Fremtiden er elektrisk, og i 2039 vil alle nye biler fra Mercedes-Benz være CO2-neutrale. Så enkel lyder målsætningen fra en af verdens førende bilproducenter
Allerede nu kan man springe med på den vogn, der indbefatter øget brug af elektricitet i hverdagen. Daimler udvikler næsten dag for dag nye biler, der kan køre helt eller delvist på strøm, og inden 2020 er gået, har Mercedes-Benz over 20 elektrificerede bilmodeller i butikkerne.
Målet er, at alle kommende bilmodeller skal kunne købes som plugin-hybrid, hos Mercedes kaldet EQ Power, foruden en række mildhybrid-udgaver, hvor batteriet er mindre og ikke kan lades op fra elnettet. Derudover er Mercedes-Benz i gang med at udvikle flere og flere egentlige elbiler.
Op til 100 km på strøm
Lige nu er det særligt de nye plugin-hybrider, som bilproducenten satser stort på. Sådanne har været på markedet i en årrække, men med relativt små batterier og en deraf følgende kort rækkevidde på strøm.
Da C-klassen i 2015 kom som plugin-hybrid var batteriet på brutto seks kWh og den officielle rækkevidde blot 31 km, og i praksis kunne det ende med blot 15 km. På den måde fik man ikke megen grøn kørsel ud af besværet.
Se mere: Mercedes C-klasse - symfoni af strøm og benzin
Nu er batterierne vokset betragteligt, og samtidig er muligheden for at lade bilerne blevet forbedret. Den nye GLE-model kan således køre op mod 100 km på en opladning, og den kan lades op med en lynlader, mens man f.eks. køber ind.
På samme måde vil den nye plugin-hybrid-udgave af den store S-klasse kunne køre omkring 100 km på en opladning. De mindre modeller klarer typisk op mod 60 km, hvilket også er ganske pænt, sammenlignet med tidligere, og også de kan lades relativt hurtigt op.
Se mere: Motors test af plugin-hybrider (gruppetest)
Tre myter skal aflives
Den tyske bilproducent har identificeret tre myter, som kan holde bilkøbere tilbage, når de overvejer om næste bil skal være en plugin-hybrid, og som til tider giver biltypen politisk modvind:
- 1: I praksis kan man ikke køre så langt på literen, som producenten stiller i udsigt
- 2: En plugin-hybrid, der ikke er ladet op, bruger mere benzin end en almindelig benzinbil
- 3: En plugin-hybrid er alt for kompliceret at anvende for almindelige bilister
For at undersøge de tre myter har Mercedes opstillet tre forsøg.
Myte 1
Den første myte handler om brændstofforbruget. Ser man på annoncer for bilmodeller, møder man ofte et tal som f.eks. siger, at bilen kan køre 71 km pr. liter. Men kan den det i virkeligheden? Svaret her er både ja og nej.
Når man begynder at køre i en plugin-hybrid, der har et fuldt opladet batteri, vil man opleve, at de første mange km foregår på strøm alene, og så er benzinforbruget nul eller næsten nul.
I en demonstration med en Mercedes GLC plugin-hybrid kunne man se, at efter præcis 92 km modsvarede forbruget fabrikstallets 71 km pr. liter. Kører man så videre, stiger forbruget, og efter 120 km landede man på 50 km pr. liter.
Man kan altså godt nå fabrikstallet i praksis, og man kan endda gøre det bedre, men man kan også opnå et dårligere resultat. Det handler om kørestilen og længden på turen. Og så naturligvis om at man altid husker at lade bilen op. Oven i de angivne forbrugstal skal man naturligvis tillægge forbruget af el.
Myte 2
Den anden myte handler om, hvad der sker, hvis man ikke lader sin plugin-hybrid op. For at undersøge det, sammenlignede man to udgaver af GLC, som er en stor SUV fra Mercedes.
Den ene har en traditionel dieselmotor, den anden har også en dieselmotor, men er en plugin-hybrid. Der var fem procent strøm på plugin-udgaven, da turen begyndte, og der var også fem procent tilbage, da testruten sluttede.
De to biler kørte en tur på et par hundrede km lige efter hinanden, og bagefter kunne man se, at forbruget i plugin-hybriden var ca. 25 procent lavere end i udgaven uden hybridteknik.
Forklaringen er, at selv om der ikke er strøm på batteriet, vil hybriden opsamle energi, når der bremses, og når der køres ned ad bakke, og den energi kan bruges som hjælp, når der skal accelereres eller køres op ad bakke.
En plugin-hybrid er derfor altid mere grøn end en traditionel, sammenlignelig bil, når man alene ser på brændstofforbruget. Også selv om den i dette tilfælde vejer 400 kg mere.
Vi spurgte Mercedes’ ingeniører, om man ikke skal køre en hel del, før besparelsen modvirker den ekstra energi, der er anvendt ved produktionen af bilen. Her er svaret, at man i øjeblikket er ved at udvikle bilfabrikker og batterifabrikker til at være CO2-neutrale, så den del – i hvert fald på sigt – ikke vil trække ned i regnestykket. Hvordan regnestykket ser ud lige nu, kunne ingeniørerne ikke oplyse.
Myte 3
Den tredje myte, som fabrikken ville undersøge, handler om, hvorvidt det er for besværligt at køre en plugin-hybrid, sammenlignet med en normal bil.
Og her er svaret – nok ikke så overraskende – at det er det ikke. Mercedes-Benz har udviklet et system, så bilen selv kan planlægge kørslen ud fra en analyse af den rute, man har tastet ind i navigationsanlægget. Den sørger for, at man altid kører på strøm i byerne, og hvis der ikke er strøm nok, så tændes brændstofmotoren primært på motorvejene.
Samtidig analyserer bilens computer den forankørende trafik, og sørger for at hybriden bremser så meget som muligt med elmotoren, så der kan genvindes energi, der senere kan bruges til at drive bilen fremad.
Det er smart og enkelt, om end denne myte nok mest af alt handlede om at vise, at Mercedes-bilerne har en funktion, der er smartere end i mange andre biler. Men i alle plugin-hybrid-biler kan man indstille den til automatisk at finde ud af, hvornår det er muligt at køre på el.
Se mere: Mercedes-Benz skruer op for plugin-hybrider
Opladning er alt
Går man i overvejelser om at købe en plugin hybrid, bør man vide, at det kræver, at man har adgang til en ladestander, før udnyttelsen af bilens teknik er optimal. Altid at køre rundt med et tomt batteri giver for lille gevinst og betyder, at man ikke udnytter bilens potentiale ordentligt.
De fleste plugin-hybrider kan kun lades med en fase, så der kan lades med 3,7 kW, mens nogle – som bilerne fra Mercedes-Benz – kan lade med to faser, og altså den dobbelte effekt, 7,4 kW.
I alle tilfælde er ladehastigheden dog så lille, at det ikke giver mening at lade på bilerne i forbindelse med et indkøb eller en kaffepause. Vil man det, skal man købe en af de plugin-hybrider, der kan hurtiglade. Så kan man ofte lade bilen op på 20-30 minutter, og så giver det mening at lede efter en ladestander ved selv korte pauser.
Ifølge Mercedes-Benz vil batteriet ikke tage skade af hyppige hurtigladninger, for det svarer stort set til den strøm, batteriet lades med, hver gang man bremser, og elmotoren dermed sender strømmen tilbage til batteriet.
Tema: Hverdag med plugin-hybrid
Buldrer frem i Danmark
I år har antallet af solgte plugin-hybrider i Danmark sat rekord med 4.200 styks i første halvår af 2020. Det er 140 procent flere end samme periode sidste år.
Mitsubishi Outlander er indtil videre den mest populære, et mulehår foran Ford Kuga, der dog er på vej til en hurtig overhaling.
Betragter man Kia Ceed og Xceed som én model, er det derimod koreaneren, der fører efter seks måneder.
Se mere: Plugin-hybrider sætter farten ekstra op