Det store show er tilbage – for sidste gang?

Internationale biludstillinger er en truet race. Men en af de helt store klassikere, Mondiale de l’Auto i Paris, er tilbage efter fire år. Der er spændende nyheder, hvor særligt kineserne viser muskler, men selve udstillingen er en skygge af sig selv. 2022-udgaven kan meget vel blive den sidste.

Renault gav fuld gas på Paris-udstillingen. Men de fleste bilmærker blev hjemme.
Nyt om biler

Store biludstillinger er i krise. Alligevel forsøger en af de ældste og mest betydningsfulde, Paris Motor Show eller Mondial de l’Auto, sig endnu en gang med en international udstilling, som løber hen over den danske efterårsferie.

Men det er en sølle udstilling set med fortidens øjne.

Krisen blandt de vestlige bilshows var til at få øje på allerede inden corona-pandemien. Digitalisering eller netoplevelser, bilproducenternes hårde prioritering af ressourcer og ønske om selv at bestemme og vise sine nyheder eksklusivt eller sågar på en elektronikmesse har været en dræbende cocktail kombineret med vigende interesse blandt publikum.

Renault har en flot stand på Mondial de l'Auto 2022 og viser sin elektriske fremtid. Men de fleste bilmærker er blevet hjemme.
Renault har en flot stand på Mondial de l'Auto 2022 og viser sin elektriske fremtid. Men de fleste bilmærker er blevet hjemme.

Selv Genève-salonen er i krise

Og så kom corona-pandemien. Biludstillingen over dem alle, Geneva International Motor Show, måtte i 2020 aflyses med få dages varsel, og det er symptomatisk og ildevarslende, at den ellers årlige forårsudstilling ikke har fundet sted siden. 2023-udgaven er for længst aflyst med henvisning til ’usikre tider’.

Det mastodontiske IAA Frankfurt Motor Show var i 2019 en tynd kop te, og et forsøg på at flytte udstillingen til München i 2021 og kalde den for en mobilitetsudstilling (læs: nu også elcykler) rykkede ikke rigtig noget.

Og nu er det så Paris Motor Show, der udstiller elendigheden i fuldt flor. Ganske vist finder den sted i slipstrømmen af corona-pandemien, men sygdommen stikker dybere end til en virus. 

2022-udgaven af Paris Motor Show var kortet ned til syv dage, heraf en den kun for pressen.
2022-udgaven af Paris Motor Show var kortet ned til syv dage, heraf den ene kun for pressen.

Over én million besøgende

Mondial de l’Auto var i mange år verdens mest besøgte biludstilling med over en million besøgende - 1,4 i de gode år for ikke ret længe siden. Årets besøgstal landede nede på 400.000.

Hvor man tidligere kunne se snesevis af europa- og verdensnyheder og browse sig igennem og sammenligne stort set alle bilmærker, skal man nu være meget fagligt interesseret.

I år er blot Renault-gruppen (’vi elsker bilshows,’ sagde koncernchefen) fuldtalligt tilsted med fine nyheder. Stellantis-gruppen nøjes med Peugeot, DS og Jeep. Alfa Romeo, Lancia, Fiat, Opel og selv Citroën er blevet hjemme.

Japanske, koreanske og tyske mærker er her ingen af. Kun Mercedes-Benz viser en stor nyhed i Paris, men er åbenbart blevet for fin til at være med på messen og holder i stedet sit eget arrangement andetsteds i byernes by.

Renault-gruppens koncernchef, Luca de Meo (i forgrunden), er en stor fan af bilshows. Han lod alle sine fire mærker udstille i Paris og brugte selv en stor del af dagen på udstillingen.
Renault-gruppens koncernchef, Luca de Meo (i forgrunden), er en stor fan af bilshows. Han lod alle sine fire mærker udstille i Paris og brugte selv en stor del af dagen på udstillingen.

Kinesiske mærker viser muskler

I stedet kan kineserne – og vietnameserne! – stråle på showet. Måske endnu et symptom på tiden.

BYD og Great Wall Motor giver fuld gas med store stande og mange nyheder. Og det samme gør vietnamesiske Vinfast, som første gang viste sig frem i Europa på Paris-udstillingen i 2018. Nu er mærket klar til at sælge bilerne her.

De nye asiatiske mærker får en kold skulder af den franske bilindustri. Topcheferne benytter udstillingen til at kritisere, at kineserne har så let adgang til Europa, når europæiske mærker kæmper mod mange begrænsninger på det kinesiske marked.

Stellantis-gruppen havde kun tre ud af otte europæiske mærker med på Paris-udstillingen. Men både koncernchef Carlos Tavares (sidden til højre) og bestyrelsesformand, John Elkann, (sidden til venstre) besøgte udstillingen.
Stellantis-gruppen havde kun tre ud af otte europæiske mærker med på Paris-udstillingen. Men både koncernchef Carlos Tavares (siddende til højre) og bestyrelsesformand, John Elkann, (siddende til venstre) besøgte udstillingen.

Fint besøg på de rå betongulve

De to franske bilbosser søgte dog at kaste lidt glans over showet (eller skulle vi bare sige messen?). Både Renault-gruppens Luca de Meo og Stellantis-koncernens Carlos Tavares brugte en stor del af dagen på udstillingen.

Også den franske præsident Emmanuel Macron, der ellers har nok at se til med energikrise og generalstrejke, gav udstillingen lidt præsidentiel stjernestøv ved at turnere rundt til de franske mærkers stande.

VIP-besøgene kunne dog ikke overskygge, at Mondial de l’Auto 2022 er omtrent på en fjerdedel størrelse af det normale. Ikke en gang gulvtæpper til at dække de rå betongulve med gamle fortidens klistermærker og malingrester var der blevet råd til.

Motors nyhedsredaktør Torben Arent har dækket internationale biludstillinger i 30 år. Årets Mondial de l'Auto blev måske den sidste større i Europa, for også den tyske IAA og den schweiziske Geneva International Motor Show er i dyb krise.
Motors nyhedsredaktør Torben Arent har dækket internationale biludstillinger i 30 år. Årets Mondial de l'Auto blev måske den sidste blandt de større i Europa, for også tyske IAA og schweiziske Geneva International Motor Show er i dyb krise.

Årets Mondial de l’Auto er den 87. udgave siden 1898. Måske blev det den sidste.

Se nyhederne fra udstillingen:

El og nostalgi skal sætte fut i Renaults minibiler

BYD: Ny kineser viser ekstra nyhed og afslører priser

Great Wall Motor: Den kinesiske mur banker på Europas dør

Vinfast: Nyt billand lokker med luksus-elbiler

Brint bobler frem på bilshow
 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her