I 10 år har det rumlet med planer om at få kinesiske biler til Danmark. Men hverken BYD, Qoros, Great Wall, Land Wind, Lynk & Co. eller andre håbefulde kinesiske mærker er rent faktisk kommet til os.
Men nu ser det ud til, at der bliver alvor af det. I hvert fald erklærer et kinesisk bilmærke nu, at det vil begynde salg i Danmark i 2020.
Selv om mærket kommer helt fra Kina, vil navnet lyde bekendt for mange: MG.
Om det rent faktisk sker, må tiden vise, men den korte tidshorisont og giganten bag peger på, at det er en seriøs udmelding.
Se mere: MG klar til comeback - fra Kina
Selv om mærket kommer helt fra Kina, vil navnet lyde bekendt for mange: MG.
Store muskler bag
Den britiske accent skyldes, at Kinas største bilproducent, Shanghai Automotive, SAIC, købte stumperne efter Rovers kollaps for snart 20 år siden.
Ud over MG-navnet overtag SAIG også patenter, værktøjer og fabrikker fra Rover, dog ikke navnet, som BMW beholdt. I stedet sælges de gamle (og nye) Rover-biler i Kina under navnet Roewe.
Og nu er tiden moden til at lancere MG i store dele af Europa, meddeler SAIC.
Kun elbiler
Første model bliver den kompakte SUV MG ZS. Versionen til Europa har tilnavnet EV, da der er tale om en rent elektrisk model. Versioner med benzinmotor findes i Kina (og Sydamerika.
MG giver ikke mange oplysninger om bilen, men batteriet lader til at være på 44,5 kWh. Det indikerer en rækkevidde i omegnen af 300 km.
Se mere: MG på vej til genopstandelse
Ved at gå uden om benzinmodeller, springer det kinesiske mærke over en af de traditionelle forhindringer for at komme til EU, nemlig de europæiske udstødningsnormer.
Desuden kan det være lettere for et nyt mærke at klemme sig ind i det nye og boomende marked for elektriske biler.
Begynder i Norge i år
MG, som i Kina ofte markedsføres under det oprindelige navn, Morris’ Garages, begynder salget i Europa i Norge og Holland allerede senere i 2019.
En talsperson for mærket oplyser over for Motor, at Danmark og Sverige kommer på landkortet i 2020.
Det tilføjes dog også, at ’ændrer de politiske vilkår for elbiler sig i Danmark, kan man forestille sig, at de [MG] så vil forsøge at fremrykke den timing.’
Som det ser ud nu, udløber elbilers (næsten) afgiftsfritagelse i Danmark ved udgangen af 2020.
Mange forgæves forsøg
Første kinesiske bilmærke i Danmark skulle have været BYD. Importfirmaet Nic. Christiansen annoncerede i 2007, at selskabet fra 2009 ville sælge BYD i Danmark. Det blev udskudt og senere i al stilhed opgivet.
I 2009 var det svenske International Motors, der bekendtgjorde, at man havde en kontrakt med Great Wall Motors. Bilerne ville komme til Baltikum året efter, mens de øvrige skandinaviske lande skulle følge i løbet af 2011 og 2012. Det har omverdenen ikke hørt noget til siden.
Se mere: Den dygtige kineser hænger slemt i bremsen
Senere var det Qoros, som med design og udvikling i Tyskland havde store ambitioner for salg i Europa. Men firmaet mistede pusten, da pengene slap op. Qoros lever nu en meget stille tilværelse i Kina.
Siden da har Lynk & Co, et selskab i Volvos ekspanderende Geely-familie, været mest seriøse bud på en kinesisk bil i Europa.
Selv ikke her holdt løfterne. Salgsstarten er udskudt fra 2017 til 2020. Sidstnævnte ser dog pt ud til at holde, idet Volvos XC-40-fabrik i Belgien er ved at være klar til at bygge Lynk & Co til det europæiske marked.
Se mere: Volvos kineser-venner får europæisk pas
Danmark er dog ikke på Lynk & Co’s landkort i overskuelig fremtid. Ingen showrooms er planlagt hos os. Ja selv ikke den lastbil-karavane, som skal køre rundt i Europa som pop-up-butikker, har Danmark med i køreplanen.
Så MG har for tiden gode muligheder for at blive første kineser-mærke i Danmark.
Se mere: Den kinesiske mur er forsinket