Den stærke slider er blevet byfin

Syv årtier efter sin fødsel er Land Rovers klassiske Defender klar i en helt ny generation. Offroaderen kan stadig klare det hele i terrænet, men skal nu i højere grad appellere til velbeslåede byboere.

Defender i den mellemlange 110-model.
Nyt om biler

Defender er tilbage. 71 år efter at modellen kom til verden som et arbejdsredskab, og to år efter at første generation udgik af produktion, er Land Rovers ikoniske Defender klar til nye eventyr.

Den nye generation, som har verdenspremiere på den internationale biludstilling i Frankfurt, ligner ikke den gamle, men der er alligevel mange designhilsner til originalen. Og så kan bilen fyldes med moderne sikkerheds- og komfortudstyr.

Teknisk tager bilen et stort skridt ved at gå fra chassisramme til et selvbærende karrosseri.

Teknisk tager bilen et stort skridt ved at gå fra chassisramme til et selvbærende karrosseri, tilsyneladende ved hjælp af en modificeret udgave af den undervogn, der bruges til bl.a. Discovery.

Se mere: Farvel til den rigtige Land Rover

Defender fås i fire designlinjer.
Den nye Land Rover Defender fås i fire designlinjer med bl.a. forskellig front. Fotos: Torben Arent

Rengøres med haveslange

Men selv om bilen er blevet moderne og luksuriøs, er den ifølge land Rover endnu mere terrængående end den gamle model og kan - i nogle udgaver- stadig gøres ren indvendig med en haveslange.

Frihøjden er imponerende 29 cm, og også de såkaldte tilkørsels-, overkørsels- og afkørselsvinkler er i særklasse: henholdsvis 38, 28 og 40 grader i 110-modellen. Det siger noget om bilens evner til at klare stejle op- og nedkørsler.

Defender i den korte 90-udgave.
Her er Defender i den korte 90-udgave, der lanceres lidt efter den mellemlange 110-model. En varevogn som her er en af mulighederne.

Den maksimale vadedybde er 90 cm.

Firehjulstræk og reduktionsgear er stadig en del af bilens sjæl og tilbehøret omfatter bl.a. elektrisk spil med fjernbetjening, tagmonteret telt og oppustelige, vandtætte markiser.

Tre længder

90- og 110-modellerne.
Den korte 90-model og den mellemlange 110-model. Senere kommer en 130-version, mest tiltænkt erhvervsbrug. Foto: Land Rover

De klassiske Defender-kunder kan vælge en Explorer-pakke, mens by- og fritidskunder nok vil kikke på Adventure-, Country- og Urban-pakkerne, som hver især giver bilen en selvstændig fremtoning.

Se mere: Ny Land Rover Defender på vej

Defender er i første omgang vist i to længder, der med de klassiske betegnelser kaldes 90 og 110, selv om tallene ikke længere passer med modellernes akselafstand (i tommer). Desuden kommer senere en helt lang 130-model, mens det er uklart, om der vil blive tilbudt en ladvogn.

Men der kommer en ’safariudgave’ en version med stoffoldetag i hele køretøjets længde.

Tre forsæder

Gearstangen er flyttet op må instrumentbordet og er nærmest kun en fjerdedel så lang som den gamle. Det giver mulighed for tre forsæder som i tidlige Land Rover-modeller.

Førerpladsen er helt moderne.
Førerpladsen er helt moderne. Gamle Defender-kunder kan ikke genkende noget som helst. Desuden er kabinen (og hele bilen) bredere.

Dermed fås Defender 110 med fem, seks eller fem+to sæder. Defender 90 får plads til seks.

Se vores oversigt over, hvornår de ny biler kommer:
Se kalenderen

Fra begyndelsen udgør motorudvalget to firecylindrede dieselmotorer samt en firecylindret og en sekscylindret benzinmotor. Den sekscylindrede har mildhybrid-teknik, og senere kommer en plugin-hybrid.

Den nye Defender, der kommer i løbet af 2020, bliver væsentlig dyrere end den gamle. De britiske priser indikerer en stigning på 50-60 procent.

Defender før og nu.
Defender i årgang 2020 - og 1948.