’Fremtiden er elektrisk’, siger Audi og følger på Los Angeles op på det budskab ved at præsentere model nummer to i E-tron-rækken.
Audi E-tron Sportback er en SUV-coupé med firehjulstræk og op til 408 hk, og så kan den køre op til 438 km på en batteriopladning.
Dens digitale matrix-LED-forlygter er en nyhed, der nu for første gang fås i en serieproduceret bil. Lyset fra forlygterne inddeles i bittesmå pixels og kan oplyse vejbanen i høj opløsning.
Audi E-tron Sportback er en SUV-coupé med firehjulstræk og op til 408 hk.
Oplyser kun egen vognbane
Det centrale element er en lille chip med ca. en million mikrospejle, der hver måler nogle hundrededele millimeter. Ved hjælp af elektrostatiske felter kan hvert enkelt spejl vippes op til 5.000 gange i sekundet.
Se mere: Audi E-tron: tung på godt og ondt
Afhængigt af stillingen overføres LED-lyset så enten via linserne til vejbanen eller det opfanges i selve lygten, så det ikke blænder andre trafikanter.
De nye forlygter kan også skabe et særligt vognbanelys. På større veje danner vognbanelyset et lystæppe, som oplyser bilens egen vognbane med ekstra meget lys og tilpasses dynamisk ved vognbaneskift.
Det øger førerens opmærksomhed på den relevante vognbane og bidrager dermed til højere trafiksikkerhed.
Se mere: Motor prøver Fords nye elbil
Kommer også i billigudgave
Ved lanceringen tilbyder Audi den eldrevne SUV-coupé med en ekstra motorvariant: Audi E-tron Sportback 50 Quattro. Også den ’almindelige’ E-tron fås nu i samme, neddroslede version.
Se Motors test af alle elbiler 2019
Den har mere beskedne 313 hk mod 55’erens 408 hk. Batteriet er gjort mindre og vejer ca. 120 kg mindre.
VIDEO: Se den nye e-tron Sportback
Rækkevidde: 339 km
Batteriet er på 71 kWh og gør det muligt at tilbagelægge op til 339 km på en fuld opladning.
E-tron Sportback 50 Quattro accelererer fra 0 til 100 km/t. på 6,8 sek., og tophastigheden ligger på 190 km/t.
Både E-tron Sportback 55 og E-tron Sportback 50 lander hos de danske forhandlere i foråret 2020. Der er endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.
I Tyskland begynder priserne ved 535.000 kroner, men i Danmark kommer der både højere moms og afgift på bilen, så et gæt kunne være et sted mellem 700.000 og 800.000 kr.