12-13 rene elbiler vil optræde i BMW-gruppens program i 2023 – altså inden for knap fire år. Antallet har været fremme før, men nu bliver det mere konkret, hvad det er for biler.
Lige nu har BMW-mærket kun én elbil, den aldrende i3. Den får lov at fortsætte en rum tid endnu, og den er blandt de fem rene elbiler, som BMW-gruppen har til salg ved udgangen af 2021.
De andre fire er Mini Cooper SE, iX3, ’iNext’ og i4.
Limousine bliver elektrisk
Men adskillige andre vil komme i toårsperioden 2022-2023. Markant er, at den store 7-serie får ren batteridrift, og det gælder bl.a. også 5-serien og X1, bekræfter BMW.
Se mere: BMWs elektriske iX3 - her er alle data
Om det bliver den nuværende 5-serie, som får et facelift senere i år, er uklart. Modellen stammer fra 2017, så det er mere sandsynligt, at det bliver en helt ny 5-serie, som kan være klar i 2023.
X1 stammer fra 2015, så en ny model inkl. eldrift kan være klar i 2022.
Se mere: BMW med elektriske kæmpegriller
Frit valg mellem drivkraft
BMWs produktstrategi er, at alle bestsellere skal komme med valg mellem benzin, diesel (med 48 volt hybridteknik), som plugin-hybrid og som ren elbil.
Dermed vil 3-serien også være blandt de modeller, der inden for de næste tre år bliver helt elektrisk.
Næste generation 7-serie, BMWs flagskib, vil være tilgængelig med alle fire drivlinjer.
Ud over de 12-13 rene elbiler vil programmet ved udgangen af 2023 også bestå af lige så mange plugin-hybrider.
Det er dog langt fra sikkert, at alle 25 ’grønne’ modeller vil være på det europæiske marked. Nogle kan f.eks. være særlige varianter kun til Kina.
Se mere: Limousiner bliver elektriske
80 pct. mindre CO2 fra fremstilling
Meldingen om eludgaver af X1, 5-serie og 7-serie kommer i forbindelse med BMWs annoncering af en opstrammet strategi for bæredygtighed i alle led.
BMW Group vil gøre bæredygtighed og ressourceeffektivitet til centrale elementer, siger bestyrelsesformand Oliver Zipse.
Han siger, at ’premium og bæredygtighed vil være uløseligt forbundet i fremtiden.’
Det indebærer bl.a., at firmaet fastsætter mål for CO2-reduktionen frem til 2030. Det inkluderer ikke kun selve brugsfasen hos ejerne, men hele livscyklussen fra forsyningskæden til produktionen. Målet er at reducere den samlede CO2-emission pr. bil med mindst en tredjedel. Alene udslip fra fabrikker og produktion skal sænkes med 80 procent.
En del andre bilproducenter har i den seneste tid sat lignende mål.