Motor mener
VW ID.3 som en samlet pakke står stærkt som familien Danmarks allroundbil. Præstationer, udstyr, design, teknologi, køreegenskaber og plads sidder lige i elskabet. Blot får man ikke den klassiske oplevede VW-kvalitet.
WOLFSBURG Efter fire års udvikling, der begyndte i dieselsagens efterdønninger, og en mindre forsinkelse på finalen står VW over for sit elektriske gennembrud.
Mærkets første elbil udviklet fra grunden, ID.3, er klar til kunderne, og Motor har i omegnen af Volkswagens hjemby i Nordtyskland kørt den første tur i modellen, der varsler en ny æra for VW.
Mærket sammenligner bilen med kvantespring i stil med Beetle og Golf. Det kan der være noget om.
VIDEO: Kig med på den nye VW ID.3:
Bedre plads i VW ID.3 end i Golf
ID.3 kan lettest beskrives som en elektrisk Golf: en kompakt, femdørs hatchback beregnet til at blive solgt i stort antal.
FDM Frigear
Torben Arent, Søren W. Rasmussen og Karsten Meyland Lemche diskuterer VW ID.3 i denne podcast.
Største forskel ud over det elektriske: I modsætning til den forhjulstrukne Golf er ID.3 baghjulstrukket – som Beetle. Det mærker man ikke meget til, men det er med til at spare plads, da motoren også sidder bagude.
Overblik – læs alle Motors test af elbiler
ID.3 er et par cm kortere, men på grund af den særlige elbil-platform har den helt andre (og praktiske) proportioner.
Akselafstanden er 13 cm større, og højden er øget 10 cm. Det er meget, og selvom batterierne fylder i bunden, er det med til at give kabineplads som i Passat, særlig ved bagsædet.
Ny stil men genkendelig
Designet? Klart en smagssag, men ude i solen og på vejene virker det velvalgt. En snert af futurisme og minimalisme. Med den glatte front og de venlige „øjne“ signalerer den elektricitet og fremtid.
Samtidig er den på en eller anden måde genkendelig som en VW, nok især på grund af den mærke-karakteristiske brede hjørnestolpe bag. Det er et design, der ikke burde skræmme mange væk. Og bare rolig: Det mærkelige mønster på bageste stolpe er ekstraudstyr.
Der er sparet i kabinen
I kabinen er ID.3 mere frisk, ungdommelig og minimalistisk, end den oser af VW’s klassiske, oplevede kvalitet i enhver detalje. Der er sparet – ligesom i VW T-Cross og T-Roc – for at holde prisen nede, naturligvis. Og nok også fordi kundegruppen måske ikke værdsætter det nok.
ID.3 sidder lige dér, hvor en VW skal være: En behagelig, teknisk avanceret, no-nonsens og uhyre gennemarbejdet bil.
Eksempler: Drejeknappen til sidespejlene virker billig og er glat. Men klarer opgaven. Ved betjeningen af ruderne er det til gengæld gået ud over funktionen. Der er kun to knapper, og vil man fra førersædet åbne bagruderne, skal man først trykke på en ekstra knap, inden rudeknapperne virker til bagdørene. Plastoverfladerne er heller ikke lækre i klassisk VW-forstand.
Og når man skal hælde sprinklervæske på, vil man opdage, at gasdæmperne til motorhjelmen er sparet væk. Som på billige biler skal man løfte manuelt og sætte motorhjelmen fast med en stang. Af noget større betydning: Der er ingen friskluftdyser til passagererne på bagsædet.
Ingen brug for startknappen
Startknappen er ikke sparet væk, men der er ikke noget særligt at bruge den til. Bilen aktiverer sig automatisk, når man sætter sig ind. Så er det bare at sætte gearvælgeren i 'D'. Det er heller ikke nødvendigt at trykke på knappen, når man parkerer. Det er nok at trykke på 'P'-knappen for enden af gearvælgeren. Men hvis man føler sig mest tryg ved det - vaner kan være svært at lægge fra sig - kan man sætte bilen i dvale ved at bruge startknappen.
Avanceret udstyr og teknik
Der er næsten lige så få udvendige farver at vælge imellem som hos Tesla – seks. Men det pynter, at sort tag er standard, og at der kan tilvælges et par staffagepakker til karrosseriet.
I stedet er der brugt penge på elektronik og højt udstyrsniveau. Instrumenthuset på ratstammen er en lille, klar skærm på 5,3 tommer. Den har de mest nødvendige oplysninger.
Læs også: Motors test af Tesla Model 3
Trykskærmen i midten med haptisk feedback er på ti tommer - VW har undladt at deltage i racet „min skærm er større end din“. Skærmen giver adgang til alverdens oplysninger, men bør ikke tage lang tid at vænne sig til. En svipser: Man skal trykke sig gennem ca. fem menuer for at nulstille triptælleren.
Som genveje er der i bunden af skærmen (som i Golf) digitale skydere til temperatur og radiolyd. Og nederst en håndfuld fysiske genvejsknapper. Og endelig kan man tale dansk til bilen, når den er online. Samlet: Det fungerer rigtig godt.
Mindre godt er, at de centrale friskluftdyser har placeret meget lavt.
To forsinkede funktioner
Som en elegant og funktionel tilføjelse går der et lysbånd hele vejen ved bunden af forruden. Det kan f.eks. lyse blåt og vise, hvilken vej man skal dreje i et kryds. Rødt er en alvorlig advarsel, mens grøn viser opladningsstatus.
Og så er der mulighed for headup-display. Det er ikke bare af den „ægte“ type, som vises på forruden, det er som noget unikt „augmented reality“, dvs. at f.eks. store pile kan projekteres, så de ser ud til at være på asfalten.
Læs også: Motors test af Kia e-Niro
De bruges af navigationssystemet, men Motor har ikke prøvet det, da det er en af to funktioner, som først kommer til at virke i begyndelsen af 2021. Den anden er spejlingen af apps fra telefon til bilens skærm.
Det kræver en tur forbi værkstedet, men ellers vil ID.3 løbende kunne opdateres med de fleste funktioner over nettet, og bilen er konstant opkoblet med de muligheder, det giver.
God plads foran og bagi
Gearvælgeren sidder ved rattet, og midterkonsollen er klinisk renset for knapper. Det giver oceaner af nyttig fralægningsplads. I det hele taget er der masser af plads, luft og lys. Udsynet er super – lige bortset fra skråt bagud, hvor „Golf-stolpen“ blokerer.
En hurtig tur på bagsædet afslører masser af plads for voksne. Det gælder både for knæ og hoved. Sædehynden er lidt kort, men sidestillingen er ellers ok.
Midterpladsen er ikke optimal for voksne trods det flade gulv. Bagagerummet er reelt i faconen og dybt og er en bagatel større end i en femdørs Golf.
VW ID.3 kører forudsigeligt og godt
ID.3 kører forrygende. Det vil sige præcist, behageligt og fuldstændig forudsigeligt. Særlig godt er, at bilens betydelige vægt på 1.800 kg er eminent kompenseret. Testbilen havde 19 tommer hjul, mens danske standardmodeller har 18 tommer. Er man til sportslig kørsel, vil man sætte pris på den eksakte 50:50-vægtfordeling mellem for og bag samt baghjulstræk. Så vil man måske også tilvælge progressivt styretøj.
Motoren, som VW selv har udviklet og bygger, yder 204 hk og giver en 0-100-tid på 7,3 sekunder. Det er rigeligt. Senere kommer en udgave med 146 hk (0-100 på 9,2 sekunder).
Stille, men højlydt
Bilen er særdeles støjsvag, selv for en elbil, og så vidt vides havde testbilen ikke engang støjdæmpende forrude, som fås som tilvalg.
Som standard er der slet ingen motorbremsning. Bilen triller, når speederen slippes. Med gearvælgeren sat i B, får man moderat motorbremsning (op til 0,3 g). Det fungerer og virker naturligt, men det havde ikke gjort noget, om der også havde været en B+ indstilling med kraftigere motorbremsning, så man endnu mere kunne køre bilen med én fod. Det har dog ingen betydning for opsamlingen af bremseenergi.
Læs også: Motors test af Nissan Leaf
Kørslen med fartpilot opleves meget afslappet, når bilen selv tilpasser farten til fartgrænser, byzoner, kurver og kryds. Det er standard på danske biler og fungerede fint under den første tur i Tyskland, men der kan ligge en fare i, at det ikke er alle kryds og kurver, bilen kender til.
Mindre godt er advarslen mod at køre ud af vognbanen. Adskillige gange på ruten fik vi advarslen „Hold dig midt i vognbanen“, selvom bilen altså var et pænt stykke fra kanten. Det er en svaghed fra andre nye Volkswagen-modeller, og man kan blive træt af at høre på det.
Usikkerhed om rækkevidden i VW ID.3
Indtil videre fås ID.3 med et batteri på 58 kWh netto. Det rækker officielt til omkring 400-426 km afhængig af version. Senere kommer udgaver med 330 og (op til) 549 km.
På Motors første tur i ID.3 (mellemste batteri, 204 hk, 19 tommer hjul, 24 grader udenfor) brugte vi 145 watttimer pr. km på den første blandede rute, som faktisk svarer til WLTP-testen, og op mod 160 Wh på sidste del med kun motorvejskørsel. Facit 150 Wh pr. km.
Det er pænt, men resulterede kun i en rækkevidde på 340 km (udregnet efter den resterende rækkevidde). Det er et stykke fra de officielle 420 km – og hvad matematikken tilsiger. Det kan muligvis (til dels) forklares med, at der er kilometer tilbage, når rækkeviddemåleren er gået i nul.
Desuden havde bilen 19 tommer hjul, mens dansk standard er 18 tommer, og så havde testbilen ikke energibesparende varmepumpe, som bliver standard i Danmark. Motor vender tilbage med en mere grundig test af rækkevidden, når ID.3 kommer til Danmark.
VW ID.3 koster op til 400.000 kr.
Opladningsmulighederne er udmærkede. Modellen med mellemste batteri har indbygget trefaset lader, som klarer 11 kW derhjemme. Lynladningen sker med maks. 100 kW, hvilket bestemt ikke er banebrydende.
Men en uofficiel ladekurve, Motor har set, indikerer, at bilen kan tage imod meget strøm meget længe. Og det betyder noget. De 100 kW ser ud til at holde på til 33 procent opladning, og ved 80 procent lades der stadig med 50 kW. Officielt siger VW, at modellen kan oplades til 300 km kørsel på 30 minutter.
Prisen virker fornuftig. Med laveste udstyrsniveau koster ID.3 med mellemste batteri og 204 hk 325.000 kr. – så længe elbiler i det prisleje er afgiftsfritaget. Springene opad er moderate, og den absolutte topmodel (indtil videre) koster 395.000 kr.
Gå ét udstyrstrin op
Grundmodellen Life har meget udstyr. Det gælder bl.a. varme i sæder og rat, handskerum med køling, LED-lygter overalt, trådløst Apple CarPlay, bil-til-bil-kommunikation, DAB-radio, parkeringssensor for og bag, , elektronisk parkeringsbremse, adaptiv fartpilot, varmepumpe og næsten alt sikkerhedsudstyr inkl. airbag mellem forsæderne.
Det er dog værd at gå ét trin op (minimum 30.000 kr.), da de fleste andre varianter bl.a. har adaptive matrix-forlygter, panoramaglastag, dynamiske blinklys, skilem og midterarmlæn bag.
Med i prisen er en ladeboks med standardinstallation, men bilejeren skal herefter betale et månedligt abonnement til Clever. Garantien på batteriet er meget standard: Efter otte år/160.000 km loves mindst 70 procent kapacitet.
Stort batteri klar til nytår
Grundmodellen med lille batteri vil koste 280.000 kr., lovede VW ved bilens verdenspremiere i 2019. Det løfte gælder mærkeligt nok ikke længere, men reelt bliver den variant næppe meget dyrere end det.
Mérprisen for det store batteri er i Tyskland omregnet 44.000 kr. plus evt. registreringsafgift, men man kan ikke regne så direkte, advarer den danske importør. Det store batteri ventes klar i Danmark ved årsskiftet. Forventningen er, at omkring 80 pct. af kunderne vil vælge det mellemste batteri og omkring 10 pct. foretrækker henholdsvis det lille og det store.
Hvis registreringsafgiften for elbiler som planlagt hæves et trin nærmere benzinbilers ved nytår, vil billigste ID.3 stige 47.000 kr. og den dyreste 119.000 kr. Det er dog helt uafklaret, hvad der sker.
Seks udstyrslinjer at vælge imellem
Ekstraudstyr er der ikke meget af. 4.800 kr. for metallak (kun en grå er uden tillæg), og måske „anhængertræk“ til cykelholder til 5.000 kr.
I stedet for ekstraudstyr arbejder VW i ID.3’s tilfælde med faste udstyrslinjer. Dem er seks af, og det forenkler produktionen/logistikken og gør det formentlig mere overskueligt for kunderne. Men det betyder færre muligheder for at sammensætte selv.
I forhold til tidens mest solgte elbil, Tesla Model 3, vinder ID.3 på førerplads-indretning, bagsædeplads og bagagerum, men er bagud på acceleration, maksimal ladehastighed og anhængertræk.
Og så er ID.3 omkring 50.000 kr. billigere i grundmodellen. Tesla har bedre garanti, men VW har et markant større net af forhandlere og værksteder.
Det lover også godt for Skodas og Seats elbiler med samme teknik.
VW ID.3 i smørhullet
Introduktionen i Danmark sker officielt sidst i september, men bilen kan bestilles nu, og ved pressepræsentationen primo august forventede den danske importør, at der ville være masser af biler til levering i oktober-november.
ID.3 er ikke så hurtig og har ikke en så mærkelig førerplads som Tesla, er lidt dyrere, mere smart og mere gennemtænkt end de koreanske elbiler, byder på bedre rækkevidde og modeludvalg end de japanske, og er langtfra så lækker og kostbar som de tyske premiummærkers elbiler.
ID.3 sidder lige dér, hvor en VW skal være: En behagelig, teknisk avanceret, no-nonsens og uhyre gennemarbejdet bil. Ikke billig i anskaffelse, heller ikke rigtig dyr. Og med et vidt udbygget forhandler- og servicenet og en historik for høj gensalgspris.
VW's elbil har absolut potentialet til at løfte arven efter Golf som den foretrukne, europæiske allround-familiebil på længere sigt. Men tiden vil vise det. Det er trods alt svært at forlænge horisonten med brædder i disse tider, hvor bilteknologien er i gang med en grundlæggende forandring.