Næste Corsa bliver elektrisk

Den nye Opel Corsa, der kommer sidst på året, er født elektrisk. Den elektriske udgave hedder Corsa-e, kan køre 330 km på en opladning og oplades hjemme meget hurtigt. Prisen ventes at være lige under 200.000 kroner, men Danmark står ikke forrest i køen.

Opel Corsa i 2019-udgaven.
Fotograf:

Foto

Opel
Nyt om biler

Knap nok er de første billeder af og oplysninger om den næste Opel Corsa kommet ud, før kunder i en del europæiske lande kan forudbestille bilen, herunder i en ren elektrisk udgave.

Mens de brændstofdrevne udgaver kommer til Danmark til efteråret, må man vente helt frem til forsommeren 2020, før den eldrevne version kan leveres . Et så tidligt forsalg med indbetaling af et beskedent depositum er en ny tendens for elbiler.

Da den danske importør ikke længere er ejet af Opel, kan man indtil videre ikke bestille den til levering i Danmark.

Vi så det første gang i forbindelse med lanceringen af Tesla Model 3, og sidenhen har VW benyttet sig af det med ID.3, og nu er det altså Opels tur til at markedsføre sin nye elbil på tilsvarende måde.

Se mere: Corsa er blevet stor

Opel Corsa-e er en ny 100% elbil fra den nye PSA-koncern, der har overtaget Opel. Bilen kan køre op til 330 km på en opladning.
Opel Corsa-e er en ny, 100 procent elbil fra PSA-koncernen, der har overtaget Opel. Bilen kan køre op til 330 km på en opladning. Ladestikket sidder i venstre bagskærm. Fotos: Opel

Der tales i øjeblikket om et depositum, der modsvarer ca. 7.500 kr., men da den danske importør ikke længere er ejet af Opel, kan man indtil videre ikke bestille den til levering i Danmark.

Kan køre op til 330 km

Den nye Corsa-e er bygget på samme platform som de traditionelle udgaver af Corsa, hvilket også er den platform, som Peugeot anvender til den nye 208.

Den er designet til at rumme både benzin-, diesel- og elmotorer, og i eludgaven er elmotoren bygget sammen med forhjulstræk og motorstyring, så den enhed fylder præcis det samme som en benzinmotor med tilhørende gearkasse.

Se mere: Peugeot gør ny 208 elektrisk

Der er kun ganske små ydre forskelle mellem elbiludgaven af Corsa og dem med brændstofmotorer.
Der er kun ganske små ydre forskelle mellem elbiludgaven af Corsa og dem med brændstofmotorer. Alle versioner af den nye Opel Corsa kan fås med Matrix LED-forlygter, der selv kan indstille sig efter trafikken. Det giver ekstra godt lys på vejen i mørke.

Det betyder, at al teknikken er placeret under motorhjelmen fortil, og at bagagerummet er helt intakt i sin størrelse. Under for- og bagsæderne er batterierne placeret i en række moduler, der tilsammen rummer 50 kWh, hvilket er nok til en officiel rækkevidde på 330 km.

Battericellerne stammer fra Kina, men selve modulerne bygges på Opels fabrik i Saragossa i Spanien, hvor også selve bilen bygges. Batterierne har sin egen garanti på i alt 8 år eller 160.000 km. Det har været muligt at placere batterierne, så sædernes og gulvets placering i eludgaven er identisk med de øvrige versioner.

Motoren yder 136 hk/260 Nm.

Udviklet på to år

Batterierne ligger i bunden af bilen.
Det er platformen fra Peugeot 208, der er benyttet til den nye Corsa-e. Bemærk hvordan al motorteknik ligger forrest og hvordan alle batterier er placeret under sæderne.

Den nye Corsa-e er den hurtigste bilmodel, som Opel nogensinde har udviklet. Det skyldes, at da det tyske mærke for to år siden blev opkøbt af franske PSA (Peugeot+Citroën), måtte man skrotte det næsten færdige udviklingsarbejde til en ny Corsa, som havde rødder i General Motors-koncernen, og i stedet lave en ny model, der benytter sig af PSA-teknik.

Efter to år er resultatet nu næsten færdigt, og den nye Corsa dukker op i en udgave, der i høj grad benytter sig af den teknik, man også ser i den nye Peugeot 208. Det betyder også, at Peugeot 208 også kommer i en eludgave med omtrent samme specifikationer som Opel Corsa-e.

Fås med masser af udstyr

I lighed med de traditionelle udgaver af Opel Corsa fås den eldrevne version også med udstyr, man før måtte op i de noget større biler for at finde. Det gælder for eksempel en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler, det gælder matrix LED-forlygter, der selv tilpasser sig efter trafikken, og det gælder en stor skærm i midten til navigationsanlæg samt en stor skærm i instrumenthuset i stedet for gammeldags viserinstrumenter.

Førerpladsen er i vanlig Opel-stil - dog med en Peugeot-gearvælger.
Førerpladsen er i vanlig Opel-stil - dog med en Peugeot-gearvælger. Instrumentbordet er flot designet, og det fås i flere farvenuancer. Instrumenthuset er en stor skærm, og endnu en stor skærm findes i midten, hvorfra man styrer bl.a. navigationsanlægget.

Udvendigt kan den nye Corsa-e leveres i tofarvet lakering, hvor et sort tag vil skabe en kontrast, der giver bilen et flot udseende.

Kan lades på en halv time

Selv om Opel har måttet tilpasse den nye Corsa til de tekniske løsninger, som PSA anvender til langt de fleste af sine biler, er der også teknik, der er gået den anden vej. Det gælder for eksempel den indbyggede lader, når man benytter en hjemme-ladeboks.

Opel har gode erfaringer fra Opel Ampera-e, og det er kommet udviklingsarbejdet til gode. Det betyder, at Opel Corsa-e kan lades op med hele 11 kW, da man har indbygget en trefaset lader. Det er der ikke mange andre producenter, der benytter, og det giver Corsa-e en fordel i hverdagen.

Bliv medlem og få Motor

En hel flad bil kan således lades op på lige godt fem timer, og det er hurtigt. Skal det gå endnu hurtigere, kan man lynlade bilen via et type 2-combo stik, og så kan man lade med op til 100 kW, hvis man kan finde en sådan lynlader på sin rute.

Det betyder, at man kan lade bilen op til 80 procent på 30 minutter. Det er dobbelt så hurtigt, som mange andre elbiler kan klare.

Priserne er i skrivende stund ikke kendt, men noget tyder på, at bilen herhjemme vil kunne købes fra lige under 200.000 kroner, idet elbiler indtil videre ikke betaler registreringsafgift herhjemme. Leveringstidspunktet hedder indtil videre ’i forsommeren 2020’.

kW.
Opel Corsa-e kan oplades enten via et type 2 stik fra en hjemmelader med op til 11 kW eller via type 2-combo-lader med op til 100 kW. Det giver ladetider på enten fem timer eller en halv times tid.