ID.4: VW springer på elektrisk SUV-bølge

VW lancerer allerede i år den elbil, der kan blive mærkets mest solgte: SUV’en ID.4. Den klarer 520 km på en opladning. Men på nogle punkter kan den ikke hamle op med søsterbilen Skoda Enyaq. Se priserne her.

VW ID.4 er en mellemstor crossover - helt elektrisk. Den er klar i Danmark til nytår.
Nyt om biler

Her er elbilen, der kan blive VW’s mest populære elbil i 2021. Måske også den mest solgte elbil i Danmark i det hele taget. Det er VWs nye ID.4 crossover.

Mulige konkurrenter som Nissan Ariya og Tesla Model Y kommer først sidst i 2021, og selv om VWs egen hatchback, ID.3, vil være billigere, er de højere crossovers populære i almindelighed.  

Mens VW Polo, Golf og Passat tilsammen er solgt i 6.300 eksemplarer i år i Danmark, ligger de tre crossovers, T-Cross, T-Roc og Tiguan, lige efter med tilsammen 5.100 styks.

VW ID.4 er en el-crossover på 4,58 meters længde. De to første udgaver har hjul på hhv. 20 og 21 tommer (billedet).
VW ID.4 er en el-crossover på 4,58 meters længde. De to første udgaver har hjul på hhv. 20 og 21 tommer (billedet). ID.4 er kun fire cm højere (noget skyldes de større hjul) end ID.3 og er reelt en mellemting mellem en stationcar og en SUV. Foto: VW

Meget afhænger af bl.a. afgiftsændringer og leveringssituation, men VWs nye ID.4 medbringer fra fabrikken en solid forudsætning for at blive et hit.

Den mellemstore SUV-klasse er Europas største, og også i Danmark er biltypen uhyre populær. Dertil kommer, at VW som Danmarks langt største bilmærke har en automatisk fordel.

Danske priser kan blive meget påvirket af forventede afgiftsændringer i meget nær fremtid. Men de forholdsvis få eksemplarer, der når at komme på nummerplader før nytår, ser i forhold til udstyr meget fremkommelige ud. ID.4 1ST koster 400.000 kr., mens 1ST Max koster 490.000 kr.

Teknik som ID.3 og Skoda Enyaq

Mens det først er nu, vi får designet på ID.4 at se, er der teknisk set ikke de store overraskelser. Teknikken deles med bl.a. ID.3 og Skoda Enyaq, og akselafstanden er ens på de tre. ID.4 har en meget stor frihøjde: 21 cm.

Se Motors første møde med Skoda Enyaq

Førerpladsen minder meget om den i ID.3, men skærmen fås større som her - 12 tommer.
Førerpladsen minder meget om den i ID.3, men skærmen fås større som her - 12 tommer.

VW ID.4-teknik

Dimensioner: l: 4,58 x b 1,85 x h 1,61 m

Akselafstand: 2,77 m  

Motor: 150 kW/204 hk

Topfart: 160 km/t.

Acc. 0-100 km/t.: 8,5 sek.

Rækkevidde: op til 520 km

Første udgave af ID.4 får modelseriens største batteri, 77 kWh netto. Det rækker til op til 520 km. Senere kommer et mindre batteri på 58 kWh.

De 1st Edtion-udgaver, som lanceres lige omkring årsskiftet, får højt udstyrsniveau, men firehjulstræk bliver først senere en mulighed. Det sker i kombination med en stærkere motor end de 204 hk.

Se Motors første indtryk af ID.3

ID.4 må – i modsætning til ID.3 – trække en påhængsvogn. Den baghjulstrukne udgave, som kommer nu, er godkendt til op til 1.000 kg. De firehjulstrukne må trække op til 1.200 kg.

Det er også det officielle maks. for Skoda Enyaq, men ifølge Motors oplysninger må nogle versioner trække op til 1.400 kg.

ID.4 kommer i første omgang med et 77 kWh-batteri, der rækker til op til 520 km.
ID.4 kommer i første omgang med et 77 kWh-batteri, der rækker til op til 520 km. Senere kommer en udgave med firehjulstræk og større motorydelse samt en udgave med 58 kWh-batteri.

Kabinen ligner i høj grad den i ID.3, men en ret synlig forskel er skærmen i midten. Mens ID.3 nøjes med 10 tommer, kan topudgaverne af ID.4 fås med op til 12 tommer. Det trumfes af Skoda Enyaqs op til 13 tommer.

Mens ID.4 kun er en smule højere end ID.3 - fire cm - er bagagerummet noget større. Det er på hele 543 liter mod 385 liter i ID3.

VW ID.4 er blot 4 cm højere end ID.3, men 32 cm længere. Frihøjden er 21 cm.
VW ID.4 er blot 4 cm højere end ID.3, men 32 cm længere. Frihøjden er 21 cm.

Lanceringen er opdelt, så de to 1st Edition-udgaver (1st og 1st Max) kommer til nytår og forventes hurtigt udsolgt. Dernæst overgår VW til en række forkonfigurerede modeller, som det er tilfældet med ID.3. Der er mange versioner at vælge imellem, men man kan ikke vælge udstyr til og fra, som man vil.

Mange konkurrenter i 2021

VW ID.4 får ikke lov at have den elektriske SUV-verden for sig selv ret længe. I begyndelsen af 2021 følger Skoda Enyaq, til sommer Audi Q4 E-tron og til næste efterår Nissan Ariya, Cupra Elborn, Tesla Model Y, Hyundais og Kias elektriske crossovers foruden flere kinesiske mærker.

ID.4 bliver i modsætning til ID.3 en global bil, der skal sælges i bl.a. Kina og Nordamerika. Bilerne til Europa fremstilles i Zwickau i Sydøsttyskland.

40 elbiler på vej - se listen

ID.4 har ladeporten i højre bagskærm. Lademulighederne er som i ID.3: Med tre faser hjemme og op til 125 kW på lynladere.
ID.4 har ladeporten i højre bagskærm. Lademulighederne er som i ID.3: Med tre faser hjemme og op til 125 kW på lynladere.