Elbil med et stænk af benzin

Mazdas kommende elbil bliver meget anderledes end de fleste andre. Bl.a. vil den kunne fås med et benzindrevet nødstrømsanlæg. Det skal til dels kompensere for, at Mazda har valgt at give bilen et ret lille batteri.

Mazdas elbil i kamuflage.
Fotograf:

Foto

Mazda
Nyt om biler

Mazda er på vej med sin første elbil. Og den bliver temmelig usædvanlig. Det ved vi, for Motor har som et af få medier i verden set nærmere på teknikken og kørt i bilen, inden bilen kommer på markedet om knap et år.

Det lille japanske mærke går ofte sine egne veje, og det gælder i særdeleshed elbilen, som endnu ikke har et navn. Ja ikke engang et udseende, for prototyperne har karrosseriet fra CX-30.

Prototyperne til Mazdas kommende elbil er gemt under et CX-30-karrosseri.
Prototyperne til Mazdas kommende elbil er gemt under et CX-30-karrosseri. Fotos: Torben Arent

Det lille japanske mærke går ofte sine egne veje.

Det har været ret nemt under udviklingen, da elbilen benytter (næsten) samme platform som Mazda 3 og CX-30.

En særlig elbil

Mazdas elbil skiller sig ud på bl.a. disse områder:

* Batteriet er ret lille, 35,5 kWh – rækkevidden er kun ca. 200 km

* Lynladning er ikke muligt. Maks. er (indtil videre) 50 kW

* Lav vægt og dynamiske køreegenskaber har meget høj prioritet

* Motoren er helt fri for ’S-tog-lyd’

* Kunstig lyd i kabinen giver en svagt snerrende ’motorlyd’

* En lille benzinmotor kan fås til forlænget rækkevidde

Se mere: Mazda holder liv i særlig motor

Mazda siger, at kontante køreegenskaber har haft meget høj prioritet. Det er Motors foreløbige indtryk, at det er lykkes rigtig godt.
Mazda siger, at kontante køreegenskaber har haft meget høj prioritet. Det er Motors foreløbige indtryk, at det er lykkes rigtig godt.

Meget dynamisk

Prototypen kører særdeles dynamisk, men samtidig komfortabelt. Påfaldende er den lydløse motor – den svage til moderate hyletone, der kan være i elbiler, finder man ikke her.

Til gengæld har Mazda tilsat kunstig lyd i kabinen. Lyden giver et indtryk af acceleration, er diskret og egentlig velfungerende. Men det ærgerligt, at den ikke kan slås fra. Måske kommer det. Mazdas udviklingschefer noterede i hvert fald flittigt, da Motor og andre medier påpegede den potentielle ulempe.

Platformen til Mazdas elbil er en modificeret udgave af dén, der bruges til 3 og CX-30.
Platformen til Mazdas elbil er en modificeret udgave af dén, der bruges til 3 og CX-30.

Motoren er ikke særlig kraftig. Den yder moderate 105 kW (ca. 140 hk). Det rækker rigeligt ved by- og landevejskørsel, men ved lidt højere hastigheder, f.eks. en overhaling på landevej eller motorvej, bliver det lidt tamt.

Bliv medlem og få Motor

Det er også lidt beskedent i forhold til flere konkurrenter. F.eks. har flere af VWs ID.3-varianter 150 kW/204 hk.

Der er god plads i bunden af motorrummet til en Wankelmotor.
Der er god plads i bunden af motorrummet til en Wankelmotor.

Det virkede dog som om, at Mazda kunne finde på at komme med en kraftigere version senere.

Det lille batteri forklarer Mazda med, at 200 km er det dobbelte af, hvad 90 pct. af bilisterne kører om dagen. Og så har det været vigtigt at holde vægt og klimabelastning nede. Og omkostningerne, naturligvis.

Wankelmotor som ekstraudstyr

Men Mazda har en trumf: Som tilvalg fås en lille, benzindreven rotationsmotor. Dermed genopstår den såkaldte Wankel-motor, en Mazda-specialitet. Den kan ganske effektivt producere strøm, når batteriet er tomt.

Motor har som et af få medier i verden prøvet prototypen til Mazdas kommende elbil.
Motor har som et af få medier i verden prøvet prototypen til Mazdas kommende elbil.

Også når det gælder kølingen af batteriet, har Mazda en ret unik løsning. Normalt står valget mellem simpel, luftkølet teknik eller væskekølet, hvor småbitte slanger går langs cellerne.

Mazdas løsning er kølerør – lidt som i et køleskab - på undersiden af det forholdsvis slanke batteri.

Mazda holder verdenspremiere på elbilen på Tokyo Motor Show 23. oktober. Så får vi at vide, hvad den skal hedde og – naturligvis - hvordan den ser ud i virkeligheden.