Audi gør ny elbil mere sexet

Når Audi i 2021 lancerer elbilen Q4 E-tron, bliver det fra begyndelsen i to karrosseriudgaver. Nyt er tilføjelsen af en mere smart SUV-coupé kaldet Sportback. Men Q4-modellerne er en forsinket.

Audi Q4 Sportback E-tron har et helt anderledes bagparti end den rene SUV.
Nyt om biler

Den gode nyhed for kommende Audi-købere: Elbilen Q4 E-tron bliver fra begyndelsen tilbudt i to karrosseriudgaver og hen ad vejen med flere motorydelser. Den dårlige nyhed: Q4 er stærkt forsinket.

Hidtil har planen lydt, at Audis første, kompakte elbil, Q4 E-tron skulle komme omkring årsskiftet 2020/2021, men nu hedder det, at elbilen er klar til udlevering til kunder i sommeren 2021. Mere præcist fra og med juli.

Den nye termin kom frem, da Audi præsenterede en ny variant af Q4 E-tron kaldet Sportback. Dermed vil Audi have to varianter fra begyndelsen: den almindelige SUV-version og så denne nye tilføjelse, som med sin SUV-coupé-formgivning slår mere på smart design. Bagpartiet er helt anderledes, mens teknikken og dimensionerne er ens.

Audi Q4 Sportback E-tron kaldes et koncept, men designet på coupé-SUV'en bliver reelt ikke ændret til produktionsmodellen.
Audi Q4 Sportback E-tron kaldes et koncept, men designet på coupé-SUV'en bliver reelt ikke ændret til produktionsmodellen.

Se mere: Audi er helt elektrisk

Dermed gør Audi det samme med Q4 E-tron, som allerede er status med den større model, der blot hedder E-tron/E-tron Sportback.

500 km på en opladning

De nye Q4-modeller kaldes stadig for ’koncept’, men Audi giver dog en del tekniske oplysninger. Batteriet i denne udgave er et velvoksent ét på 82 kWh, hvilket giver en rækkevidde på godt 500 km i den baghjulstrukne udgave. I den fremviste Quattro-version rækker strømmen til over 450 km.

Audi Q4 Sportback kommer - efter de nuværende planer - ud til de første kunder i juli 2021.
Audi Q4 Sportback kommer - efter de nuværende planer - ud til de første kunder i juli 2021. Konceptbilen har 22 tommer fælge - det bliver der nok skruet ned for i produktionsudgaven.

Elmotoren på bagakslen yder 204 hk/310 Nm, mens den forreste elmotor yder op til 102 hk/150 Nm. Samlet effekt er summen af de to: 306 hk. Begge Q4-versioner klarer 0 til 100 km/t. på 6,3 sekunder., mens tophastigheden er begrænset til 180 km/t.

Se mere: ID3: En ny tids VW er helt elektrisk

Audi siger, at flere (mindre) motorydelser bil blive tilbudt, lige som er mindre batteri også bliver en mulighed.

Opladningen sker med op til 125 kW, i hvert fald i versionen med det største batteri.

Forskellen på Q4 E-tron og Q4 Sportback E-tron er bagtil temmelig markant.
Forskellen på Q4 E-tron og Q4 Sportback E-tron er bagtil temmelig markant.

Se mere: Skoda Enyag - elbil i kampuniform

Deler grundteknik med VW ID.3

Q4-modellerne er baseret på Volkswagen-koncernens særlige platform til kompakte elbiler, kaldet MEB. VW ID.3 bliver første model med den teknik, mens mange andre følger hurtigt efter, bl.a. Skoda Enyaq, VW ID.4, Seat ’El-Born’ og Cupra ’Tavascan’.

Audi viser de produktionsklare udgaver af Q4 E-tron og Q4 Sportback E-tron i første kvartal af 2021.

Alt om elbiler

Med præsentationen af Sportback får vi et præcist indblik i kabinedesignet på de to Q4-varianter.
Med præsentationen af Sportback får vi et præcist indblik i kabinedesignet på de to Q4-varianter.