SUV’er og crossovers er hotte. Og nu er der åbenbart plads til en ny afart af de populære, halvhøje biler.
Som første mainstream-mærke lancerer Renault en crossover i coupé-stil – det vil sige med et skråt bagparti og smart design på bekostning af et mindre praktisk bagagerum.
Hidtil har biltypen været et særkende for især Audi, BMW og Mercedes-Benz – f.eks. Audi Q4 E-tron Sportback, BMW X4 og Mercedes-Benz GLC Coupé. Flere kinesiske mærker er også på vej med biltypen.
Se mere: Audi gør elbil mere sexet
Arkana hedder Renaults coupé-crossover, som er på størrelse med Kadjar, men teknisk er mere beslægtet med Clio og Captur. Det gælder bl.a. kabinen med de nye, store skærme og motorprogrammet.
Se Motors test af Renault Kadjar
Arkana-kunder får valg mellem den kendte 1.3-benzinmotor med enten 140 eller 160 hk (udstyret med 12-volt mikrohybrid-teknik) og den nye hybridmotor, E-Tech Hybrid med 140 hk.
Trods coupéformen lader Arkana til at være rimelig rummelig. Bagagerummet opgives til 513 liter for de rene benzinudgaver og 438 liter for hybriden. Kadjar har et bagagerum på 472 liter.
Den danske Renault-importør kan endnu ikke love, at bilen kommer til Danmark. Lanceringen i Europa sker formentlig sidst på foråret eller først på sommeren.
Se Motors test af Renault Captur
Arkana har en lidt rodet og spøjs baggrund. Navnet har eksisteret et par år, efter at en model med det navn og et lignende design blev lanceret i Rusland, hvor bilen også fremstilles.
Men det er en teknisk ældre konstruktion, idet den russiske Arkana tilsyneladende er baseret på en gammel Renault-Dacia-platform (B0). I hvert fald er motorer af noget ældre dato.
Derimod har Renaults ret ukendte koreanske mærke, Samsung Motor, netop præsenteret en bil med samme design, kaldet XM3. Dén bil er baseret på Renaults nye platform til mindre biler (CMF-B), som bruges til bl.a. Clio og Captur, men åbenbart kan strækkes helt op til en mellemklassebil.
Og den vesteuropæiske Arkana er faktisk en Samsung XM3, og det er Samsung, der skal bygge bilerne til Europa. Leveringsmuligheder og -tider kan altså blive lidt anderledes, end man er vant til med Renault-biler bygget i Europa.