Den frække Suzuki får ny energi

Suzuki Ignis, der stammer fra 2017, har fået et mellemstort facelift med forbedret mildhybrid-teknik. Firehjulstræk fås nu som før, mens automatgear er ny mulighed. Ikke alle varianter har nødbremse.

Grill'en på Ignis skulle åbenbart laves om, synes Suzuki.
Nyt om biler

Hestesko i grill’en? Den var ny. Men hvorfor? Den ansigtsløftede udgave af Danmarks mindste SUV, Suzuki Ignis, har fået ændret front- og bagparti i 2020-modellen, som nu er klar i Danmark.

Designet – ganske vist polariserende, men frækt og anderledes - har ellers hele tiden været en af mikrobilens stærke kort og trængte vel egentlig ikke? Om hestesko-staffagen er et fremskridt, må potentielle kunder gøre op med sig selv.

Ud over den besynderlige grill er bilen frisket op med mere traditionelle SUV-elementer for og bag.

Suzuki Ignis i den faceliftede 2020-udgave.
Suzuki Ignis i den faceliftede 2020-udgave. Ud over den ændrede grill er en tydelig fornyelse det SUV-inspirerede ’sølv’-panel nederst.

Kabinen er opdateret med nye farvekombinationer på instrumentbordet og nyt design af instrumentgruppen. Centerkonsol og dørhåndtag er nu med indsatser i stålgrå eller blå metallic, der passer til de blå eller grå detaljer i det nye sædeindtræk.

Sikkerhedsudstyret er ikke ændret, og nødbremse er beklageligvis stadig ikke standard i grundudgaven. Det koster dog kun 5.000 kr. at tilvælge en sikkerhedspakke med både nødbremse, vognbaneassistent og slingreadvarsel. Så det er noget pjat, at det ikke er standard.

Se test: Suzuki Ignis - lille bil med selvsikker stil (2017-versionen)

Kabinen har fået mindre opfriskninger. Her er det en Adventure-version med syvtommerskærm.
Kabinen har fået mindre opfriskninger. Her er det en Adventure-version med syvtommerskærm.

Bilens 1,2-liters benzinmotor er opdateret i imponerende mange detaljer - nye indsprøjtningsdyser, elektrisk styret variabel ventilstyring, oliepumpe med variabelt olietryk og en højere kompression på 13,0:1.

Samlet har det betydet lidt mindre ydelse – fra 90 til 83 hk og fra 120 til 107 Nm.

Motors test af ti populære SUV'er

Til gengæld er bilens mildhybrid forbedret og er blevet standard i alle varianter. Suzuki er ligefrem så stolt af teknikken, at ordet Hybrid indgår i alle modelnavne.

Systemet er blevet mere effektivt, bl.a. i kraft af at batteriet er øget fra 3 til 10 Ah. Dermed kan elsystemet assistere oftere og længere end før, f.eks. under acceleration på motorvej, siger Suzuki.

Ignis i sin rigtig gode vinkel. Her er ikke sket noget.
Ignis i sin rigtig gode vinkel. Her er ikke sket noget. Bilens profil er nu som før unik og - bogstaveligt tal  - med kant. Farven er er en af to nye kaldet 'Tough Khaki'. Den anden er 'Caravan Ivory'. De to kan kombineres med sort tag.

Hybridsystemet, som benytter et 12 volt litiumion-batteri, er dog først og fremmest udviklet til at reducere benzinforbruget ved bykørsel og stop and go-trafik.

Brændstoføkonomien skulle være forbedret. Det officielle tal hedder nu 19,6 km/l, hvor den tidligere udgave efter den gamle, meget optimistiske NEDC-norm kørte 21,7 km/l.

Nyt er muligheden for automatgear i form af trinløst CVT-gear.

Brug FDM slutseddel

Priserne er stort set uændrede. Billigste udgave med pænt med udstyr – men uden nødbremse! - koster 140.000 kr. En mere relevant version, Active, med bl.a. syvtommerskærm, tagræling, alufælge mm. koster 157.000 kr., mens topmodellen Adventure har en listepris på 166.000 kr.

Billigste variant med automatgear (Active) koster 183.000 kr. og den firehjulstrukne (Active) 180.000 kr.

Suzuki Ignis i topudgaven med alufælge og tagræling. Skjoldet nederst er nyt.
Suzuki Ignis i topudgaven med alufælge og tagræling. Skjoldet nederst er nyt.