Koreanere klar med elektrisk kvantespring

Et hav af elbiler i alle former, lang rækkevidde og ekstrem hurtig ladning bliver elbilkøberne nu stillet i udsigt af Hyundai-Kia. De første modeller af en ny generation kommer i 2021. Og de får baghjulstræk.

Hyundai-Kias nye elbil-platform, e-GMP.
Nyt om biler

Hyundai og Kia har allerede gjort det godt med elbiler og var først til at tilbyde lang rækkevidde til moderat pris. Men i 2021 tager de to bil-søskende et kvantespring med elektriske biler.

Det sker på et helt nyt teknisk fundament, som på papiret ser ud til at være noget af det mest avancerede og ambitiøse, elbil-verdenen endnu har set.

De kommende elbiler får rækkevidder på over 500 km, ekstrem hurtig ladning – op til 80 procent på 18 minutter – tophastigheder op til 260 km i timen, 0-100 km/t. på ned til 3,5 sekunder og mulighed for firehjulstræk.

Imagine er en konceptbil, men er en forløber for Kias første model med den nye E-GMP-teknik. Bilen kommer i tredje kvartal 2021.
Imagine er en konceptbil, men er en forløber for Kias første model med den nye E-GMP-teknik. Bilen kommer i tredje kvartal 2021.

Elektriske fakta

Hyundai-Kias kommende elbiler flytter mange grænser:

* Rækkevidde over 500 km

* Ladning med over 200 KW

* 80% opladning på 18 min.

* 800 volt spænding

* Næsten 600 hk i topmodel

* Op til fem meters længde

* 11 modeller i første bølge

Det kan lade sig gøre med en ny elbil-platform kaldet E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Den er nu færdig, og produktionen af den første model går i gang kort efter nytår.

Helt ny platform til elbiler

I lighed med andre bilkoncerner, bl.a. Volkswagen-gruppen, har Hyundai Motor Group udviklet en platform, som kun skal bruges til batteri-elektriske biler. Det giver en lang række praktiske, tekniske og økonomiske fordele. Bl.a. indebærer det god rummelighed, idet E-GMP-platformen får lang akselafstand og helt plant gulv i kabinen.

Se mere: VW skifter til baghjulstræk

Platformen kan bruges til biler fra mellemstørrelse (som Ceed) og op til firmabilklassen og endnu større. De største modeller kan blive fem meter lange og få en akselafstand på ca. tre meter. Der vil komme både almindelige hatchback/sedan-modeller, crossovers og SUV-modeller.

Den nye elbil-platform fra Hyundai Motor Group, der omfatter mærkerne Hyundai, Kia og Genesis samt Hyundais undermærke Ioniq.
Den nye elbil-platform fra Hyundai Motor Group, der omfatter mærkerne Hyundai, Kia og Genesis samt Hyundais undermærke Ioniq. Platformen er baghjulstrukket, men nogle modeller har en ekstra motor foran og dermed firehjulstræk.

Første model bliver Hyundai Ioniq 5, som ventes til salg i Europa allerede til maj. Den næste i vores del af verden bliver en crossover fra Kia, som vil være hos forhandlerne i sensommeren 2021.

I første bølge frem til 2025 er der planlagt 11 modeller fordelt globalt på Hyundai, Kia og Genesis, fortæller udviklingschef for Hyundai-Kia, Albert Biermann, til Motor i et online-interview. Han tilføjer, at de 11 reelt bliver til flere, fordi der også kommer et antal varianter.

Se mere: BMW laver U-sving: Elbiler skal gå solo

Den nye platform er designet til baghjulstræk, lige som Volkswagen-gruppens MEB-arkitektur til ID.3 m.m.fl. Og på samme måde fås Hyundai-Kia-bilerne også med en ekstra motor foran, så nogle varianter kan have firehjulstræk.

Den elektriske platform til de koreanske elbiler. Ladeporten sider i højre bagskærm.
Den elektriske platform til de koreanske elbiler. Ladeporten sidder i højre bagskærm.

Høj spænding: 800 volt

Bilens elektriske anlæg er unikt og interessant. Hvor næsten alle elbiler har 400 volt elsystem, går Hyundai-Kia op på 800. Indtil nu er det noget, kun Porsche og snart Audi har.

Det gør det muligt at lade ekstremt hurtigt. Den teoretiske effekt er op til 240 kW. Hyundai-Kia oversætter det til 100 kilometers kørsel ved fem minutters opladning eller 20-80 procent opladning på 18 minutter.

Se mere: ID.4: VW springer på elektrisk SUV-bølge

Dermed vil de kommende koreanske elbiler få nytte af ladeoperatøren Ionitys lynladere, som kan levere op til 350 kW. Hyundai-Kia har netop købt sig ind i Ionity.

Effektiv motor og batteri med mere energi 

Udviklingen af de nye elbiler omfatter bl.a. mere energieffektive batterier, så et ’stort’ batteri fylder mindre. Ti procent er de nye batterier skrumpet i volumen i forhold til de nuværende. Hyundai-Kia bygger ikke selv battericeller, men er med Albert Biermanns ord ’dybt involveret’ i udviklingen af celler.

Den nyudviklede elmotor er bygget sammen med transmission og omformer.
Den nyudviklede elmotor er bygget sammen med transmission og omformer. Elmotoren er oliekølet.

Elmotoren er også ny og er ifølge Hyundai-Kia to-tre procent mere energieffektiv end hidtil. Det er ganske meget, for elmotorer er i forvejen meget effektive. Den kraftigste udgave (muligvis er det fordelt på to motorer i en bil) er på næsten 600 hk.

260 km/t. med ét gear

Selv om disse fremtidige, sportslige udgaver får en tophastighed på op til 260 km/t., er der kun én udveksling i gearkassen. Det er muligt, da den nye elmotor kan rotere med op til 20.000 omdrejninger i minuttet.

Se mere: Ariya: Nissan tager elektrisk kæmpeskridt

Elbilerne får varmepumpe til køling og opvarmning, og koreanerne er nået til tredje generation.

En særlig ting ved den nye elteknik i E-GMP er muligheden for at lade strømmen løbe ud af bilen. Det kan være til opladning af en anden elbil eller til drift elektrisk udstyr i nødstilfælde. F.eks. kan batteriet drive et mellemstort airconditionanlæg og et 55 tommer fjernsyn i op til 24 timer. Men så kan bilen ikke bevæge sig langt væk.

Det er uklart om den tovejs ladning også inkluderer mulighed for at sende strømme tilbage til elnettet.

23 nye elbiler i alt

Foruden de mindst 11 nye elbiler på den nye platform vil Hyundai-Kia i 2025 have introduceret yderligere 12 andre elbiler med anden teknik. En del, særligt de mindre biler, vil fortsat være baseret på bilplatforme, der også kan bruges til benzin- og dieselbiler.

De nye elbiler fra Hyundai og Kia bliver i første omgang fremstillet i Sydkorea, men i takt med efterspørgslen stiger, forventer koncernen også at bygge nogle af modellerne i Europa. Hyundai har en stor fabrik i Tjekkiet, Kia har i Slovakiet.

Se FDMs tema om elbiler