Afsløring: 7 år gammel nyhed

Her er VW’s luksusbil, der døde i fødslen. Phaeton II skulle være lanceret i 2016, men blev skrottet lige før premieren. Dieselskandalen og elrevolutionen tog livet af limousinen. Nu vises bilen for første gang nogensinde.

Første offentliggjorte billede af VW Phaeton. Bilen er fra 2015, men billederne er først frigivet 7. juli 2022.
Nyt om biler

Denne nyhed kommer med kolossal forsinkelse: Her er de første billeder af VW’s store Phaeton.

Bilen skulle være lanceret i 2016, måske allerede i 2015, men nærmest uden fortilfælde blev bilen skrottet lige inden, den skulle have haft sin verdenspremiere.

Det skete, uden at nogen uden for VW havde set bilen. Ikke så meget som et enkelt teaser-billeder var nået at komme ud, inden VW’s topledelse trak i håndbremsen i efteråret 2015 eller begyndelsen af 2016. Heller ikke senere har nogen fået lov til at se den.

Men her er den.

VW Phaeton var en ca.fem meter lang limousine beregnet til at udfordre Mercedes-Benz S-klasse.
VW Phaeton D2 var en ca. fem meter lang limousine beregnet til at udfordre Mercedes-Benz S-klasse. Dette er det første offentliggjorte billede af bilen, som var færdigudviklet i 2015. Billederne blev frigivet 7. juli 2022.

Afsløret ved 20-års jubilæum

VW har været god til at holde på en hemmelig, men i anledning af modellens 20-års jubilæum vælger mærket alligevel at vise billeder af den bil, der lige siden 2015 har været gemt væk i en kælder – eller hvor VW nu har opbevaret den ene, kørbare prototype.

Den første Phaeton blev lanceret i 2002 og var et barn af Volkswagens daværende, enerådende, men karismatiske hersker: Ferdinand Piëch. Som barnebarn af firmaets grundlægger, Ferdinand Porsche, og storaktionær i Porsche-firmaet bag Volkswagen AG havde han nærmest uindskrænket magt til at føre sine både vilde og visionære idéer ud i livet – også selv om de ikke altid var økonomisk fornuftige.

Se mere: Volkswagens store rorgænger er borte

Et eksempel var Lupo 3L og den endnu mere ekstreme XL1. Og så var der Phaeton. Den store bil var et udslag af Piëchs ambitioner – man kunne sige storhedsvanvid - om ikke at ligge under for Mercedes-Benz og BMW.

VW Phaeton i anden generation, som skulle være lanceret i 2015-2016. Her ses bilen for første gang.
VW Phaeton i anden generation, som skulle være lanceret i 2015-2016. Her ses bilen for første gang. Bilen var baseret på Volkswagens MLB-platform til større modeller med langsliggende motorer.

V10- og W12-motorer

Phaeton var ikke blot en klasse over VW’s daværende topmodel, Passat, men hele to numre over – en konkurrent til S-klassen og 7-serien.

Trods sine tekniske kvaliteter inklusive en W12-benzinmotor og en V10-dieselmotor blev Phaeton – efter alt at dømme - en kommerciel fiasko. Salgstallene var i hvert fald langt under det forventede, og en afløser for den da 13 år gamle model lignede en tvivlsom affære.

Men netop som Phaeton II (internt kaldet D2) var klar til verdenspremieren, slog lynet i september 2015 ned i Wolfsburg – VW-mærkets og Volkswagen-koncernens hovedkvarter.

Førerpladsen i den aldrig lancerede Phaeton. Skærmløsningen med ret store og buede skærme var forud for sin tid i den klassiske bilverden.. Dog havde Tesla  lanceret Model S med større og mere avanceret skærmløsninger tre år tidligere.
Førerpladsen i den aldrig lancerede Phaeton II. Skærmløsningen med ret store og buede skærme var forud for sin tid i den klassiske bilverden.. Dog havde Tesla lanceret Model S med større og mere avanceret skærmløsninger tre år tidligere.

Diesel-skandalen brød ud

Fra USA kom der alarmerende nyt om, at der var fusket med rensesystemerne på nogle af VW’s dieselbiler. Det viste sig at være fuldtonet bedrag blandt nogle medarbejdere, manglende kontrol fra ledelsen og måske også en kultur, hvor man ikke modsagde bestyrelsesformanden, navnkundige Piëch, og hans koncernchef, Martin Winterkorn.

Lavinen rullede. Topchefen måtte gå, medarbejdere kom i fængsel, firmaets ry hang i laser, og regningen i bøder, erstatninger og udgifter til udbedringer og skrottede biler løb op i mere end 200 milliarder kroner.

Det var i det klima, at den aldrig viste Phaeton blev skrottet, selv om den formentlig havde kostet flere milliarder kroner at udvikle.

Lige som i den første Phaeton var der i anden generation kælet for bagsædepassagererne. Den første Phaeton fandtes i en 12 cm forlænget version med ekstra benplads. Det er uvist, om det samme var planlagt for Phaeton II.
Lige som i den første Phaeton var der i anden generation kælet for bagsædepassagererne. Den første Phaeton fandtes i en 12 cm forlænget version med ekstra benplads. Det er uvist, om det samme var planlagt for Phaeton II.

Skrotningen skete til dels som en symbolsk handling, hvor VW havde behov for at signalere oprydning og fornyelse. Det blev nemlig meget hurtigt i de måneder i efteråret 2015 besluttet, at en af vejene ud af dieselskandalen var hurtigst muligt at skifte til elbiler.

Forløber for ID.-bilerne vist i januar 2016

Allerede i januar 2016 viste VW en elektrisk konceptbil baseret på en helt ny platform, hvor udviklingen endnu ikke var gået i gang. konceptbilen Budd-e viste en helt anden, moderne, elektrisk og mindre selvhøjtidelige retning for VW-mærket.

Budd-e blev vist i januar 2016. Selve bilen forblev et koncept, men med bilen lancerede VW for første gang begrebet MEB, der skulle blive fundamentet for fremtidens ID.biler.
Budd-e blev vist i januar 2016. Selve bilen forblev et koncept, men med bilen lancerede VW for første gang begrebet MEB, der skulle blive fundamentet for fremtidens ID.biler.

MEB hedder den arkitektur, som først i sommeren 2020 gik i produktion, men nu er kernen i alle mellemstore elbiler fra Volkswagen-koncernen. ID. 3 blev den første i sensommeren 2020.

Også Phaeton II skulle have været elbil. Det meddelte VW den gang, da første generation udgik uden lige at få en efterfølger. Det ville tage noget tid at udvikle en elektrisk limousine, så den ville først være klar i 2019, hed det sig.

Om VW reelt troede på den idé, eller om det var røgslør for at dæmpe Phaeton-ydmygelsen, er uvist. Uden nogen klar forklaring kom der i hvert fald aldrig nogen elektrisk Phaeton.

Tre chefdesignere fra VW, som også var i firmaet i 2015. Det er Tfra venstre mod højre omasz Bachorski, Jozef Kaban, Marco Pavone.
Tre nuværende chefdesignere fra VW mener ifølge VW's pressemeddelelse, at bilen selv i dag har en meget attraktiv fremtræden og smukke proportioner. Det er fra venstre chef for interiørdesign, Tomasz Bachorski, chefdesigner Jozef Kaban og chef for eksteriørdesign, Marco Pavone. De to sidstnævnte skabte bilen i midten af 2010'erne.

Den endelige udgave af Phaeton D2 blev valgt internt blandt fire designforslag. Den vindende version var rent faktisk skabt af mærkets nuværende øverste ansvarlige for eksteriørdesign, Marco Pavone, og for interiørdesign, Tomasz Bachorski.

Dermed kan de efter syv år omsider få lov at vise deres værk.

VW siger ikke noget om, hvad der nu skal ske med eksemplaret - om det skal tilbage i kælderen eller om det må komme på museum. Der ville bilen være et spændende symbol på en dramatisk omvæltningstid hos VW.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve