Det er ikke tidens alle nye superbiler, der er elektriske. Denne nye Maserati er ikke. Slet ikke.
MC20 er en ekstrem sportsvogn drevet af en V6-motor med forrygende præstationer: 630 hk og 730 Nm. To turboladere giver den høje ydelse, og et ottetrins dobbeltkoblingsgear sender kræfterne videre til baghjulene.
Med en volumen på tre liter er motoren eksakt halvt så stor som 6.0-Ferrari-motoren i forgængermodellen MC12. Ydelsen er præcis den samme.
0-100 klares på 2,9 sekunder, og festen i centermotorbilen slutter først ved 325 km i timen. Vægten er holdt nede på 1.500 kg, så hver hestekræft skal kun trækkes med 2,33 hk.
MC20 (kommer af Maserati Corse og årstallet 2020) skal i modsætning til forgængeren reelt serieproduceres. MC12 fra 2004 blev kun fremstillet i 50 gadeklare eksemplarer.
Se mere: Maserati klar til offroad-løjer
Med den nye V6-motor er det første gang i 20 år, at Maserati selv har udviklet en motor.
Benzinøkonomi? Ikke så ringe. Det officielle tal hedder 8,6 km pr. liter.
MC20 er faktisk udviklet, så der senere kan komme en ren eludgave. Og i øvrigt også en cabriolet.
Se mere: Maserati Ghibli - gudesmuk italiener
Sportsvognen kan leveres i Danmark efter sommerferien i 2021.
Superbiler er ikke gratis. Langt fra. MC20 har en dansk listepris inkl. afgifter på 4.050.000 kr. Lidt mere tilgængelig er leasingarrangementet, hvor bilen koster 45.000 kr. om måneden i 12 måneder. Dertil skal lige lægges en førstegangsydelse på 350.000 kr.
Maserati, der har hovedkvarter i Modena, Norditalien, har historisk haft en omskiftelig tilværelse, men har siden 1993 været en del af Fiat-koncernen.