Endnu et ungt elbilmærke banker på døren. Kinesiske Nio indtager om kort tid Norge og lægger ikke skjul på større ambitioner i Europa – uden at blive mere præcis.
Nio forventer at åbne sin første forhandler, Nio House, midt i Oslo omkring september. Nio House indeholder et stort lounge-område i lufthavsstil, hvor Nio-ejere kan mødes.
Udstillingslokalet skal ligge på Karl Johans Gate, der svarer til Københavns Store Kongensgade eller Strøget. I løbet af 2022 følger butikker, Nio Spaces, i fire andre større byer, 22, Bergen, Stavanger, Trondheim, og Kristansand.
To modeller først, to flere kort efter
I første omgang lanceres den store SUV, ES8, og i 2022 følger den store sedan ET7 efter. I første bølge indgår også coupé-SUV’en EC6 og SUV’en ES6.
Nio vil ikke sælge sine biler på lav pris, langt fra. Mærket slår på sin avancerede teknologi, bl.a. når det gælder selvkørende funktioner, og lang rækkevidde. Jo, og en ting mere: muligheden for at skifte batteri.
Det system, som Better Place kuldsejlede med i Danmark for otte år siden, har Nio praktiseret i Kina siden 2018, og efter en spæd start er der nu flere end 200 batteribyttestationer i Kina samt 142 egne lynladestationer. Begge dele bliver nu udbygget i Kina.
Også et andet Kina-bilfirma, Volvos ejer Geely, er i gang med batteriskiftestationer i hjemlandet. Her loves en skiftetid på 90 sekunder.
Batteriskifte på tre minutter
Nio har netop introduceret anden generation, Nio Power Swap Station 2.0, som kan klare over 300 batteriskift i døgnet – ca. ét hvert femte minut. For bilisten skulle skiftet kun tage tre minutter.
Det er opsigtsvækkende, at Nio nu forsøger sig med et skiftenetværk uden for sit hjemland. Ved udgangen af 2022 vil Nio-ejere kunne skifte batteri på de store veje mellem de fem store byer.
70-150 kWh-batterier
Det er ellers ikke fordi, Nios modeller har små batterier. I dag tilbydes 70 og 100 kWh, hvor det store batteri giver en officiel rækkevidde efter den gamle europæiske norm (NEDC) på omkring 600 km. ET7-modellen er desuden vist med 150 kWh-batteri, som skulle række til 1.000 km efter NEDC-normen.
Nio ser sig selv som Kinas svar på Tesla (det gør Xpeng og Zeekr også), og fokuserer på luksuriøse, avancerede elbiler med alt i service inkluderet.
Ja, selv Nios stifter og administrerende direktør på 46 år, William Li, minder om Elon Musk (Teslas stifter) med sin ungdommelige og uformelle fremtræden i T-shirt.
Ekstrem høj aktiekurs
Det unge firma har - som Tesla - oplevet en ekstrem kursstigning ud fra en meget lille, aktuel produktion. Nio er for tiden ca. 400 mia. kr. værd - mere end mange vestlige bilproducenter. Volkswagen Group har en værdi på ca. 800 mia. kr.
Nio har netop bygget bil nr. 100.000. Men samtidig annoncerer mærket en kæmpeinvestering i Nio Park i Hefei, Kina. Det kommende teknologicenter til 48 mia. kr. skal bl.a. kunne fremstille én mio. biler årligt.
De unge bilmærker i Kina går ikke i små sko.