Grønt lys til førerløs kørsel i Danmark

Det første forsøg med førerløs kørsel på offentligt område kan nu begynde. Efter to et halvt år er den første tilladelse givet. Tre busser skal køre på et stisystem med 18 km/t.

Det er minibusser af denne type, der nu slippes løs i Aalborg.
Nyt om biler

Den selvkørerende fremtid banker nu på Danmarks dør. Men det er en ydmyg begyndelse, der har været meget længe undervejs.

Vejdirektoratet har givet den første tilladelse til selvkørende køretøjer på offentlig vej.

Dermed kan tre førerløse minibusser begynde at køre i Aalborg. De indsættes i et boligområde i det østlige Aalborg, hvor busserne skal køre ad en 2,1 km lang rute på et stisystem.

Sikkerhedsperson ombord

De indsættes i et boligområde i det østlige Aalborg, hvor busserne skal køre ad en 2,1 km lang rute på et stisystem.

Her vil der også færdes fodgængere og cyklister.

Busserne vil køre med op til 18 km/t. og i en periode vil der være en operatør ombord.

Det er uvist, hvornår kørslerne begynder. Ruten mangler stadig at blive præcist kortlagt.

Sådan ser busserne i Aalborg ud. Den er af mærket Navya.
Sådan ser busserne i Aalborg ud. Den er af fra den franske producent Navya.

Det er Aalborg Kommune, der står for projektet, mens firmaet Holo står for selve driften af køretøjerne. Holo har hidtil heddet Autonomous Mobility.

Langsom godkendelse

Godkendelsen til forsøget kommer to et halvt år efter, at loven om selvkørende biler trådte i kraft 1. juli 2017.

Se mere: Selvkørende biler får køretilladelse 1. juli

Den gang var forventningen, at de første selvkørende biler ville komme hurtigt. Men godkendelsesprocedurerne har trukket ud, uden at Transportministeriet nu giver nogen forklaring på den langstrakte proces.

Der har været betydelig frustration hos Holo over den langsommelige behandling, forstår Motor. Firmaet har derfor koncentreret sig om at få selvkørende minibusser ud i flere andre byer i Norden i Baltikum.

Tracéet til den selvkørende minibus er blevet bygget om til lejligheden.
Tracéet til den selvkørende minibus er blevet bygget om til lejligheden. Busserne skal køre ad en to km lang rute på Astrupstien i det østlige Aalborg.

Glæde over tilladelse

Men med den første danske tilladelse i hus nøjes Holo, som indgår i den danske Semler-koncern, med at glæde sig.

- For os er det en kæmpe milepæl, vi har nået i dag, siger administrerende direktør Peter Sorgenfrei i en pressemeddelelse.

Tema om selvkørende biler

Han uddyber:

- Det er ikke første gang, vi ruller ud i blandet trafik med vores selvkørende busser. Men det er første gang, vi gør det på dansk jord. Som dansk virksomhed er det noget helt særligt nu også at få mulighed for at vise fordelene ved selvkørende løsninger herhjemme i Danmark.

Holo har flere andre ansøgninger til kørsel i Danmark under behandling.

En selvkørende bagage-traktor er nu sluppet løs i en fransk lufthavn.
En selvkørende bagage-traktor er nu sluppet løs i en fransk lufthavn.

Forsøg i lufthavn

Leverandøren af minibusserne, franske Navya, er netop gået i gang med et forsøg i Toulouse-Blagnac-lufthavnen, hjemsted for Airbus-fabrikken. Her skal en selvkørende traktor kører bagagevogne til og fra fly.

At det førerløse køretøj slippes løs inde på et lufthavnsområde viser, at teknologien - med de lave hastigheder og øvrige begrænsninger - er blevet meget pålidelig.

Se mere: Selvkørende Volvoer får klip i kørekortet