Efter de to dyre elbiler, E-tron og GT E-tron, er Audi nu på nippet til at kaste sig ind i den elektriske verden med en yderst vigtig volumenmodel, Q4. Den bærer tilnavnet E-tron og kommer både i en gængs SUV-udførsel og i en coupé-agtig version kaldet Sportback.
De to kompakte SUV-elbiler har været varslet længe, og efter at konceptudgaver er vist flere gange, er designet ikke den store overraskelse. Designerne siger selv, at der er 95 procent lighed mellem koncept og produktionsmodel.
Med Q4 tager Audi hul på den tredje elbil-platform, idet E-tron og E-tron GT er baseret på hver sin. Og en fjerde tilføjes i øvrigt sidst i 2022 til de større modeller.
Samme teknik som ID.4
Q4 er baseret på Volkswagens MEB-arkitektur og er dermed teknisk nært beslægtet med VW’s ID.4 og Skodas Enyaq. Det gælder også akselafstanden, som er identisk på alle, og den tilhørende gode bagsædeplads, og det gælder, at bilerne har baghjulstræk, med mindre de opgraderes med firehjulstræk.
Audi benytter det mellemste og det største batteri fra hylderne, hvilket vil sige, at grundmodellen får en rækkevidde på ca. 340 km. Med stort batteri ligger tallet i omegnen af 500 km.
Også lademulighederne er helt de samme. Op til 125 kW kan bilerne tage imod, og ifølge de første erfaringer fra VW, er teknologien i stand til at opretholde en meget høj, gennemsnitlig ladehastighed.
Unik kabine
En markant forskel findes i kabinen. Mens særligt VW har valgt en meget minimalistisk, ungdommelig og fersk stil, tilbyder Q4 en helt traditionel Audi-førerplads med en tilsyneladende høj kvalitet i materialer instrumenter.
Q4 tilbydes også med headup-display som de øvrige – i en meget avanceret udgave, som kaldes augmented reality, fordi navigationssymboler mm. opleves at stå ti meter foran føreren, så vejvisningsspile ser ud til at være på asfalten.
Som hos sine søskende har Q4 mulighed for motorbremsning. Der kan vælges tre niveauer (0,06, 0,10 og 0,15 G oplyses det i nørdet Audi-stil) ved hjælp af skiftepalerne ved rattet. Maksimal motorbremsning, når der trædes på bremsepedalen, er som hos de fleste elbiler 0,3 G.
90 procent af al bremsning vil i typisk kørsel ske ved regenerering, hvor det meste af energien kommer tilbage på batteriet.
Trækvægten er som hos sine søskende: 1.000 kg med baghjulstræk og 1.200 kg med firehjulstræk. Taglasten er op til 75 kg, og bagagerummet er virkelig rummeligt: 520 liter i den almindelige udgave og 535 i Sportback.
Priserne spænder vidt, men ikke nær så vidt som det kendes fra Audis benzin- og dieselmodeller. Og startprisen er yderst moderat. 350.000 kr. koster en pænt udstyret 35-model med 170 hk og ca. 340 km rækkevidde.
Det er 20.000 kr. mere end VW ID.4 med samme ydelse - dog med forskel i udstyr. Mercedes-Benz EQA 250 (med lidt større rækkevidde) koster fra 400.000 kr. Det betyder også, at Tesla skal oppe sig, når (den lidt større) Model Y kommer til efteråret. Model 3 koster i dag 385.000 kr. med 450 km rækkevidde.
Audi Q4 - priser og teknik
|
Q4 35 E-tron |
Q4 40 E-tron |
Q4 50 E-tron Quattro |
Motorydelse |
170 hk |
204 hk |
300 hk |
Rækkevidde |
341 km |
520 km |
488 km |
Ladeeffekt |
7,2/100 kW |
11/125 kW |
11/125 kW |
Acc. 0-100 km/t. |
9,0 sekunder |
8,5 sekunder |
6,2 sekunder |
Forbrug |
175 Wh/km |
177 Wh/km |
183 Wh/km |
Batteristørrelse (netto) |
52 kWh |
77 kWh |
77 kWh |
Pris, fra |
350.000 kr. |
385.000 kr. |
460.000 kr. |
Klar til juni
Q4 E-tron er hos de danske Audi-forhandlere til juni. Der åbnes dog allerede for bestillinger fra 22. april, og de, der bestiller blandt de første, får man leveret sin Q4 E-tron i juni. Q4 Sportback e-tron følger efter sommerferien.
Q4 i begge udgaver skal bygges på Volkswagens store elbil-fabrik i Zwickau, Tyskland - side om side med ID.3 og ID.4.