Elbiler bygges bedst på en platform, der er skabt til formålet og ikke skal indeholde kompromiser i forhold til forbrændingsmotorer.
Den erkendelse er BMW nu nået frem til, efter at have skiftet el-strategi et par gange. Fra omkring 2025 vil den sydtyske koncern have en dedikeret elbil-platform klar.
En platform er den fysiske grundkonstruktion i biler, men omfatter ofte også en række tilhørende teknologier og kaldes så en arkitektur. Én platform kan bruges til mange, vidt forskellige biler.
Pilen peger mod ren elbil-platform
Dermed gør BMW som mange andre bilproducenter er i gang med – at skabe et helt selvstændigt og effektivt fundament for kommende elbiler.
Se mere: BMW sætter strøm til 5-serie, 7-serie og X1
Det gælder bl.a. Volkswagen-gruppen, Hyundai-Kia, Volvo og Mercedes-Benz. Renault-Nissan er også på vej med en ny elbil-platform, men den nuværende Leaf og Zoe er i vid udstrækning bygget til at være elbiler fra begyndelsen.
BMW var ellers en pionér på dette felt ved i 2013 at skabe i3-elbilen på en særlig udviklet undervogn og med kulfiber karosseri. Men siden er BMW skiftet til ’frit valg’ af motorteknologi inden for hver modelserie.
Se mere: Ariya: Nissan tager elektrisk kæmpeskridt
Det første gennemførte eksempel bliver X3, som i 2021 kommer som ren elbil under navnet iX3. SUV’en findes i forvejen med benzin- og dieselmotorer og som plugin-hybrid. Den næste, også i 2021, bliver i4, der er en elektrificeret 4-serie.
Klar i 2025 - på fabrik i Ungarn
- Vi indretter vores bilarkitektur anderledes fra midten af årtiet, siger koncernchef Oliver Zipse ifølge branchemediet Automobilwoche.
- Vores nye Cluster-arkitektur er beregnet til elektrisk fremdrift. Den tages i anvendelse fra 2025 på den nye fabrik i Ungarn, tilføjer koncernchefen.
En ren elbilplatform giver fordele i forhold til bl.a. placeringen af batteriet, rumudnyttelse og vægtfordeling og kan opnås, fordi der ikke skal afsættes plads til forbrændingsmotor, kardanaksel og udstødningssystem.
Giver god kabineplads
Elbiler udviklet på den måde, f.eks. VWs ID.-familie, har typisk større akselafstand end tilsvarende biler (VW Golf) og får rigtig god kabineplads trods det store batteri under gulvet.
Se mere: VW skifter til baghjulstræk
Til gengæld kan der være fordele ved en ’multi-energi-platform’ i en overgangsperiode. Den samme platform kan bruges til mange biler, og det er nemt at skrue op og ned for produktionen af f.eks. diesel og el i en tid, hvor efterspørgslen er usikker.
Teknologi-ændringen kommer tilsyneladende efter pres fra fagforeningerne hos BMW.
God timing: Elbiler letter fra 2025
Selv om BMW nu ændrer strategi lidt sent i forhold til andre, ser Oliver Zipse det som rettidig omhu:
- Vi forventer, at fra 2025 vil efterspørgslen på rent elektriske biler atter stige kraftigt. Præcis da – stikord timing - tænder vi for fase III i vores transformation, siger BMW-koncernchefen.
BMW har nu oprettet en særlig afdeling direkte under koncernchefen til udvikling af platformen og alle de tilhørende ændringer i virksomheden.
BMW har også fået ny udviklingschef, Frank Weber, med dyb indsigt i elbiler. Weber var for 15 år siden ansvarlig for udviklingen af verdens første plugin-hybrid, Opel Ampera.