Dette er første elbil fra Lexus – og dermed fra Toyota-koncernen i det hele taget.
Elbilen er en modificeret udgave af den benzindrevne UX, en kompakt SUV i klasse med bl.a. Audi Q3 og Volvo XC40.
Umiddelbart er det ikke særlig prangende præstationer, den elektriske Lexus kan fremvise.
Umiddelbart er det ikke særlig prangende præstationer, den elektriske Lexus kan fremvise.
Ca. 300 km rækkevidde
UX 300e, som den hedder, har fået et batteri i ’mellemstørrelse’ på 54 kWh, men det er uklart, hvad det giver af rækkevidde. Lexus oplyser 400 km, men det er efter den forældede NEDC-norm.
Efter den relevante, realistiske WLTP ligner det lidt over 300 km. Det tal sætter bestemt ingen rekord.
Se mere: Toyota dræber den elektriske bil
Heller ikke ladehastigheden er noget særligt: maks. 6,6 kW med indbygget lader og maks. 50 kW ved hurtigladning.
UX 300e ventes til Europa i slutningen af 2020. En nærmere dansk lanceringsdato findes ikke, men det er dog forventningen, at elbilen kommer til Danmark.
Lexus tilbage til Danmark
Toyota Danmark meddelte i november, at Lexus vender tilbage til Danmark efter syv års fravær. Gen-introduktionen sker til foråret.
Se mere: Luksusmærke gør comeback i Danmark
Den elektriske Lexus når dog næppe at blive allerførste eldrevne Toyota-model i Europa. I løbet af 2020 kommer en batteridreven Proace, der er en varebil udviklet sammen med Peugeot-Citroën. I 2021 følges op med den mindre Proace City.
Hvornår den første rent elektriske personbil fra Toyota-mærket er klar, er der ikke præcise oplysninger om. Men intet tyder på, at det kan nås til 2020, når det gælder Europa og USA.
I Kina lancerer Toyota i 2020 en elektrisk udgave af C-HR.
Se mere: Lande udsigter til elektrisk Toyota