Tyk, sort røg, voldsom varme der stråler mange meter væk og ruder, som sprænges til en sky af glasskår.
Brand i biler kan være en alvorlig ting – også selv om alle er kommet ud af bilen. Særligt hvis bilen brænder i et parkeringshus, på en færge eller i en tunnel.
40 liter benzin indeholder en enorm mængde energi, som futtes af hurtigt og skaber voldsom varme og kraftig røg. Brandvæsenerne er vant til opgaven, for der brænder flere biler om dagen i Danmark.
Nyt problem med elektriske biler
Men nu lurer en ny fare: elektriske biler. Alt tyder på, at de er mindre tilbøjelige til at bryde i brand end biler med benzin eller diesel ombord, men el- og hybridbilernes litium-ion-batterier udgør et nyt og anderledes problem.
Går der først ild i batteriet, kan ilden og varmen udvikle sig meget længe, ilden er vanskelig at slukke, og den kan blusse op længe efter, den tilsyneladende var uddød. En brand i elbil kan vare op mod et døgn, hvis man ikke gør noget. Og hvis bilen står et 'sikkert' sted, kan det faktisk være løsningen at lade den brænde ud af sig selv.
Tilmed kan der komme meget giftig røg. Det er derfor alvorligt, når en elbil brænder ’indendørs’.
Nyt udstyr kan være en hjælp
De danske beredskaber har sat udrykning på for at være klar til det nye problem og uddanne sine medarbejdere. Og midt i den proces står en jysk opfinder klar med udstyr, der måske kan hjælpe.
Idéen er et gevaldigt stavær, som kan skubbes ind under en brændende elbil og via et væld af dyser sende en mur af vanddamp ind under bilen – hvor batteriet typisk sidder – samt ind gennem ruderne, hvis de er knust.
Apparatet virker og ser ud til udføre sin planlagte redningsmission, da firmaet Jøni fra Aabybro for nylig demonstrerede en prototype for danske beredskaber og andre fagfolk.
En skrottet og miljøklargjort benzinbil blev antændt, og hurtigt stod bilen i lys lue. Først da branden var særdeles voldsom, skubbede en brandmand det 30 kg tunge udstyr – med brandslange påsat – ind under bilen.
Fem minutters køling virker
Efter fem-seks minutter var branden og varmen kraftig aftaget. Og det er formodningen, at det vil gå på samme måde med et litium-ion-batteri. Metoden kan ikke slukke branden, for et litium-ion-batteri har sin egen ilt, og vand kan derfor ikke kvæle ilden.
Men vandtågen fjerner en stor del af varmen, så branden holdes nede og måske ikke breder sig til hele batteriet eller til andre biler ved siden af. Og det køber brandfolkene tid og giver dem mulighed for at gå væk fra brandstedet.
På grund af giftige dampe kan selv en røgdykker kun arbejde nær en brændende elbil i lukkede rum i ti minutter.
Derfor skal man også holde sig på god afstand, hvis man oplever en elbil eller plugin-hybrid i brand.
Om den danske ’EV Firefighter’ i praksis er et godt redskab til at bekæmpe elbil-brande, må danske beredskaber nu vurdere. Et problem kan være, at den fylder meget under opbevaring og transport.
Men hos Jøni ser salgschef Jan P. Nyrup Jensen en anden vigtig indsats for brandbekæmperen: autoværksteder. Når de skal tage imod en kraftig trafikskadet elbil, kan det være problematisk at have den stående f.eks. natten over sammen med andre biler i eller ved værkstedet.
Mini-udgave til færger og p-kældre
Når brandudstyret kombineres med brandalarm og sms-udstyr, kan f.eks. en værkfører alarmeres, hvis bilen bliver meget varm, eller sprinklerdyserne kan aktiveres automatisk.
Jøni-virksomheden, der også har konstrueret en særlig container til brændende elbiler, har udtænkt endnu et stykke udstyr mod brændende elbiler. Det er en bærbar mini-udgave af ’EV Firefighter’.
Den kan bæres af en person og kan f.eks. skubbes ned langs parkerede biler på en færge, eller apparatet kan hænge på væggen klar til brug i parkeringshuse og -kældre.