Store biludstillinger er i krise. Alligevel forsøger en af de ældste og mest betydningsfulde, Paris Motor Show eller Mondial de l’Auto, sig endnu en gang med en international udstilling, som løber hen over den danske efterårsferie.
Men det er en sølle udstilling set med fortidens øjne.
Krisen blandt de vestlige bilshows var til at få øje på allerede inden corona-pandemien. Digitalisering eller netoplevelser, bilproducenternes hårde prioritering af ressourcer og ønske om selv at bestemme og vise sine nyheder eksklusivt eller sågar på en elektronikmesse har været en dræbende cocktail – kombineret med vigende interesse blandt publikum.
Selv Genève-salonen er i krise
Og så kom corona-pandemien. Biludstillingen over dem alle, Geneva International Motor Show, måtte i 2020 aflyses med få dages varsel, og det er symptomatisk og ildevarslende, at den ellers årlige forårsudstilling ikke har fundet sted siden. 2023-udgaven er for længst aflyst med henvisning til ’usikre tider’.
Det mastodontiske IAA Frankfurt Motor Show var i 2019 en tynd kop te, og et forsøg på at flytte udstillingen til München i 2021 og kalde den for en mobilitetsudstilling (læs: nu også elcykler) rykkede ikke rigtig noget.
Og nu er det så Paris Motor Show, der udstiller elendigheden i fuldt flor. Ganske vist finder den sted i slipstrømmen af corona-pandemien, men sygdommen stikker dybere end til en virus.
Over én million besøgende
Mondial de l’Auto var i mange år verdens mest besøgte biludstilling med over en million besøgende - 1,4 i de gode år for ikke ret længe siden. Årets besøgstal landede nede på 400.000.
Hvor man tidligere kunne se snesevis af europa- og verdensnyheder og browse sig igennem og sammenligne stort set alle bilmærker, skal man nu være meget fagligt interesseret.
I år er blot Renault-gruppen (’vi elsker bilshows,’ sagde koncernchefen) fuldtalligt tilsted med fine nyheder. Stellantis-gruppen nøjes med Peugeot, DS og Jeep. Alfa Romeo, Lancia, Fiat, Opel og selv Citroën er blevet hjemme.
Japanske, koreanske og tyske mærker er her ingen af. Kun Mercedes-Benz viser en stor nyhed i Paris, men er åbenbart blevet for fin til at være med på messen og holder i stedet sit eget arrangement andetsteds i byernes by.
Kinesiske mærker viser muskler
I stedet kan kineserne – og vietnameserne! – stråle på showet. Måske endnu et symptom på tiden.
BYD og Great Wall Motor giver fuld gas med store stande og mange nyheder. Og det samme gør vietnamesiske Vinfast, som første gang viste sig frem i Europa på Paris-udstillingen i 2018. Nu er mærket klar til at sælge bilerne her.
De nye asiatiske mærker får en kold skulder af den franske bilindustri. Topcheferne benytter udstillingen til at kritisere, at kineserne har så let adgang til Europa, når europæiske mærker kæmper mod mange begrænsninger på det kinesiske marked.
Fint besøg på de rå betongulve
De to franske bilbosser søgte dog at kaste lidt glans over showet (eller skulle vi bare sige messen?). Både Renault-gruppens Luca de Meo og Stellantis-koncernens Carlos Tavares brugte en stor del af dagen på udstillingen.
Også den franske præsident Emmanuel Macron, der ellers har nok at se til med energikrise og generalstrejke, gav udstillingen lidt præsidentiel stjernestøv ved at turnere rundt til de franske mærkers stande.
VIP-besøgene kunne dog ikke overskygge, at Mondial de l’Auto 2022 er omtrent på en fjerdedel størrelse af det normale. Ikke en gang gulvtæpper til at dække de rå betongulve med gamle fortidens klistermærker og malingrester var der blevet råd til.
Årets Mondial de l’Auto er den 87. udgave siden 1898. Måske blev det den sidste.
Se nyhederne fra udstillingen:
El og nostalgi skal sætte fut i Renaults minibiler
BYD: Ny kineser viser ekstra nyhed og afslører priser
Great Wall Motor: Den kinesiske mur banker på Europas dør
Vinfast: Nyt billand lokker med luksus-elbiler
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi