Samlebåndet begyndte at rulle i november, og leveringen skulle være begyndt i foråret, men det bliver først til september, at de første kunder kan få deres VW ID.3.
Det gælder endda kun de 30.000 kunder på europæisk plan, der i efteråret 2019 bestilte en af de særlige 1st Edition. Hvor mange danskere, der er iblandt, er aldrig blevet offentliggjort.
Kunder, der vil have deres bil i september, må acceptere, at ikke alle funktioner fungerer. App-kommunikationen og en særlig afstandsviser virker ikke. Det kommer de til senere på året, siger VW.
Se mere: Skiftedag: Det elektriske samlebånde er startet
Hvis man vil have sin 1st Edition ’fejlfri’ fra begyndelsen, må man vente til en gang i ’fjerde kvartal’.
På lager i ti måneder
Det er højst usædvanlig - muligvis første gang - at en bilproducent lancerer en ny model med erkendte fejl/mangler. Men det viser, at VW har voldsomt behov for at begynde at levere bilerne. VW har på ingen måde likviditetsproblemer og ikke på den måde presset til at sælge bilerne, men det ser ikke for kønt ud, at lanceringen passerer etårsdagen for verdenspremieren, og at bilerne hober sig op.
Nogle af bilerne vil til september være ti måneder gamle. Det gælder dog ikke biler til danske kunder. Produktionen af danske kundebiler begyndte ifølge den danske importør i april.
Se mere: Skoda Enyag - elbil i kampuniform
Kunder uden forhåndsreservering kan bestille en ID.3, når 1st Edition er udleveret – det vil formentlig sige i oktober. Hvornår disse biler så kan blive leveret, ved den danske VW-importør ikke.
VW giver ikke nogen forklaring på forsinkelsen – som heller ikke omtales som en sådan. Ud over coronanedlukning af fabrikken i nogle uger, er det almen kendt, at VW har haft store problemer med at få bilens sofistikerede styresystem til at fungere i alle detaljer.
Derfor står titusindvis af færdigbyggede ID.3-modeller i Tyskland og mangler at få den nyeste og i princippet fejlfrie software. Og nu har VW så besluttet, at udleveringen skal begynde med de to udestående problemer.
Se mere: ID.3: En ny tids VW er helt elektrisk
Mange elbiler i kø bag ID.3
ID.3 er første model ud af særdeles mange på Volkswagen-koncernens nye elektriske modul kaldet MEB. En stribe andre modeller med samme teknik holder utålmodig klar i kulissen og afventer ID.3, ruller ud.
Det gælder VWs egen ID.4, Seats ’El-Born’, Audis Q4 E-tron, Skoda Enyaq og Cupra Tavascan.
Alle disse modeller kommer formentlig fra første kvartal 2021.