Deleøkonomi: Toyota bliver til Suzuki

Suzuki får snart den første af to modeller, som mærket ’låner’ hos Toyota. Det er RAV4, der hos Suzuki skal hedde Across. Det er kun plugin-hybriden med 306 hk, der kommer i Suzuki-udgave. Senere følger Corolla som Suzuki.

Suzuki Across er en Toyota RAV4.
Nyt om biler

Across hedder en ny, stor SUV, som Suzuki lancerer sidst på året. Men nyheden vil virke bekendt for de fleste: Bilen er slet og ret en omdøbt Toyota RAV4.

Tvillingebilerne er et resultat af en aftale fra 2017 om samarbejde om hybridteknik og direkte ’udlån’ af to Toyota-modeller. Den ene er RAV4 i form af topmodellen med plugin-hybrid-teknik.

Den anden er Corolla stationcar med almindelig hybridteknik. Det er uvist, hvad denne model, som kommer i 2021, skal hedde som Suzuki.

Across har en typisk Suzuki-grill, men er ellers helt magen til Toyota RAV4.
Across har en typisk Suzuki-grill, men er ellers helt magen til Toyota RAV4.

Ud over at give Suzuki to nye modeller i toppen af programmet betyder aftalen – og det er måske det vigtigste – at Suzuki kan sænke sit gennemsnitlige CO2-tal i Europa fra næste år.

Se mere: opgør med myter: Plugin-hybrider hjælper miljøet

Suzuki ligger forholdsvis højt med 120,6 gram CO2 (pr. bil pr. km ifølge firmaet Jato) for 2019. Fra og med 2020 skal tallet for alle bilmærke i gennemsnit ned på 95 gram. For Suzuki, som ’straffes’ for at have små og lette biler, vil grænsen være endnu lavere end 95 gram.

Suzuki Across er en stor SUV på 4,60 meteres længde.
Suzuki Across er en stor SUV på 4,60 meteres længde.

Suzuki Across er fuldstændig magen til RAV4 bortset fra en ændret grill og Suzuki-emblem på rattet. Kabinen inklusive skærme er også den samme. Det er dog uvist, om menuer og funktioner i infotainmentsystemet er ændret.

Se mere: Den frække Suzuki får ny energi

306 hk og firehjulstræk

Across får heftige præstationer: 306 hk, firehjulstræk og en rækkevidde på strøm på op til 75 km. Pris indtil videre ukendt, men da også Suzuki-udgaven får højt udstyrsniveau, skal man næppe ikke regne med under 500.000 kr. i 2020-priser.

Se mere: Toyota i stødet: Nu kommer elbilerne

Den danske Suzuki-importør forventer at få de første biler til landet sidst på året, men leverancer af betydning kommer først i 2021.

Førerpladsen i Suzuki Across er helt magen til den i Toyota RAV4.
Førerpladsen i Suzuki Across er helt magen til den i Toyota RAV4.

Meget få biler til 'gammel afgift'

Dermed er Suzuki i samme situation som Toyota, som lancerer modellen til september. Allerede sidst i juni kunne Toyota i Danmark melde ’alt udsolgt’ af RAV4 plugin-hybrid resten af året. Selv om bilen med dagens afgiftssystem er rimelig gunstig i pris i forhold til præstationer, er udsolgt-skiltet et tegn på meget lille produktionstal i første omgang.

Sådan påvirker CO2 dit bilvalgToyota Danmark forventer 'højst' at få et trecifret antal biler til landet i år.

RAV4 plugin-hybrid koster 550.000-650.000 kr. afhængig af udstyr, men prisen har udsigt til at stige for biler leveret efter nytår, men mindre afgiftsbegunstigelsen for opladningshybrider bliver forlænget.

 

Den 'originale' - Toyotas nye RAV4 som plugin-hybrid.
Den 'originale' - Toyotas nye RAV4 som plugin-hybrid.