Skal en selvkørende bil have succes, er det vigtigt, at den kører, så passagererne ikke bliver utrygge eller bange. Det handler bl.a. om måden, den kører uden om forhindringer på, og om, hvordan den finder et hul i trafikken, når den skal ind i en rundkørsel eller ud på en større vej.
Nissan har derfor undersøgt, hvordan almindelige bilister kører og har undervejs opsamlet alle de data, der beskriver kørslen.
På den baggrund har man opstillet en matematisk model, der kan bruges af den computer, der skal bestemme, hvor og hvordan en selvkørende bil skal placere sig på vejen, så det føles trygt og godt, for dem der sidder i bilen.
Erfaringer fra Nissans test
- Selvkørende biler har enorme udfordringer i snevejr
- Bilen kan ikke håndtere at møde f.eks. en mejetærsker
- Bilen kan ikke se et hul i vejen og styre udenom
- Satellitmodtagelse er ikke præcis nok nær højhuse, så her må man bruge andre metoder
- Bilen skal kunne ringe til en operatør, der kan hjælpe gennem svære trafiksituationer
- Den selvkørende teknik bruger 1,5 kW, hvilket er et problem for elbiler
- CO2-udslippet kan reduceres med op til 30 pct. pga. glidende kørsel
Det lyder enkelt, men i virkeligheden er det et enormt arbejde, der kun har været muligt at gennemføre, fordi Nissan har indgået et stort samarbejde med universiteter, myndigheder og en lang række firmaer, der har ekspertise indenfor kunstig intelligens, trafikanalyser, computerteknologi samt radar- og kamerateknik.
Se mere: Nu kører Danmark uden fører
Kørte selv 368 km i trafik
For at få det store samarbejde til at munde ud i et håndgribeligt og letforståeligt resultat opstillede man fra starten et mål, der gik ud på at skabe en bil, der kunne køre af sig selv fra Nissans udviklingscenter i Cranfield i England til Nissans fabrik i Sunderland længere nordpå.
Det er en tur på 368 km, der netop er gennemført i en modificeret Nissan Leaf. Ruten gik ad både motorveje og småveje, komplekse rundkørsler samt veje uden vejbanelinjer.
Klarede det hele selv - næsten
Takket være otte laserskannere, syv kameraer, en radar, seks autonome 'køre-hjerner' og to 'bil-hjerner' og præcis GPS klarede elbilen turen, som om den var styret af en levende person.
Se mere: Selvkørende Volvoer får klip i kørekortet
Kun ved start og slut samt ved besøg på et par ladestationer undervejs måtte føreren gribe manuelt ind i bilens bevægelser.
Men selv om det dermed ligner en succes, viser testen også, at der endnu er meget lang vej, før en selvkørende bil kan sættes i produktion. Dels fylder alle systemerne det meste af bilen, dels er prisen på teknikken enorm.
Og så kan bilen stadig kun køre ad en rute, der i forvejen er blevet veldefineret på et særligt elektronisk landkort.
Bruger erfaringerne til nye biler
Selv om udsigten til en rigtig selvkørende bil på niveau 4 fortsat er langt ude i horisonten, er de erfaringer, Nissan har fået, yderst værdifulde, når man skal udvikle videre på de kendte biler.
Nissan og mange andre producenter har biler på niveau 2 på programmet. Det er biler, der selv holder afstand til forankørende, og som selv fastholder sig midt i vognbanen. Føreren skal holde hænderne på rattet og øjnene på vejen, men bilen klarer opgaven med at tilpasse fart og placering efter trafikbilledet.
Se mere: Selvkørende biler kan give forstoppelse
Og det er netop den opgave, som bilerne skal blive bedre og bedre til. Nissan kalder det en forbedring af niveau 2 til niveau 2,99 – og indikerer dermed, at man kan forbedre bilernes opførsel på vejen betydeligt, uden at man tør tage skridtet, og lade føreren slippe rattet og have blikket andre steder.