Ingen revolution, men moderate tilpasninger og fokus på nye, klimavenlige brændstoffer.
Sådan foreslår regeringen, at CO2-udslippet fra de danske personbiler skal sænkes frem mod 2030.
Registreringsafgiften skal omlægges, men det er ikke kommet frem hvordan. Men konventionelle biler vil blive en smule dyrere i indkøb – i gennemsnit 4.500 kr. – fremgår det af eksempler fra Skatteministeriet.
Elbiler under 400.000 kr. fredes
Elbiler under 400.000 kr. vil i praksis få samme lave afgift som nu – og dermed annulleres den planlagte afgiftsstigning fra nytår. Dyrere elbiler stiger mindre end planlagt – men alligevel omkring 94.000 kr. for Tesla Model 3 og 260.000 kr. for Tesla Model S.
Se tabellen nederst på siden.
Plugin-hybrider/opladningshybrider er ikke omtalt i det offentliggjorte materiale.
Regeringens plan vil ifølge den selv betyde, at der vil være 500.000 grønne biler (’grønne' omfatter som regel rene elbiler og plugin-hybrider) på de danske veje i 2030. Det vil være steget til over 1 mio. i 2035.
Mål: 500.000 elektriske biler
Danmarks CO2-udledning
Danske personbiler udleder ca. syv mio. ton CO2 årligt. Den samlede transportsektor er skyld i 14 mio. ton, mens det samlede danske udslip er omkring 52 mio. ton.
Men selv om regeringens forholdsvis billige udspil opererer med færre elektriske biler end Bilkommissionens foretrukne – og langt dyrere - scenarie med 750.000 elektriske biler i 2030, vil CO2-reduktionen blive den samme: én mio. ton CO2 i 2030.
FDM tager godt imod regeringens udspil, selv om det indtil videre mest er baseret på, hvad Skatteministeriet har oplyst.
- Vi hæfter os særligt ved, at der er fokus på CO2-reduktionen frem for et bestemt antal elbiler. Bilkommissionens rapport viste tydeligt, hvor dyrt for forbrugerne eller skatteyderne det vil være at insistere på at sikre én mio. elektriske biler i 2030, siger afdelingschef Torben Lund Kudsk.
- FDM mener, det er klogere at finde CO2-besparelserne på en kombination af nye lav-og nulemissionsbiler og flere grønne brændstoffer til den eksisterende bilpark, siger afdelingschefen.
Klimavenlige brændstoffer
At regeringen mener at kunne opnå den samme CO2-reduktion med færre elektriske biler, skyldes især, at der skal satses mere på CO2-venlige brændstoffer: forskellige typer biobrændstoffer og syntetiske brændstoffer.
Læs også: Sådan ser Bilkommissions anbefalinger ud
Hvad er power-to-X?
Det er en fællesbetegnelse for teknologier, der f.eks. gør det muligt at omdanne strøm fra vindmøller og solceller til grøn brint via elektrolyse. Derefter kan man fremstille gasser og flydende brændstoffer ved at tilsætte f.eks. kulstof fra CO2 eller nitrogen fra luften til brinten. Så får man flydende brændstof – E-fuels eller electrofuels - der kan bruges til biler, fly mv. Det er energikrævende og meget dyrt.
Det skal ske ved, at de nuværende regler om tilsætning af en bestemt procentdel biokomponent ændres til et nyt krav om CO2-fortrængning for benzin, diesel og gas. Det skal ske teknologineutralt ved at anvende bæredygtige brændstoffer med en højere global reduktionseffekt, hedder det i regeringens udspil.
Det giver mulighed for at medregne andre typer bæredygtige CO2-reducerende tiltag inkl. det, der kaldes ’power to X.’ Det er en række spirende, men ganske dyre teknologier, hvor bæredygtigt, flydende brændstof kan fremstilles ud fra grøn strøm.
De nye og dyre tilsætninger til benzin, diesel og gas vil gøre brændstoffet lidt dyrere for bilisterne.
Med den kendte del af regeringens plan er adskillige af forslagene fra Bilkommissionen ikke taget med.
- FDM hæfter sig ved, at der ikke lægges op til hverken vejskatter for personbiler eller generel øgning af afgifterne på benzin- og diesel, siger afdelingschef Torben Lund Kudsk.
Almindelige biler lidt dyrere
Han fortsætter:
- Forslaget vil give marginale stigninger på nye biler. Det er ikke optimalt, men bedre end at de eksisterende bilejere pålægges endnu høje løbende afgifter.
FDM mener: Bilafgifter må ikke bremse den grønne omstilling
FDM finder det heller ikke optimalt, at større elbiler bliver dyrere, men ser det som positivt, at små og mellemstore elbiler sikres lav eller ingen afgift i en længere årrække.
- Det er netop de små og mellemstore elbiler, der har sværere ved at konkurrere med benzin- og dieselbilerne, siger afdelingschef Torben Lund Kudsk.
Et af Bilkommissionens forslag har regeringen dog taget til sig: Lastbiler skal til at betale kørselsafgift efter, hvor meget de kører og hvor meget, de forurener.
EU-forbud - engang
Desuden vil regeringen arbejde for, at EU kommer med planer for udfasning af diesel- og benzinbiler og på et tidspunkt mulighed for forbud mod nysalg.
Regeringen er straks gået i gang med at forhandle om klimaplanen for biltransporten med de øvrige partier i Folketinget.
Så meget vil konventionelle biler blive dyrere
Bilklasse | Pris nu | Pris med nyt forslag | Foreslået stigning |
---|---|---|---|
Mikro (eks. Citroën C1/VW Up) | 102.900 kr. | 104.000 kr. | 1.100 kr. |
Mini (eks. Peugeot 208/Renault Clio) | 180.900 kr. | 182.100 kr. | 1.200 kr. |
Lille mellemklasse (eks. Nissan Qashqai/Toyota Corolla) | 287.200 kr. | 291.300 kr. | 4.200 kr. |
Stor mellemklasse (eks. VW Passat/Toyota RAV4) | 423.700 kr. | 434.600 kr. | 10.900 kr. |
Premium (eks. Audi A6/BMW 5-serie) | 587.700 kr. | 604.500 kr. | 16.800 kr. |
Sport (eks. Porsche 911) | 1.186.700 kr. | 1.232.00 kr. | 45.300 kr. |
Luksus (eks. BMW 7-serie) | 1.619.100 kr. | 1.672.900 kr. | 53.800 kr. |
Sådan vil priserne på elbiler blive med det nye forslag
Bilklasse | Pris nu | Planlagt 2021-pris | Pris med nyt forslag |
---|---|---|---|
Mikro (eks. VW e-Up/Seat Mii) | 177.600 kr. | 189.300 kr. | 177.600 kr. |
Mini (eks. Renault Zoe/BMW i3) | 287.800 kr. | 299.700 kr. | 287.800 kr. |
Lille mellemklasse (eks. Nissan Leaf/VW e-Golf) | 291.100 kr. | 303.800 kr. | 291.200 kr. |
Stor mellemklasse (eks. Tesla Model 3/Audi E-tron) | 493.700 kr. | 645.000 kr. | 587.200 kr. |
Premium (eks. Tesla Model S) | 830.100 kr. | 1.185.100 kr. | 1.090.400 kr. |
Kilde: Skatteministeriet. Eksemplerne er baseret på gennemsnitspriser.