De populære crossovers og SUVer er i hastigt tempo ved at tage livet af 1990ernes praktiske opfindelse: MPV-bilerne.
MPV-bilerne bliver slået du af SUVerne, som i almindelighed bliver opfattet væsentlig mere smarte, måske ligefrem mere sexede.
Disse ’multi purpose vehicle’, der er kendetegnet ved høj siddeposition, ofte fleksible bagsæder og til tider tre sæderækker, har tabt terræn de senere år, og mange modeller er udgået eller gør det snart.
MPV-bilerne – og til dels stationcars – bliver slået du af SUVerne, som i almindelighed bliver opfattet væsentlig mere smarte, måske ligefrem mere sexede.
At de så koster ekstra og ofte har mindre plads, betyder åbenbart mindre.
Halveret på ti år
MPV’erne er faldet fra 5,7 pct. af det danske salg i 2018 til 3,9 pct. i 2019. For ti år siden lå andelen på 10-11 pct. ifølge De Danske Bilimportørers definition af biltypen.
Se mere: Peugeot skifter fra MPV til SUV
Samtidig forsvinder den ene MPV-model efter den anden.
Særlig sigende er, at MPV-pioneren Renault nu stopper salget i Danmark af Scénic og Espace. I samme snuptag udgår stationcaren Talisman, oplyser den danske importør. Kangoo har været væk længe. Den syvpersoners Grand Scénic fortsætter.
Se mere: Den luksuriøse franske MPV er tilbage
I 2019 har Hyundai sagt farvel til iX20, og Kia har netop solgt den sidste Venga. I 2018 udgik Nissan Note.
Hos Ford er B-Max forsvundet, og Opel har for længst droppet Meriva, og for nylig overgik det også Zafira. Skoda tog livet af Roomster i 2016. Ingen har fået en direkte efterfølger.
Ford siger farvel - og fortsætter
Desuden har Ford indikeret, at der ikke kommer en afløser for C-Max og Grand C-Max.
Derimod holder de store og ikke helt nye S-Max og Galaxy fast. I begyndelsen af 2021 kommer begge med hybridteknik.
Citroën har tilsyneladende heller ikke tænkt sig at komme med en efterfølger til den syv år gamle C4 Picasso/Grand Picasso, der på det seneste er solgt under navnet Space Tourer.
Tidligere er Citroën C3 Picasso udgået og blevet til C3 Aircross.
Se mere: SUV-look skal redde MPVen
Kun få nye
I Danmark har Seat opgivet den store Alhambra, mens den lige så gamle VW Sharan formentlig får lov at køre et par år endnu. Golf Sportsvan findes endnu, men får næppe en efterfølger.
Foruden Citroën Berlingo/Peugeot Rifter – og snart Toyota Proace City - samt Mercedes-Benz B-klasse er der næsten kun VW tilbage med biltypen. Touran er den suverænt mest solgte MPV i Danmark, og en ny Caddy kommer sidst på året.