Det er ikke kun én, men i alt fire priser, der deles ud, når Årets Bil i Danmark-titlen tildeles årets nyskabende model.
De tre andre priser, som også tillægges stor betydning, gives for design, bilglæde og innovation.
De tre andre priser, som også tillægges stor betydning, gives for design, bilglæde og innovation. Også her er det en fagjury under Danske Motorjournalister, der står bag.
Se mere: Amerikansk elbil er årets danske bil
Ærespriserne for 2020 er delt ud således:
Årets Bil - Designprisen
Godt design behøver ikke handle om smukke, dynamiske og sportslige linjer, lyder en del af begrundelsen for, at Suzuki Jimny tildeles Danske Motorjournalisters Designprisen.
’Jimny er så fed og hudløs ærlig i sit design, at man får lyst til at eje den, selv om man ikke har noget at bruge den til,’ hedder det videre.
De øvrige kandidater var Honda e, Mazda 3, Peugeot 208 og Toyota som mærke.
Se mere: Suzuki Jimny - i mudder til halsen
Årets Bil - Bilglædeprisen: Toyota GR Supra
Motorjournalisternes Bilglædeprisen går i år til Toyota Supra GR for ’en fantastisk genfødsel af en japansk klassiker.’
Se mere: Super-Toyotaen er tilbage
Toyota Supra GR beskrives som både kompetent og festlig, og at ’det er befriende, at en hybridnørd (Toyota, red.) ikke behøver gå på kompromis med klassisk køreglæde.’
GR Supra vandt over BMW 3-serie, Kia som mærke og Suzuki Jimny.
Se mere: Japansk sportsvogn klar til storstilet comeback
Årets Bil - Innovationsprisen: Hyundai Nexo
En tredje hæder, Innovationsprisen, går til Hyundai Nexo.
Se Motors test af Hyundai Nexo
Begrundelsen er bl.a., at brintbilen er et stort skridt mod at gøre brændselscellebiler tilgængelige, og at Hyundai Nexo fungerer utrolig godt i hverdagen, hvis man bor i nærheden af en brintstation.
I denne kategori var de øvrige forslag BMW iDrive 7.0, DS 3 Crossback E-Tense, Mazda Skyactiv-X, Porsche Taycan og Tesla Model 3.