Knap fem år efter at Volkswagens dieselskandale brød ud, er den tyske bilgigant pålagt at betale endnu en erstatning.
En tysk bilejer har vundet en sag ved den tyske højesteret om, at VW skal købe hans dieseldrevne Sharan tilbage. Dog vil kørte km blive modregnet, så det er langt fra nyprisen, bilejeren får.
Afgørelsen, som bygger på specifikke tyske juridiske forhold, får umiddelbart kun direkte betydning for den pågældende bilejer, men kan påvirke flere andre lignende sager, som har fået varierende udfald ved lokale retter.
For 240.000 tyske Volkswagen-bilejere har dommen ingen betydning, da de for nylig har taget imod et tilbud fra Volkswagen om frivillig kompensation.
FDM: Interessant dom
I FDM kalder afdelingsleder Torben Lund Kudsk afgørelsen ’interessant og tankevækkende’, da Europa ikke har samme tradition for erstatninger som i USA.
Den tyske dom bygger på, at man i tysk civilret har regler om moral. Man kan blive dømt til at kompensere, hvis man bevidst har påført en anden skade på en måde, der strider mod almindelig anstændighed.
FDM vil nu nærlæse afgørelsen, som ikke umiddelbart kan oversættes 1:1 til dansk ret.
- Men måske kan dommen give inspiration til danske politikere, så vi som forbrugere kan få en bedre retsstilling, hvis vi udsættes for bevidst snyd, siger Torben Lund Kudsk.
- I FDM har vi fra begyndelsen haft fokus på at få løst problemet for bilejerne, inkl. at forbrugerne ikke fik ekstra udgift til brændstof eller anormalt slid som følge af opdateringen af motorstyringen, tilføjer han.
Se mere: Test af VW-opdatering: ingen bivirkning - her og nu
Test, som FDM har været med til at få gennemført, har vist, at opdateringen ikke påvirker bilernes brændstofforbrug.
Fusk med 8,5 mio. biler
Dieselskandalen begyndte at rulle i september 2015, da det kom frem, at Europas største bilkoncern havde snydt med rensesystemet i mange dieselmodeller fra VW, Audi, Skoda og Seat samt til dels Porsche.
Snyderiet var sket for at kunne sælge ’clean diesel’-biler i USA, hvor kravene til udstødningens renhed dengang var skrappere end i Europa, men den ulovlige software fandtes også i biler solgt i Europa.
8,5 mio. biler med den såkaldte EA189-motor var solgt i Europa.
Sagen har for længst kostet Volkswagen over 200 mia. kr. i erstatninger, bøder, ekstra udgifter og tabt salg. Tidligt i forløbet kostede sagen også koncernchefen hans stilling, og siden er en del andre hoveder rullet, og der er sket store ændringer i Volkswagens organisation.
Se om din bil har 'snydechippen'