Det var ambitiøst og usædvanligt. 100 selvkørende Volvoer skulle sendes ud i almindelig trafik i Gøteborg, Volvos hjemby, med almindelige trafikanter ombord. Senere skulle en britisk og kinesisk by have lige så mange.
Men nu, hvor den svenske forsøg for længst skulle have været i gang, har de svenske myndigheder nedlagt forbud mod – eller formentlig ikke har givet tilladelse til – at private personer kan køre de selvkørende XC90ere.
Afprøvningen kan fortsætte, men kun med Volvo-ansatte som de ansvarlige ombord.
Skulle give vigtig erfaring
Det er et stort slag mod Drive Me-forsøget, hvor det i høj grad drejede sig om at få erfaringer med almindelige menneskers adfærd og oplevelser, når det mere eller mindre er muligt at slippe rattet.
'Volvo Cars sætter folk først i udviklingen af selvkørende biler,' hed det. Det bliver der mindre af, hvis myndighedernes afvisning står ved magt.
De mere tekniske afprøvninger med Volvo-ansatte i førersædet har stået på i årevis.
Problem med ansvar
En talsperson for Transportstyrelsen siger til avisen Dagens Industri, at det har med ansvar at gøre.
Ingen som ikke arbejder hos Volvo Cars må deltage i dette projekt, for så bliver det uklart, hvem der har ansvaret, hvis en ulykke skulle ske.
- Juridisk kan vi ikke give tilladelse til tredje part. Ingen som ikke arbejder hos Volvo Cars må deltage i dette projekt, for så bliver det uklart, hvem der har ansvaret, hvis en ulykke skulle ske, siger han.
Drive Me-forsøget var i forvejen en del forsinket. Fasen med almindelige mennesker i førersædet skulle have været i gang i foråret 2017.
På Detroit-udstillingen i januar 2017 præsenterede Volvo den første almindelige familie, der skulle deltage. Men selv om det var senere end annonceret, var det åbenbart også for tidligt.
Se mere: Første familie øver sig på selvkørende fremtid
Motor var med for fire år siden
Motor var med som passager i en tidlig prototype i 2014 – inviteret i forbindelse med et større pressearrangement. Men siden har der været meget stille om Drive Me. Volvo har tilsyneladende ikke haft lyst til at involvere pressen siden.
Motor mener
Om det er myndighederne, der pludseligt er blevet nidkære, eller om Volvo har forregnet sig big time er svært at se. Men det frembrusende og globaliserede Volvo Cars med mange ikke-svenskere på højt niveau er slået ind på en mere risikovillig kurs med store armbevægelser. Det gælder det tætte samarbejde med Uber, der har helt andre værdier end Volvo og allerede har sværtet Volvos ry med en meget omtalt dødsulykke.
Se mere: Volvo øver sig på selvkørende biler
Drive Me har til formål – på den tekniske side - at teste i første omgang niveau 3-kørsel. Her klarer bilen selv det hele, men føreren skulle med kort varsel kunne tage over. Senere i forsøgsperioden skulle teknikken opgraderes til niveau 4, hvor føreren i princippet kunne være helt passiv.
Opstod der situationer, som bilen ikke kunne magte, eller kom bilen uden for de certificerede vejstrækninger, skal den selv kunne finde frem til et sikkert sted og standse.
Se mere: Den selvkørende bil er klar