BMV var en pioner, da mærket omkring 2014 lancerede to unikke elbiler, den lille i3 og sportsvognen i8, som er en plugin-hybrid. Men siden er mærket gået helt i stå, hvad nye elbiler angår.
Plugin-hybrider er der kommet en del af i mellemtiden, og batterierne er løbende blevet udviklet og forbedret.
Hvorfor der skulle gå så længe, inden en ny elbil kunne være klar, har BMW ikke sagt noget tydeligt om. Men nu er den tredje elbil, iX3, (næsten) klar. Serieproduktionen begynder nu på fabrikken i Kina, og de første kunder i Europa, herunder Danmark, kan få deres bil i begyndelsen af 2021.
Se mere: BMWs elektriske SUV: 440 km
iX3 er ’blot’ en elektrisk udgave af den mellemstore SUV X3. BMWs strategi afviger fra de fleste andre mærkers ved ikke (længere) at udvikle selvstændige elbil-modeller, men tilbyde hver bilserie med benzin, diesel, plugin-hybrid-teknik og ren batteridrift. X3 bliver første model med alle fire muligheder.
(BMW lancerer i 2021 en elbil, der indtil videre kaldes iNext. Det er uklart, hvilken relation den evt. har til andre modeller, eller om den rent faktisk kun kommer som elbil).
Sammen med de første billeder af den færdige iX3 frigiver BMW alle de tekniske oplysninger.
Rækkevidde: 460 km
Markant er rækkevidden, som ligger i den høje ende. 460 km hedder det officielle tal. Det er lidt mere end de ’mindst 440 km’, som BMW hidtil har kommunikeret. 460 km er for den mest økonomiske version med 19 tommer hjul. Udgaven med 20 tommer kører givetvis kortere.
Ladekapaciteten er på 150 kW med lynlader og 11 kW med den indbyggede lader. Med lynladning kan batteriet lades op til 80 procent (fra 20 pct.) på 34 minutter, siger BMW. Ved 11 kW-ladning lades batteriet fra 0 til 100 procent på syv en halv time.
Se mere: BMW med elektriske kæmpegriller
Batteripakken, som har en bruttokapacitet på 80 kWh, vejer 529 kg og giver iX3 en køreklar vægt på 2.185 kg. Både batteri og kabine varmes og køles med energieffektiv varmepumpe.
Ikke firehjulstræk
Elmotoren sidder ved bakakslen, yder 286 hk og har et drejningsmoment på 400 Nm. iX3 må nøjes med baghjulstræk.
0-100 km/t. klares på 6,8 sekunder, topfarten er 180 km/t., og forbruget opgives til 186 watttimer pr. km. Bilen kan for det meste køres med én fod, idet iX3 kan indstilles til kraftig motorbremsning lige som i3.
Bagagerummet er på 510 liter, blot 40 liter mindre end i benzin- og dieselmodellerne. iX3 kan leveres med trækkrog, og bilen må trække 750 kg.
Femte generation batteri
Batteriet er udstyret med det, som BMW kalder femte generation elektrisk drivlinje. Første generation er tilsyneladende de batterier, som sad i storskala-forsøgsbilerne 1-serie og Mini.
Se BMWs video, der beskriver det modulopbyggede femte generation batteri (engelsk tekst)
BMW har selv en stor udviklingsafdeling for batterier, hvor prototyper også bygges, for at firmaet har styr på den vigtige teknologi. Selve battericellerne fremstilles af underleverandører: kinesiske CATL og koreanske Samsung.
77 milliarder kroner battericeller
BMW Group har bestilt for 77 mia. kr. celler fra de to leverandører til levering de næste ti år. Desuden har BMW senest indgået en kontrakt på 15 mia. kr. med svenske Northvolt. Herfra begynder leverancerne af celler i 2024.
Den elektriske drivline omfatter også elmotoren, som BMW selv udvikler og fremstiller.
iX3 bliver tilbudt i to ’færdige’ udstyrsniveauer, hhv. Charged og Charged Plus. Priser foreligger endnu ikke.