Den første Mercedes-Benz GLA havde ingen antydning af at være SUV. Knap nok lignede den en crossover.
Det bliver der lavet om på her ved præsentationen af anden generation GLA.
Selv om Mercedes netop har lanceret en rigtig SUV i sin kompakte familie, den helt nye GLB, bliver den nye GLA både højere og får et mere robust udseende.
Markante ti cm vokser bilen i højden, og da både bredde og akselafstand øges med tre cm, giver det en væsentlig mere rummelig bil.
Markante ti cm vokser bilen i højden, og da både bredde og akselafstand øges med tre cm, giver det en væsentlig mere rummelig bil, særligt ved bagsædet.
Se mere: Mercedes-SUV med rummelig ambition
Der er stadig et pænt stykke op til GLB, som er 22 cm længere og fem cm bredere. Omvendt er A-klassen 17 cm lavere. Så hvis man har dårlig ryg eller stive ben, vil GLA nok være et være et bedre valg end A-klassen. Foran sidder man hele 14 cm højere.
GLA og A-klassen er lige lange, men crossoveren har et noget større bagagerum (435 liter mod 370 liter), samt bedre bagsædeplads. Bagsædet i GLA kan længdejusteres og deles i forholdet 40:20:40.
Designet har fået mere kant og er blevet mindre feminint. Det er ikke kun den ekstra højde, der gør det. Der er også kommet klassiske SUV-elementer som plastkanter rundt om hjulene samt beskyttelsespaneler hele vejen rundt.
Komfortudstyr, sikkerhed og motorer er hentet fra A-klassen og de andre familiemedlemmer. Det betyder enormt udvalg.
Se mere: Mercedes A-klasse - et lille stjerneskud
Motorprogrammet begynder ved en 1,3-liters benzinmotor i GLA 200 med 163 hk og topper ved GLA 35 4Matic AMG med 306 hk. En plugin-hybrid kommer senere.
Mens den nuværende GLA ikke har været nogen storsælger, forventer Daimler, at den nye vil blive den næstmest solgte model i familien efter selve A-klassen. Det gælder på globalt plan.
GLA lanceres i Europa til foråret.