En frisk bølge er på vej fra Californien til danske kyster. Det nye, amerikanske elbilfirma Fisker med danskeren Henrik Fisker i spidsen, er ved at være klar med sin første model, Ocean.
Efter verdenspremieren i Los Angeles i november er bilen nu rykket tættere på os med debut i Europa. I stedet for den aflyste Geneve-udstilling valgte Fisker at præsentere bilen på telekom-konferencen Mobile World Congress i Barcelona.
To skrøbelige og håndbyggede eksemplarer var fløjet til Barcelona-udstillingen, hvor Motor ved selvsyn kunne konstatere, at Ocean ikke blot er designmæssigt fornyende og anderledes, men også visuelt er en meget stor bil.
Video: Her har Fisker Ocean europæisk debut
På størrelse med Tesla Model Y
Med en længde på 4,64 er Ocean på størrelse med Audi Q4 og en smule kortere end Tesla Model Y og koster omtrent det samme, men slår begge på officiel rækkevidde. Over 600 km vil WLTP-tallet ende på, siger Fisker om versionerne med det store batteri og firehjulstræk.
Grundmodellen med det lille batteri og forhjulstræk kan officielt køre 440 km mellem opladningerne. Fisker angiver indtil videre ikke batteristørrelser i kWh eller ladehastighed.
Mens Ocean er på størrelse med de to konkurrenter, er den noget billigere i grundudgaven, Sport, der blot koster 325.000 kr. Til gengæld koster topmodellen Extreme næsten det dobbelte, 595.000 kr., mens en mellemmodel kaldet Ultra er prissat til 445.000 kr.
Priser og modeller
Ocean Sport
275 hk, 0-100 7,0 sek., forhjulstræk, rækkevidde 440 km. Fra 325.000 kr.
Ocean Ultra
540 hk, 0-100 4,0 sek., firehjulstræk, rækkevidde 610 km. Fra 445.000 kr.
Ocean Extreme
550 hk, 0-100 3,7 sekunder, firehjulstræk, rækkevidde 630 km. Fra 595.000 kr.
Rækkevidderne er estimerede.
Mange danskere vil have en Ocean
Interessen blandt danskere for at få den danskdesignede bil er allerede stor. Flere end 1.000 har foretaget en forhåndsreservation, oplyser Henrik Fisker til Motor. Globalt har 33.000 lagt et depositum. De fordeler sig på USA og de seks europæiske lanceringslande, Danmark, Sverige, Norge, Østrig, Tyskland og Storbritannien.
Produktionen af bilen er så småt gået i gang på en fabrik i Østrig. De første 50 eksemplarer er bygget, men først til november ventes de første kundebiler leveret. Blandt dem er mindst to til danske købere, som i november kan modtage deres bil i København under overværelse af Henrik Fisker.
Kundebiler i nævneværdigt antal ventes at ankomme tidligt i 2023.
Unik på mange punkter
Fisker Ocean skiller sig ud fra andre biler på adskillige punkter. Foruden det ’californiske’ design og de meget store hjul (en Henrik Fisker-specialitet), er der lagt vægt på bæredygtighed ud over det simple faktum, at bilen er elektrisk.
Materialerne er – særligt i kabinen – så vidt muligt genbrugsmaterialer, og firmaet har stillet høje krav til sine underleverandører om at levere miljø- og klimavenligt. Det lader dog ikke til, at batterierne, produceret af kinesiske CATL, har et lavere klimaaftryk end andre batterier.
Kohuder eller træ er bandlyst – om end Henrik Fisker godt kunne forestille sig, at bilerne på et tidspunkt kan udsmykkes med drivtømmer, som det var tilfældet med hans forrige bil, Fisker Karma.
'California-mode' giver frisk luft
Særligt ved Ocean er også muligheden for at åbne samtlige vinduer, kaldet California-mode. I topmodellerne kan både bagruden, og de små tredje og fjerde sideruder åbnes. Den oplukkelige bagrude gør det bl.a. muligt at have et surfbræt stikkende ud af bilen. Eller måske mere relevant i Danmark: et juletræ eller brædder fra byggemarkedet.
To slags tag fås – et stort fast glastag eller et glastag, der kan skydes tilbage og ifølge Fisker det største, der tilbydes i bilbranchen. Skydetaget fås med solceller, så man i lande som Californien eller Spanien kan få gratis og grøn strøm til måske 2.500 km’s kørsel årligt.
I kabinen mødes man af mindre display foran rattet samt af en gigantisk midterskærm, som i topudgaverne er på 17,1 tommer. Skærmen står på højkant, men kan i den dyreste version dreje til vandret, når bilen er parkeret. Det kalder Fisker for Hollywood-mode og kan især bruges til at se film.
Køb ekstraudstyr 'over the air'
Ocean kan som mange andre nye biler få sin software opdateret over telenettet. Men Fisker går et skridt videre end de fleste og vil tilbyde at tilføje mere avancerede funktioner med tiden. Og at tilbyde disse funktioner i en tidsbegrænset periode via det, som branchen kalder 'functions on demand'.
Gode garantier
Generel: 6 år/100.000 km
Drivlinje: 10 år/160.000 km
Batteri: 10 år/160.000 km/75%
Korrosion: 12 år
Mobilitet: 6 år/100.000 km
Det gælder bl.a. en vinterpakke med varme i for- og bagsæder, varme i rattet og opvarmede sprinklerdyser. Ifølge repræsentanter for Fisker på standen er disse ting indbyggede i bilen, men skal aktiveres mod betaling. Muligvis vil det kunne ske for en tidsbegrænset periode.
Sådanne ’tilkøb’ online bliver der adskillige af.
Det bliver muligt at få trækkrog, men om den er manuel eller elbetjent, har det ikke været muligt at få oplyst, og trækvægten er ikke lagt fast endnu.
Online og rigtige butikker
Fisker-bilerne skal som de fleste andre nye mærker købes online, men det bliver muligt at komme i fysisk kontakt med mærket.
Mest markant vil Fisker have et udstillingslokale på en meget central placering i København, måske ligefrem i en gågade, og desuden kommer der en mere traditionel forhandler i udkanten af hovedstaden. Her kan bilerne prøvekøres inden køb, og her vil bilerne blive udleveret.
Men service og reparation foregår ikke her; det er helt udliciteret. I Skandinavien varetages det af værkstedskæden Merkonomen, men det bliver suppleret med rullende servicebiler og ikke mindst afhentning af bilen hos ejeren.
Ocean skal bygges af firmaet Magna-Steyr i Østrig.
Video: Henrik Fisker fortæller om bilen (fra L.A. Auto Show):
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.