Skarp pris på ny Fisker Ocean

Præsentationen af Fisker Ocean er et af højdepunkterne på den netop åbnede biludstilling i Los Angeles, og der er godt nyt til danske købere. Den miljøvenlige SUV skal konkurrere med bl.a. VW ID.4 og Hyundai Ioniq 5.

Henrik Fisker præsenterer Fiske Ocean
Nyt om biler

Den dansk/amerikanske bilfabrikant og designer Henrik Fisker har netop vist produktionsudgaven af Fisker Ocean på Los Angeles Auto Show, og for danske købere er der gode nyheder. Bilen bliver nemlig introduceret på det danske marked til en yderst konkurrencedygtig pris i slutningen af 2022.

Basisversionen Ocean Sport, der har 275 hk, forhjulstræk og en rækkevidde på op til 440 km, skal koste 325.000 kr. ved introduktionen i november 2022, hvis alt går efter planen. Dermed vil den være på niveau med de billigste versioner af Kia EV6 og Hyundai Ionic 5, som er SUV-biler i samme størrelse.

Henrik Fisker siger selv, at de skarpe priser er mulige, fordi Fisker Inc. har skåret helt ind til benet på omkostningssiden. Firmaet har kun 300 ansatte og ejer for eksempel ikke selv de fabrikker, der skal bygge bilen, men har lagt produktionen ud til underleverandører. Til de amerikanske og europæiske markeder bliver det Magna-Steyr i Østrig, der skal stå for produktionen.

Video: Se Henrik Fisker fortælle om bilen:

 

Fisker Ocean købes på nettet

Bilen købes over internettet, som man allerede kender det fra flere andre nystartede bilproducenter som Tesla og Polestar, mens selve udleveringen af bilen skal ske i centre uden for de større byer.

Service er lagt ud til underleverandører – i Danmark og resten af Skandinavien er det værkstedskæden Mekonomen, der skal stå for den del af sagen – og der bliver ingen fancy showrooms, men i stedet pop-up forretninger på steder, hvor man kan leje sig billigt ind.

Fisker lægger også op til, at opdateringer af bilens software skal ske ”over the air”, hvilket også minimerer behovet for værkstedsbesøg.

Henrik Fisker er meget stolt af, at det er lykkedes at etablere et nyt bilmærke, opbygge en organisation og designe og udvikle en bil fra grunden så hurtigt, som tilfældet er med Fisker Ocean. Han grundlagde Fisker Inc. sammen med sin kone Geeta i 2016, og siden er det lykkedes at skaffe 1,6 milliarder dollars (cirka 10, 5 milliarder kr.) hos investorer.

For eksempel har taiwanesiske Foxxcon, der blandt andet producerer iPhones til Apple, skudt penge og knowhow i foretagendet. Udviklingen af en helt ny bilmodel tager normalt fire år, men Fisker Ocean er gået fra idé til produktionsklar bil på to et halvt år. Det betyder ifølge Henrik Fisker, at bilen har et teknologisk forspring i forhold til konkurrenterne, fordi udviklingen går så hurtigt.

Fisker Ocean på udstilling
Ifølge Henrik Fisker er design og bæredygtighed de to vigtigste parametre for de 19.000 købere, der allerede har bestilt en Fisker Ocean.

Fokus på bæredygtighed

Fisker Ocean bliver markedsført som verdens mest bæredygtige bil, og det baserer Fisker på, at bilen bliver produceret på en CO2-neutral fabrik og at den i høj grad er bygget af genbrugsmaterialer.

For eksempel er platformen eller ”skateboardet” fremstillet i aluminium og genbrugt kulfiber, mens karrosseriet er bygget stål. I kabinen er tæpper lavet af fiskenet og plastikflasker, og sæderne er betrukket med genbrugsstof.

I topmodellen Extreme er der solceller på taget, som i et solrigt område som Californien vil kunne generere strøm nok til omkring 2.500 kilometers kørsel årligt.

I kabinen dominerer en stor skærm som i de fleste andre elbiler, men i Fisker Ocean kan man vælge, om den skal være på bredformat eller højformat efter behov – det er bare et tryk på en knap, og så drejer skærmen til den ønskede position. Det er en feature, som ingen andre biler har, og som Fisker ar taget patent på.

California-mode på Fisker Ocean
Alle vinduer – også bagruden – kan rulles ned og skabe godt med gennemtræk i bilen. Og de bagerste sideruder kan køres ned, så hunden kan få frisk luft.

Der er tænkt på hunden

En anden speciel feature hedder ”California mode” og gør det muligt at rulle samtlige vinduer, også bagruden, ned og åbne soltaget med et tryk på en knap. Måske ikke den mest praktiske feature i vores klima, men til gengæld vil hundeejere sikkert synes om muligheden for at åbne det lille vindue i c-stolpen, så Fido i bagagerummet kan stikke snuden ud og mærke fartvinden, selv om han er sikkert placeret i bagagerummet.

Der kommer tre versioner af Fisker Ocean. Basismodellen hedder Ocean Sport og har 275 hk og en rækkevidde på 440 km. Den accelererer fra 0-100 km/t. på 7,0 sekunder og har forhjulstræk. Ocean Ultra har 540 hk og en rækkevidde på op til 610 km. Den er firehjulstrukken og accelerer fra 0-100 km/t. på 4,0 sekunder, mens den ligeledes firehjulstrukne Ocean Extreme har 550 hk, en rækkevidde på 630 km og en acceleration fra 0-100 km/t. på 3,7 sekunder.

Fisker har allerede forudbestillinger på 19.000 biler og forventer at kunne levere de første biler til kunderne i midten af 2022. Danske kunder må dog vente til november 2022, før de kan få leveret deres bil.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen