Denne nyhed kommer med kolossal forsinkelse: Her er de første billeder af VW’s store Phaeton.
Bilen skulle være lanceret i 2016, måske allerede i 2015, men nærmest uden fortilfælde blev bilen skrottet lige inden, den skulle have haft sin verdenspremiere.
Det skete, uden at nogen uden for VW havde set bilen. Ikke så meget som et enkelt teaser-billeder var nået at komme ud, inden VW’s topledelse trak i håndbremsen i efteråret 2015 eller begyndelsen af 2016. Heller ikke senere har nogen fået lov til at se den.
Men her er den.
Afsløret ved 20-års jubilæum
VW har været god til at holde på en hemmelig, men i anledning af modellens 20-års jubilæum vælger mærket alligevel at vise billeder af den bil, der lige siden 2015 har været gemt væk i en kælder – eller hvor VW nu har opbevaret den ene, kørbare prototype.
Den første Phaeton blev lanceret i 2002 og var et barn af Volkswagens daværende, enerådende, men karismatiske hersker: Ferdinand Piëch. Som barnebarn af firmaets grundlægger, Ferdinand Porsche, og storaktionær i Porsche-firmaet bag Volkswagen AG havde han nærmest uindskrænket magt til at føre sine både vilde og visionære idéer ud i livet – også selv om de ikke altid var økonomisk fornuftige.
Se mere: Volkswagens store rorgænger er borte
Et eksempel var Lupo 3L og den endnu mere ekstreme XL1. Og så var der Phaeton. Den store bil var et udslag af Piëchs ambitioner – man kunne sige storhedsvanvid - om ikke at ligge under for Mercedes-Benz og BMW.
V10- og W12-motorer
Phaeton var ikke blot en klasse over VW’s daværende topmodel, Passat, men hele to numre over – en konkurrent til S-klassen og 7-serien.
Trods sine tekniske kvaliteter inklusive en W12-benzinmotor og en V10-dieselmotor blev Phaeton – efter alt at dømme - en kommerciel fiasko. Salgstallene var i hvert fald langt under det forventede, og en afløser for den da 13 år gamle model lignede en tvivlsom affære.
Men netop som Phaeton II (internt kaldet D2) var klar til verdenspremieren, slog lynet i september 2015 ned i Wolfsburg – VW-mærkets og Volkswagen-koncernens hovedkvarter.
Diesel-skandalen brød ud
Fra USA kom der alarmerende nyt om, at der var fusket med rensesystemerne på nogle af VW’s dieselbiler. Det viste sig at være fuldtonet bedrag blandt nogle medarbejdere, manglende kontrol fra ledelsen og måske også en kultur, hvor man ikke modsagde bestyrelsesformanden, navnkundige Piëch, og hans koncernchef, Martin Winterkorn.
Lavinen rullede. Topchefen måtte gå, medarbejdere kom i fængsel, firmaets ry hang i laser, og regningen i bøder, erstatninger og udgifter til udbedringer og skrottede biler løb op i mere end 200 milliarder kroner.
Det var i det klima, at den aldrig viste Phaeton blev skrottet, selv om den formentlig havde kostet flere milliarder kroner at udvikle.
Skrotningen skete til dels som en symbolsk handling, hvor VW havde behov for at signalere oprydning og fornyelse. Det blev nemlig meget hurtigt i de måneder i efteråret 2015 besluttet, at en af vejene ud af dieselskandalen var hurtigst muligt at skifte til elbiler.
Forløber for ID.-bilerne vist i januar 2016
Allerede i januar 2016 viste VW en elektrisk konceptbil baseret på en helt ny platform, hvor udviklingen endnu ikke var gået i gang. konceptbilen Budd-e viste en helt anden, moderne, elektrisk og mindre selvhøjtidelige retning for VW-mærket.
MEB hedder den arkitektur, som først i sommeren 2020 gik i produktion, men nu er kernen i alle mellemstore elbiler fra Volkswagen-koncernen. ID. 3 blev den første i sensommeren 2020.
Også Phaeton II skulle have været elbil. Det meddelte VW den gang, da første generation udgik uden lige at få en efterfølger. Det ville tage noget tid at udvikle en elektrisk limousine, så den ville først være klar i 2019, hed det sig.
Om VW reelt troede på den idé, eller om det var røgslør for at dæmpe Phaeton-ydmygelsen, er uvist. Uden nogen klar forklaring kom der i hvert fald aldrig nogen elektrisk Phaeton.
Den endelige udgave af Phaeton D2 blev valgt internt blandt fire designforslag. Den vindende version var rent faktisk skabt af mærkets nuværende øverste ansvarlige for eksteriørdesign, Marco Pavone, og for interiørdesign, Tomasz Bachorski.
Dermed kan de efter syv år omsider få lov at vise deres værk.
VW siger ikke noget om, hvad der nu skal ske med eksemplaret - om det skal tilbage i kælderen eller om det må komme på museum. Der ville bilen være et spændende symbol på en dramatisk omvæltningstid hos VW.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.