Spionfotos: Mercedes skrotter elbil efter tre år

Billederne her viser en helt ny Mercedes-Benz EQC-elbil, som formentlig er klar i 2022. Dermed får den nuværende et usædvanligt kort liv.

Anden generation af Mercedes' elbil, EQC. Foto: Automedia
Nyt om biler

Den første elbil af betydning fra Mercedes-Benz, EQC, blev præsenteret i september 2018, men kom først ud til kunder et år senere, og nu ser det ud til, at modellen udgår inden for to år.

Billederne her viser nemlig - ifølge Motors kilde - anden generation af elbilen. Der er angiveligt tale om en fuldstændig ny generation, som ventes klar til kunder i anden halvdel af 2022.

Dermed vil den nuværende EQC få et usædvanligt kort liv på kun omkring tre år.

Den nye udgave af Mercedes-Benz EQC. En ændring fra nu er, at sidespejlet er rykket ned på dørsiden.
Den nye udgave af Mercedes-Benz EQC. En ændring fra nu er, at sidespejlet er rykket ned på dørsiden. Fotos: Auromedia

Om det har været planlagt sådan fra begyndelsen er uvist. Men årsagen er, at den nuværende EQC er baseret på en modificeret udgave af platformen fra C-klassen/GLC med de kompromiser, det kan indebære at basere en elbil på en eksisterende bil med forbrændingsmotor.

Se mere: Mercedes-Benz EQC - bedste elbil lige nu

EQC har ellers fået megen ros, inkl. i Motors test, men Mercedes-Benz har tilsyneladende haft – og har måske stadig – problemer med produktionen. Det skulle især dreje sig om vanskeligheder med batterifremstillingen.

USA udskudt til 2021

Resultatet er bl.a., at lanceringen på det vigtige amerikanske marked er udskudt til 2021. Produktionen/salget i Europa har i begyndelsen været mindre end forventet (9.000 i hele 2019), og salget i Danmark har været sølle. Om det skyldes leveringsproblemer, eller at bilkøberne simpelthen ikke vil have bilen, er uvist.

Se mere: Mercedes melder sig ind i el-klubben

Den nye EQC bliver som den nuværende en crossover.
Den nye EQC bliver som den nuværende en crossover. Men der kan ventes adskillige varianter af den nye EQC-familie.

Dårligt salg i Danmark

I hvert fald er der kun indregistreret 30 styks i Danmark på et år, heraf 15 i 2020. Det rækker kun til en 21.-plads blandt elbiler – efter Jaguar I-Pace og med kun det halve af, hvad den dyre Porsche Taycan har præsteret.

Ud over de 30 er der tilsyneladende importeret omkring 16 brugte eksemplarer.

Med den nye 2022-generation får Mercedes-Benz bedre muligheder for at skabe en moderne elbil, da byggeklodserne bliver en ren elbil-platform, formentlig kaldet EVA III.

Se mere: Spionfotos: Luksus-Mercedes bliver high-tech men ej elektrisk

EQC i den kommende 2022-udgave. En EQC 400 4Matic som i dag ventes, men derudover kan der komme versioner med større og mindre motor og uden firehjulstræk.
EQC i den kommende 2022-udgave. En EQC 400 4Matic som i dag ventes, men derudover kan der komme versioner med større og mindre motor, uden firehjulstræk og valg mellem flere batteristørrelser.

Det giver mulighed for at tilbyde flere og større batteripakker, ligesom der kan skabes nye karrosserivarianter som en SUV-coupé. Også en syvpersoners bil er tænkelig.

Den nye EQC på billederne bliver en halvhøj crossover i stil med den nuværende.

Alle Motors elbil-test