Det lyder som en kryptisk forkortelse fra pc-verdenen, men MG EHS PHEV er rent faktisk navnet på bilmodel nummer to fra det kinesiske bilmærke MG, der nyligt er kommet til Danmark.
Første model var den rene elbil ZS, men nu kommer denne EHS, der er en plugin-hybrid (PHEV), hvor en benzinmotor arbejder sammen med en elmotor om at drive den pænt store SUV frem.
På strøm alene kan bilen køre op til 52 km ifølge de officielle testprocedurer, og ellers er det en firecylindret 1.5-liters turbomotor, der står for arbejdet.
Satser stort på Danmark
Det er gået godt for MG herhjemme, siden man introducerede elbilen ZS. Næsten 300 biler er på kort tid solgt, og med udsigt til en endnu mere eftertragtet plugin-hybrid i form af den nye EHS, kan den danske importør nu løfte sløret for et nyt tiltag, der betyder, at mærket giver syv års garanti på alle biler leveret efter nytår.
Garantien er begrænset til 150.000 km, og er dermed helt på niveau med den tilsvarende garanti man ser på nye Kia-modeller – en garanti, der hidtil har været at betragte som en af markedets bedste.
Komplet oversigt: Læs alle Motors test af elbiler
Det er i øvrigt samme importselskab der står bag både koreanske Kia og kinesiske MG i Danmark. Den nye EHS kommer fra MG-fabrikken i Kina, og kan ifølge den danske importør leveres i alle de eksemplarer, det skal være.
Stor SUV med 10 gear
Den nye plugin hybrid, EHS, er en ret stor SUV med god plads til fem voksne. Dens el- og benzinmotor yder tilsammen op til 258 hk, der er fordelt mellem benzinmotorens 162 hk og elmotorens 122 hk.
Begge motorer trækker på forhjulene gennem en avanceret gearkasse, hvor et sekstrins automatgear er bygget sammen med et firetrins planetgear, så der i alt er 10 gear, som systemet kan arbejde med, alt efter om det er benzinmotoren eller elmotoren, der trækker.
FDM-tema: Læs alt om hverdagen med elbil
Elmotoren får sin energi fra et litiumbatteri på knap 17 kWh, der kan oplades via en 3,3 kW et-faset lader. Det giver en ladetid på ca. 4,5 timer, hvis man benytter en ladeboks.
MG EHS må trække en trailer med bremser med en vægt på op til 1.500 kg, og en ubremset påhængsvogn med en vægt på op til 750 kg.
Masser af udstyr
Det er enkelt at overskue modelprogrammet for MG EHS. Der er to udstyrsversioner, og de er begge ret flot udstyret. Grundudgaven hedder Comfort, og topudgaven hedder Luxury. Begge udgaver har højt sikkerhedsniveau med bl.a. nødbremse og adaptiv fartpilot.
MG EHS i tal
Motor: 1.5-liter, 4-cyl., turbo, 162 hk
El-motor: 122 hk – forhjulstræk
Batteri: 16,6 kWh
Indbygget lader: 3,3 kW (en fase)
Tophastighed: 190 km/t.
Acceleration 0-100 km/t.: 6,9 sek.
Rækkevidde på el: 52 km
Pris: 270.000 kr. (Comfort) og 290.000 kr. (Luxury)
Topudgaven adskiller sig primært ved at have næsten alt i udstyr såsom 360-graders kamera, 18-tommer hjul, glastag, eljusterbare lædersæder og LED-forlygter.
Priserne er endnu ikke offentliggjort (Se opdatering nederst i artiklen, red.). De ventes at være yderst konkurrencedygtige, og den danske importør vil også være klar med et program for privatleasing af bilen.
Motor får snart første bil i landet til test, og vender tilbage med en rapport inden jul. Til næste år venter den danske importør i øvrigt at lancere yderligere to nye modeller i form af to store elbiler.
OPDATERET 10. december 2020:
Her er priserne:
Billigste udgave er Comfort til 270.000 kroner, og topudgaven Luxury koster 290.000 kr.