viste pladsforhold, der gør det muligt at køre fire voksne i bilen uden problemer. Den nye 1-serie kommer i to benzinudgaver og to dieseludgaver. Senere dukker en plugin-hybrid op. Efter en verdenspremiere for pressen hen over sommeren dukker den nye 1-serie op hos danske forhandlere til fredag den 17. september.

Nødbremse er standard

Alle udgaver i Europa får som standard en avanceret nødbremse, der kan bremse op for både biler, fodgængere og cyklister. En advarsel mod at køre ud over vejkanten er ligeledes standard, mens en egentlig styrehjælp er en del af en sikkerhedspakke, der også omfatter en adaptiv fartpilot, der selv kan holde afstand til forankørende biler.

Den nye 1-serie kommer kun som femdørs udgave og dukker op i Danmark til september. Senere følger en plugin-hybridudgave, der kan køre op til 50 km på el alene.

Bliv medlem og få Motor

 

BMW 1-serien

  • Kommer med valg mellem to benzinmotorer og to dieselmotorer.
  • 1.5i (3 cyl.) + 2.0i (4 cyl.)
  • 1.5d (3 cyl.) + 2.0d (4 cyl.)
  • Der er tre gearkasser at vælge mellem: sekstrins manuel, syvtrins dobbeltkoblingsgeae og otterins automatgear.
  • Mål: lxbxh: 432x180x143 cm. Akselafstand: 267 cm
  • Tilladt påhængsvægt: 1.300 kg