Her er elbilen, der kan blive VW’s mest populære elbil i 2021. Måske også den mest solgte elbil i Danmark i det hele taget. Det er VWs nye ID.4 crossover.
Mulige konkurrenter som Nissan Ariya og Tesla Model Y kommer først sidst i 2021, og selv om VWs egen hatchback, ID.3, vil være billigere, er de højere crossovers populære i almindelighed.
Mens VW Polo, Golf og Passat tilsammen er solgt i 6.300 eksemplarer i år i Danmark, ligger de tre crossovers, T-Cross, T-Roc og Tiguan, lige efter med tilsammen 5.100 styks.
Meget afhænger af bl.a. afgiftsændringer og leveringssituation, men VWs nye ID.4 medbringer fra fabrikken en solid forudsætning for at blive et hit.
Den mellemstore SUV-klasse er Europas største, og også i Danmark er biltypen uhyre populær. Dertil kommer, at VW som Danmarks langt største bilmærke har en automatisk fordel.
Danske priser kan blive meget påvirket af forventede afgiftsændringer i meget nær fremtid. Men de forholdsvis få eksemplarer, der når at komme på nummerplader før nytår, ser i forhold til udstyr meget fremkommelige ud. ID.4 1ST koster 400.000 kr., mens 1ST Max koster 490.000 kr.
Teknik som ID.3 og Skoda Enyaq
Mens det først er nu, vi får designet på ID.4 at se, er der teknisk set ikke de store overraskelser. Teknikken deles med bl.a. ID.3 og Skoda Enyaq, og akselafstanden er ens på de tre. ID.4 har en meget stor frihøjde: 21 cm.
Se Motors første møde med Skoda Enyaq
VW ID.4-teknik
Dimensioner: l: 4,58 x b 1,85 x h 1,61 m
Akselafstand: 2,77 m
Motor: 150 kW/204 hk
Topfart: 160 km/t.
Acc. 0-100 km/t.: 8,5 sek.
Rækkevidde: op til 520 km
Første udgave af ID.4 får modelseriens største batteri, 77 kWh netto. Det rækker til op til 520 km. Senere kommer et mindre batteri på 58 kWh.
De 1st Edtion-udgaver, som lanceres lige omkring årsskiftet, får højt udstyrsniveau, men firehjulstræk bliver først senere en mulighed. Det sker i kombination med en stærkere motor end de 204 hk.
Se Motors første indtryk af ID.3
ID.4 må – i modsætning til ID.3 – trække en påhængsvogn. Den baghjulstrukne udgave, som kommer nu, er godkendt til op til 1.000 kg. De firehjulstrukne må trække op til 1.200 kg.
Det er også det officielle maks. for Skoda Enyaq, men ifølge Motors oplysninger må nogle versioner trække op til 1.400 kg.
Kabinen ligner i høj grad den i ID.3, men en ret synlig forskel er skærmen i midten. Mens ID.3 nøjes med 10 tommer, kan topudgaverne af ID.4 fås med op til 12 tommer. Det trumfes af Skoda Enyaqs op til 13 tommer.
Mens ID.4 kun er en smule højere end ID.3 - fire cm - er bagagerummet noget større. Det er på hele 543 liter mod 385 liter i ID3.
Lanceringen er opdelt, så de to 1st Edition-udgaver (1st og 1st Max) kommer til nytår og forventes hurtigt udsolgt. Dernæst overgår VW til en række forkonfigurerede modeller, som det er tilfældet med ID.3. Der er mange versioner at vælge imellem, men man kan ikke vælge udstyr til og fra, som man vil.
Mange konkurrenter i 2021
VW ID.4 får ikke lov at have den elektriske SUV-verden for sig selv ret længe. I begyndelsen af 2021 følger Skoda Enyaq, til sommer Audi Q4 E-tron og til næste efterår Nissan Ariya, Cupra Elborn, Tesla Model Y, Hyundais og Kias elektriske crossovers foruden flere kinesiske mærker.
ID.4 bliver i modsætning til ID.3 en global bil, der skal sælges i bl.a. Kina og Nordamerika. Bilerne til Europa fremstilles i Zwickau i Sydøsttyskland.