En spændende ny crossover med ren eldrift er på vej fra Nissan. Dermed kombinerer mærket sine pionér-styrker med elbiler (Leaf) og crossovers (Qashqai).
Mens Qashqai har være en gigantisk succes for Nissan – den er en af Danmarks mest solgte biler – har Leaf hængt noget mere i bremsen, når det gælder salg her i landet.
Den nye Ariya ser ud til at komme nærmere Qashqai end Leaf i succes, hvis ellers prisen bliver rigtig. For Nissan har elimineret alle Leafs svagheder – og i det hele taget gjort Ariya til en særdeles avanceret bil.
Verdenspremieren fandt sted i Nissans hjemby Yokohama 15. juli, men på grund af Corona-restriktioner var det kun Nissans egne top-medarbejdere, der kunne være tilstede i den nye Nissan-pavillon, der var opført som en del af De Olympiske Lege i Tokyo.
Se mere: Nissan Qashqai får fuld-elektrisk fætter
Magen til konceptbilen
Pr. streaming kunne journalister over hele verden se den nye Ariya, som til forveksling ligner den konceptbil, Nissan viste ved Tokyo Motor Show i oktober 2019.
Allerede den gang kunne Motor ved en hemmelig, privat fremvisning konstatere, at produktionsmodellen ville være lige så futuristisk som konceptet.
Ariya er en mellemstor crossover lidt større og noget mere rummelig end Qashqai. Med en længde på 4,60 meter er den 21 cm længere end Qashqai. Akselafstanden er 13 cm større (2,78 m). Den udvendige bredde er også lidt større.
Konkurrent til VW ID.4 og Tesla Y
Dermed bliver Ariya en konkurrent til bl.a. VW ID.4 samt (når det gælder topmodellerne) Tesla Model Y, der begge ventes i 2021.
Se mere: ID.4: Den elektriske VW Tiguan
Den elektriske crossover er baseret på en helt ny platform til elektriske biler, som er udviklet i samarbejde med partneren Renault. Den nye CMF-EV-platform er designet til forhjulstræk og med hovedmotoren foran, men med mulighed for en ekstra motor bagtil og dermed firehjulstræk.
Renault viste i foråret 2020 konceptbilen Morphoz, som er Renaults første fortolkning af, hvad platformen kan bruges til. Den første Renault på CMF-EV-platformen ventes (også) i 2021.
Se mere: Morphoz er en elektrisk drøm om lang rækkevidde
Interessant for mange mulige kunde er naturligvis de elektriske egenskaber. Og de er virkelig gode og alsidige.
Hele fem udgaver bliver tilbudt: to batteristørrelse, forhjulstræk eller firehjulstræk (ved hjælp af to motorer) samt en ekstra sportslig version. Dertil kommer i Europa hele fem udstyrsniveauer, som det kendes fra Juke og Qashqai.
Med det mindste batteri får Ariya en forventet rækkevidde på 360 km, og med det store kommer WLTP-tallet helt op på 500 km. De firehjulstrukne udgaver fås også med lille og stort batteri, har større ydelse og lidt kortere, officiel rækkevidde.
0-100 km/t.: 5,1 sekunder
Motorydelsen varierer fra 160 kW (218 hk) til 290 kW (394 hk). Sidstnævnte kaldet e-4orce 87 kWh Performance har en 0-100-tid på 5,1 sekunder.
Se skemaet herunder for detaljer. Nissan er så ærlig at opgive batteriets kapacitet både brutto og netto. Det lidt lavere nettotal er den energi, bilisten har til rådighed.
Ariya 2WD | Ariya AWD e-4orce | ||||
63 kWh | 87 kWh | 63 kWh | 87 kWh | 87 kWh Performance | |
Batterikapacitet | 65/63 kWh | 90/87 kWh | 65/63 kWh | 90/87 kWh | 90/87 kWh |
Motoreffekt | 160 kW/218 hk | 178 kW/242 hk | 205 kW/279 hk | 225 kW/306 hk | 290 kW/394 hk |
Drejningsmoment | 300 Nm | 300 Nm | 560 Nm | 600 Nm | 600 Nm |
0-100 km/t. | 7,5 sek. | 7,6 sek. | 5,9 sek. | 5,7 sek. | 5,1 sek. |
Tophastighed | 160 km/t. | 160 km/t. | 200 km/t. | 200 km/t. | 200 km/t. |
Rækkevidde (op til, forventet) | 360 km | 500 km | 340 km | 460 km | 400 km |
Ladningen bliver også hurtig, og godt nyt for europæiske kunder er, at Nissan dropper den særlige chademo-ladning, som ikke tilbydes mange steder.
(Det er så potentielt dårligt nyt for Leaf-kunder, da ladeoperatører bliver endnu mindre motiverede til at opsætte chademo-ladere til så få biler på vejene.)
Ariya får det europæiske CCS-ladestik og kan lynladere med op til 130 kW. Den indbyggede lader bliver étfaset (3,7-7,4 kW) i versioner med lille batteri, mens der til det store batteri medfølger trefaset lader (22 kW).
Den hurtige ladning er bl.a. gjort mulig ved at indføre væskekølet batteri, hvor temperaturen kan styres præcist. Leaf har luftkølet batteri, der gør bilen billigere, men kan give problemer med gentagne hurtigladninger.
Derudover byder Ariya på et hav af avancerede løsninger (til dels afhængig af udstyrsniveau):
- ’e-Pedal’ gør det muligt at køre bilen med én fod i næsten alle trafiksituationer.
- Propilot 2.0 giver en øget grad af selvkørende funktion.
- Førerpladsen er avanceret med enkelt design takket være integrationen af det digitale instrumenthus og den store trykskærm i midten. Begge er på 12,3 tommer.
- Bilens software kan opdateres over nettet (OTA)
- Ariya er i det hele taget fuldt opkoblet. En tilsyneladende brugervenlig app giver adgang til at overvåge og kommunikere med bilen. Desuden kan man tale til bilen via Amazons Alexa-stemmegenkendelse.
- Fuld nøglefri funktion tilbydes. Dermed låser biler sig selv op, når føreren nærmer sig.
Den delvist selvkørende funktion, Propilot 2.0, gør det muligt at tage hænder fra rattet - selvkørende på såkaldt niveau 3. Det bliver dog ikke en mulighed i Europa, siger Nissans globale produktchef, Ivan Espinosa, til Motor.
- Lovgivningen er for uklar, siger Espinosa.
Rummelig - og 1.500 kg på krogen
Ariya er trods sit coupé-SUV-design en rummelig bil. Ved bagsædet er der god plads med det helt plane gulv (selv om man sidder lavt i sædet i forhold til gulvet). Bagagerummet er reelt og rummeligt og rummer 468 liter (415 liter i de firehjulstrukne udgaver).
Godt nyt til mange er, at elbilen ikke bare kan fås med anhængertræk, men at den også må trække helt op til 1.500 kg. Der kan være grund til at tro, at de 1.500 kg kun gælder de firehjulstrukne udgaver, men Nissan oplyser det ikke mere specifikt.
Selv om Nissan nu holder verdenspremiere på Ariya, må kunder over hele verden vente et godt stykke tid på bilen, da produktionen er forsinket. Lanceringen i Europa sker formentlig i sensommeren 2021, når det gælder de første versioner.
Priser til Europa (eller Danmark) er også alt for tidligt at vide noget om. Men bedømt ud fra den amerikanske pris (40.000 dollar) og den japanske (5 mio, yen), ligner det en dansk pris på omkring 350.000 kr. for grundmodellen - forudsat er elbiler i det prisleje stadig er afgiftsfrie i 2021.
Selv om Nissan er på vej med en elektrisk crossover, vil der også komme en Qashqai III med benzinmotor og diverse former for hybridteknik. Også den nye Qashqai er formentlig klar midt i 2021.