Så kom elbilen, der kan køre over 500 km på en opladning og trække en trailer på 1.400 kg, og som samtidig er til at betale.
Det kommer unægtelig til at gå stærkt nu, hvor alle bilproducenter synes at være klar med elbiler, der kan tage kampen op med de få producenter, der hidtil har siddet på markedet for elbiler. Det viser Skoda, der netop har haft verdenspremiere på sin nye Enyaq.
Læs også: Motors test af Tesla Model 3
Det er en mellemstor SUV, som fås med firehjulstræk og masser af udstyr, og som har et design, der viser, at elbiler ikke behøver at være mærkelige at se på.
Prisen ser ud til at lande omkring de 350.000 kr. med 2020-afgifterne på elbiler. Det bør unægtelig give panderynker hos bl.a. Tesla.
Elbil med rækkevidde på 510 km
Teknikken i den nye Enyaq er baseret på en elmotor ved baghjulene og et stort batteri, der er placeret under gulvet.
Der kommer mange versioner af bilen, og den billigste får blot baghjulstræk og et batteri på ca. 50 kWh, hvilket giver en rækkevidde på 340 km. Det er den version, der kommer til at koste omkring 350.000 kr.
Læs alle Motors test af elbiler
Næste trin er en udgave med et batteri på ca. 60 kWh, som kan levere nok energi til ca. 400 km. Den kommer til at fås i udgaver med enten baghjulstræk eller firehjulstræk.
Se Motors første tur i VW ID.3
Topudgaverne har et batteri på 80 kWh, der sikrer en rækkevidde på op til 510 km. Den trækker altid på alle fire hjul og kommer sikkert til at koste tæt på en halv million kroner.
Teknikken er helt identisk med den, der dukker op i lignende elbiler fra VW, bl.a. ID.4.
Masser af plads
Motor har haft lejlighed til at føle den nye Skoda Enyaq på tænderne ved en verdenspremiere i Prag i forbindelse med fabrikkens 125-års jubilæum.
Det var en stor dag for Skoda, da man samtidig kunne fortælle, at den nye elbil skal produceres hjemme i Tjekkiet. Det bliver den eneste moderne elbil fra Volkswagen-koncernen, der skal produceres uden for Tyskland.
Overvejer du elbil? Læs FDMs guide til livet med elbil
Det første indtryk af Enyaq er yderst positivt, og særligt pladsforholdene imponerer. Der er fremragende plads fortil og god plads til både knæ og hoved ved bagsædet. Bagagerummet er ligeledes godt indrettet og meget fleksibelt.
Bilen er udvendigt på størrelse med Skoda Octavia, men er rummelig som den store SUV Skoda Kodiaq.
Gode el-egenskaber
I Danmark får alle udgaver mulighed for at lade batteriet op på hurtig vis. Hjemme ved en ladeboks – som følger med, når man køber bilen – kan man lade den op med 11 kW, og det betyder, at ladetiden varer mellem fire og syv timer, afhængig af om man har købt den mindste eller største version.
På farten kan bilen lynlades med op til 125 kW, og det betyder, at man kan oplade Enyaq med det store batteri fra 5 til 80 procent på 38 minutter. Det er flot, og viser, at Enyaq er skabt med brug af de nyeste teknologier.
Flot interiør
Indvendigt mødes man af en kabine med et imponerende layout. Midt på instrumentbordet har topudgaverne en skærm på 13 tommer, og den er imponerende at se på.
Foran rattet er en mindre skærm, der viser hastighed og andre primære funktioner. Topudgaverne fås endvidere med et avanceret headup-display, men det har vi endnu til gode at få demonstreret.
Under den midterste skærm er der mulighed for at oplade hele to mobiltelefoner, der begge kan være koblet op til bilens styresystem. Apple CarPlay styres trådløst.
Samlekvaliteten så ud til at være på niveau med det, vi ellers ser hos Audi, men et par enkelte steder var det alligevel gået for stærkt, hvilket bl.a. kunne mærkes ved de indvendige dørhåndtag. Men det er en detalje, der ikke kan ødelægge billedet af en ellers veludviklet og flot udstyret elbil
Priserne kendes ikke
De første eksemplarer af Skoda Enyaq kommer til Danmark lige før jul, men ellers sker det store ryk-ind først efter nytår. Og det betyder, at vi grundlæggende ikke kender priserne på nuværende tidspunkt.
I 2020 er elbiler stort set fritaget for afgift, men næste år får de et ordentlig slag på op til flere hundrede tusinde kroner, med mindre regeringen ændrer planer.
Læs også: Tsunami af nye elbiler på vej
Det ved vi i skrivende stund ikke, om de gør, men skulle bilen prissættes efter 2020-satsen, lander startprisen omkring de 350.000 kr. Det er en pris, der bør få mange Skoda Enyaq ud på de danske veje.
Men det hele afhænger af regeringens ønske om at få elbiler på vejene, for bilen i sig selv ligner en succes.
Dimensioner | 465x188x162 cm (lxhxb) | Akselafstand: 276,5 cm | |||
---|---|---|---|---|---|
Model | Enyaq 50 iV | Enyaq 60 iV | Enyaq 80 iV | Enyaq 80x iV | Enyaq vRS iV |
Træk på hjul | 4 x 2 | 4 x 2 | 4 x 2 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Maks. effekt | 148 hk | 180 hk | 204 hk | 265 hk | 306 hk |
Maks. moment | 220 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 425 Nm | 460 Nm |
Acceleration 0-100 km/t. | 11,4 sek. | 8,7 sek. | 8,5 sek. | 6,9 sek. | 6,2 sek. |
Topfart | 160 km/t. | 160 km/t. | 160 km/t. | 160 km/t. | 180 km/t. |
Rækkevidde (WLTP) | 340 km | 390 km | 510 km | 460 km | 460 km |
Der dukker flere versioner af Skoda Enyaq op. Dels varierer batteriets størrelse, dels varierer både elmotorens ydelse og endelig er der versioner med enten baghjulstræk eller firehjulstræk. Priserne er endnu ikke på plads, men de ventes at starte ved 350.000 kr.