Audi var ret alene i Europa, da mærket i sommeren 2013 lancerede A3 som sedan. Eller ’limousine’ på audisk.
Mærker som Ford, Opel og VW havde i fuld fart nedlagt sedan-udgaverne af Focus, Astra og Golf/Jetta. Toyota forsøgte med Corolla sedan, men kunne ikke sælge den i Vesteuropa. Blot Mazda fasthold – og fastholder - 3’eren som sedan.
Og premiummærkerne – Audis direkte konkurrenter – havde ikke en lille sedan i 2013, om end Mercedes-Benz lancerede den firedørs coupé CLA. Volvo havde for længst udfaset S40.
Audi A3 sedan fik trods det ikke-eksisterende marked en pæn modtagelse af kunderne i Danmark. Og nu syv år senere er det blevet tid til en ny generation.
Men A3 er ikke alene længere. Mercedes-Benz har lige introduceret A-klassen som sedan og BMW har sendt 2-serie Gran Coupé på markedet.
Se mere: BMW 2 Gran Coupé - laber lommelimousine
Det behøver dog ikke være en ulempe for A3 limousine med konkurrenter. Flere af slagsen kan være med til at gøre det naturligt og legitimt i disse SUV-tider at vælge en kompakt sedan.
Audi A3 sedan II kører videre med samme opskrift som sidst. Al teknik inklusive kabine, motorer og undervogn svarer til Sportbacken. Længden er som i første generation et pænt stykke større end hatchbacken, 15 cm. De stammer fra et større udhæng bagtil, idet akselstanden er både som før og som hos Sportback.
Også bagagerummet er helt som tidligere, 425 liter.
I forhold til tidligere er A3 sedan fire cm længere (4,50 m), to cm bredere og én cm højere.
Se mere: Mercedes-Benz A200 Sedan – luksus i lommeformat med skønhedsfejl
Motorprogrammet er stort set som hos den femdørs, hvilket i begyndelsen er meget begrænset: Én benzin og én diesel. Det er 35 TFSI med 150 hk og 2.0 TDI med 150 PS. Benzinmotoren har i forbindelse med dobbeltkoblingsgear 48 volt mildhybridteknik.
A3 sedan er klar til sommer, samtidig med Sportback. Sedanen bliver ca. 10.000 kr. dyrere end den femdørs, det vil sige ca. 350.000 kr. for 150 hk benzin med manuelt gear og 'Prestige'-udstyr.