Der kan være barrierer for at få sig en elbil. Én af dem er kraftige forsinkelser af introduktionen hos mange mærker, en anden er lang leveringstid hos andre.
Kia er et af de mærker, der har haft mere end vanskeligt ved at få elbiler til danske kunder. Mærket har kun leveret 150 elbiler i år, hvor søstermærket Hyundai har fået 330 på danske plader.
Se mere: VWs elektriske ID.3 er stærkt forsinket
Hidtil har nye Kia-kunder fået at vide, at levering af en elbil først kunne ske lige inden nytår. Men nu kommer der hul på ketchup-flasken.
Den danske importør har fået hul igennem til Korea. En øget levering af e-Niro henover sommeren betyder, at alle nuværende kundesolgte e-Niro med lovet levering i 2020, når frem til kunder senest i september.
Se mere: Kia e-Niro - mere fart på elbilen
Ledige biler på hvert skib
Leveringstiden på nye bestillinger vil være maks. seks måneder, oplyser den danske importør, men det kan i praksis ske meget hurtigere for nogle. På hvert skib fra fabrikken i Sydkorea vil der være usolgte e-Niro, som kunder i princippet kan få, så snart skibet ankommer.
- Vi fornemmer, at den gunstige situation bl.a. skyldes, at nogle lande er hårdt ramt af coronakrisen og ikke kan sælge så mange biler. Så nu håber vi, at situationen holder i Danmark, siger pressekoordinator hos Kia Import Danmark, Lene Iversen.
e-Niro fik i foråret en lille opdatering, hvor en vigtig del er indbygget, trefaset lader. Det betyder, at ladehastigheden uden rigtig hurtiglader kan øges til 11 kW. Det gælder både versionen med det lille og det store batteri.
Det samme kommer til at gælde e-Soul. Den får trefaset lader fra september-produktion, hvilket vil sige levering omkring årsskiftet.