Knap nok er de første billeder af og oplysninger om den næste Opel Corsa kommet ud, før kunder i en del europæiske lande kan forudbestille bilen, herunder i en ren elektrisk udgave.
Mens de brændstofdrevne udgaver kommer til Danmark til efteråret, må man vente helt frem til forsommeren 2020, før den eldrevne version kan leveres . Et så tidligt forsalg med indbetaling af et beskedent depositum er en ny tendens for elbiler.
Da den danske importør ikke længere er ejet af Opel, kan man indtil videre ikke bestille den til levering i Danmark.
Vi så det første gang i forbindelse med lanceringen af Tesla Model 3, og sidenhen har VW benyttet sig af det med ID.3, og nu er det altså Opels tur til at markedsføre sin nye elbil på tilsvarende måde.
Der tales i øjeblikket om et depositum, der modsvarer ca. 7.500 kr., men da den danske importør ikke længere er ejet af Opel, kan man indtil videre ikke bestille den til levering i Danmark.
Kan køre op til 330 km
Den nye Corsa-e er bygget på samme platform som de traditionelle udgaver af Corsa, hvilket også er den platform, som Peugeot anvender til den nye 208.
Den er designet til at rumme både benzin-, diesel- og elmotorer, og i eludgaven er elmotoren bygget sammen med forhjulstræk og motorstyring, så den enhed fylder præcis det samme som en benzinmotor med tilhørende gearkasse.
Se mere: Peugeot gør ny 208 elektrisk
Det betyder, at al teknikken er placeret under motorhjelmen fortil, og at bagagerummet er helt intakt i sin størrelse. Under for- og bagsæderne er batterierne placeret i en række moduler, der tilsammen rummer 50 kWh, hvilket er nok til en officiel rækkevidde på 330 km.
Battericellerne stammer fra Kina, men selve modulerne bygges på Opels fabrik i Saragossa i Spanien, hvor også selve bilen bygges. Batterierne har sin egen garanti på i alt 8 år eller 160.000 km. Det har været muligt at placere batterierne, så sædernes og gulvets placering i eludgaven er identisk med de øvrige versioner.
Motoren yder 136 hk/260 Nm.
Udviklet på to år
Den nye Corsa-e er den hurtigste bilmodel, som Opel nogensinde har udviklet. Det skyldes, at da det tyske mærke for to år siden blev opkøbt af franske PSA (Peugeot+Citroën), måtte man skrotte det næsten færdige udviklingsarbejde til en ny Corsa, som havde rødder i General Motors-koncernen, og i stedet lave en ny model, der benytter sig af PSA-teknik.
Efter to år er resultatet nu næsten færdigt, og den nye Corsa dukker op i en udgave, der i høj grad benytter sig af den teknik, man også ser i den nye Peugeot 208. Det betyder også, at Peugeot 208 også kommer i en eludgave med omtrent samme specifikationer som Opel Corsa-e.
Fås med masser af udstyr
I lighed med de traditionelle udgaver af Opel Corsa fås den eldrevne version også med udstyr, man før måtte op i de noget større biler for at finde. Det gælder for eksempel en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler, det gælder matrix LED-forlygter, der selv tilpasser sig efter trafikken, og det gælder en stor skærm i midten til navigationsanlæg samt en stor skærm i instrumenthuset i stedet for gammeldags viserinstrumenter.
Udvendigt kan den nye Corsa-e leveres i tofarvet lakering, hvor et sort tag vil skabe en kontrast, der giver bilen et flot udseende.
Kan lades på en halv time
Selv om Opel har måttet tilpasse den nye Corsa til de tekniske løsninger, som PSA anvender til langt de fleste af sine biler, er der også teknik, der er gået den anden vej. Det gælder for eksempel den indbyggede lader, når man benytter en hjemme-ladeboks.
Opel har gode erfaringer fra Opel Ampera-e, og det er kommet udviklingsarbejdet til gode. Det betyder, at Opel Corsa-e kan lades op med hele 11 kW, da man har indbygget en trefaset lader. Det er der ikke mange andre producenter, der benytter, og det giver Corsa-e en fordel i hverdagen.
En hel flad bil kan således lades op på lige godt fem timer, og det er hurtigt. Skal det gå endnu hurtigere, kan man lynlade bilen via et type 2-combo stik, og så kan man lade med op til 100 kW, hvis man kan finde en sådan lynlader på sin rute.
Det betyder, at man kan lade bilen op til 80 procent på 30 minutter. Det er dobbelt så hurtigt, som mange andre elbiler kan klare.
Priserne er i skrivende stund ikke kendt, men noget tyder på, at bilen herhjemme vil kunne købes fra lige under 200.000 kroner, idet elbiler indtil videre ikke betaler registreringsafgift herhjemme. Leveringstidspunktet hedder indtil videre ’i forsommeren 2020’.