Audi udfordrer Tesla og Mercedes med elektrisk Q4

Audi Q4 skal for alvor bringe Audi ind i det elektriske felt. Det er en luksusbil, som fås fra 350.000 kr. Rækkevidden er enten 340 km eller omkring 500, og der bliver valg mellem baghjulstræk og firehjulstræk.

Audi Q4 kommer både som 'SUV' (til højre) og som Crossback (til venstre).
Nyt om biler

Efter de to dyre elbiler, E-tron og GT E-tron, er Audi nu på nippet til at kaste sig ind i den elektriske verden med en yderst vigtig volumenmodel, Q4. Den bærer tilnavnet E-tron og kommer både i en gængs SUV-udførsel og i en coupé-agtig version kaldet Sportback.

De to kompakte SUV-elbiler har været varslet længe, og efter at konceptudgaver er vist flere gange, er designet ikke den store overraskelse. Designerne siger selv, at der er 95 procent lighed mellem koncept og produktionsmodel.

Med Q4 tager Audi hul på den tredje elbil-platform, idet E-tron og E-tron GT er baseret på hver sin. Og en fjerde tilføjes i øvrigt sidst i 2022 til de større modeller.

Audi Q4 er Audis første elbil i kompaktklassen. Den er på samme størrelse ude og inde som VW ID.4.
Audi Q4 er Audis første elbil i kompaktklassen. Den er på samme størrelse ude og inde som VW ID.4. Fronten har regulerbar køleluftindtag for at reducere luftmodstanden. Cw-værdien er blot 0,28, for Sportback endda helt nede på 0,26.

Samme teknik som ID.4

Q4 er baseret på Volkswagens MEB-arkitektur og er dermed teknisk nært beslægtet med VW’s ID.4 og Skodas Enyaq. Det gælder også akselafstanden, som er identisk på alle, og den tilhørende gode bagsædeplads, og det gælder, at bilerne har baghjulstræk, med mindre de opgraderes med firehjulstræk.

Audi benytter det mellemste og det største batteri fra hylderne, hvilket vil sige, at grundmodellen får en rækkevidde på ca. 340 km. Med stort batteri ligger tallet i omegnen af 500 km.

Q4 er klar til juni i denne 'SUV'-udgave.
Q4 er klar til juni i denne 'SUV'-udgave. Senere kommer Sportback-versionen. Bilen fås med hjul mellem 19 og 21 tommer. Ladeporten sidder i højre bagskærm.

Også lademulighederne er helt de samme. Op til 125 kW kan bilerne tage imod, og ifølge de første erfaringer fra VW, er teknologien i stand til at opretholde en meget høj, gennemsnitlig ladehastighed.

Unik kabine

En markant forskel findes i kabinen. Mens særligt VW har valgt en meget minimalistisk, ungdommelig og fersk stil, tilbyder Q4 en helt traditionel Audi-førerplads med en tilsyneladende høj kvalitet i materialer instrumenter.

Q4 har en førerplads i ægte Audi-stil, milevidt fra den man oplever i VW ID.4.
Q4 har en førerplads i ægte Audi-stil, milevidt fra den man oplever i VW ID.4.

​​Q4 tilbydes også med headup-display som de øvrige – i en meget avanceret udgave, som kaldes augmented reality, fordi navigationssymboler mm. opleves at stå ti meter foran føreren, så vejvisningsspile ser ud til at være på asfalten.

Som hos sine søskende har Q4 mulighed for motorbremsning. Der kan vælges tre niveauer (0,06, 0,10 og 0,15 G oplyses det i nørdet Audi-stil) ved hjælp af skiftepalerne ved rattet. Maksimal motorbremsning, når der trædes på bremsepedalen, er som hos de fleste elbiler 0,3 G.

Udvidet headup-display fås som del af en teknologi-pakke. Navigationspilen ser ud som om, den er ti meter foran bilen.
Udvidet headup-display fås som del af en teknologi-pakke. Navigationspilen ser ud som om, den er ti meter foran bilen.

90 procent af al bremsning vil i typisk kørsel ske ved regenerering, hvor det meste af energien kommer tilbage på batteriet.

Få FDM-hjælp til bilkøbet

Trækvægten er som hos sine søskende: 1.000 kg med baghjulstræk og 1.200 kg med firehjulstræk. Taglasten er op til 75 kg, og bagagerummet er virkelig rummeligt: 520 liter i den almindelige udgave og 535 i Sportback.

Priserne spænder vidt, men ikke nær så vidt som det kendes fra Audis benzin- og dieselmodeller. Og startprisen er yderst moderat. 350.000 kr. koster en pænt udstyret 35-model med 170 hk og ca. 340 km rækkevidde.

Q4 har et bagagerum på noget over 500 liter. Trækvægten er op til 1.200 kg med firehjulstræk.
Q4 har et bagagerum på noget over 500 liter. Trækvægten er op til 1.200 kg med firehjulstræk.

Det er 20.000 kr. mere end VW ID.4 med samme ydelse - dog med forskel i udstyr. Mercedes-Benz EQA 250 (med lidt større rækkevidde) koster fra 400.000 kr. Det betyder også, at Tesla skal oppe sig, når (den lidt større) Model Y kommer til efteråret. Model 3 koster i dag 385.000 kr. med 450 km rækkevidde.

Audi Q4 - priser og teknik

 

Q4 35 E-tron

Q4 40 E-tron

Q4 50 E-tron Quattro

Motorydelse

170 hk

204 hk

300 hk

Rækkevidde

341 km

520 km

488 km

Ladeeffekt

7,2/100 kW

11/125 kW

11/125 kW

Acc. 0-100 km/t.

9,0 sekunder

8,5 sekunder

6,2 sekunder

Forbrug

175 Wh/km

177 Wh/km

183 Wh/km

Batteristørrelse (netto)

52 kWh

77 kWh

77 kWh

Pris, fra

350.000 kr.

385.000 kr.

460.000 kr.

Kørelyslygterne kan ejeren indstille med fire signaturer. Det lange element i midten er 'standard', men de korte øverst og nederst kan tændes og slukkes via en menu.
Kørelyslygterne kan ejeren indstille med fire signaturer. Det lange element i midten er 'standard', men de korte øverst og nederst kan tændes og slukkes via en menu.

Klar til juni

Q4 E-tron er hos de danske Audi-forhandlere til juni. Der åbnes dog allerede for bestillinger fra 22. april, og de, der bestiller blandt de første, får man leveret sin Q4 E-tron i juni. Q4 Sportback e-tron følger efter sommerferien.

Q4 i begge udgaver skal bygges på Volkswagens store elbil-fabrik i Zwickau, Tyskland - side om side med ID.3 og ID.4.

Sportback-udgaven kommer en gang efter sommerferien. Bemærk den markante spoiler, der sidder ud for bagruden.
Sportback-udgaven kommer en gang efter sommerferien. Bemærk den markante spoiler, der nærmest deler bagruden. Sportback er mere vindglat og har større bagagerum end standard-udgaven.